Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Sinine värvaine sobib hästi kvantarvutisse

Kanichat/Creative Commons
Priit Ennet

Kvantarvuti, imeline masin, mis suudaks mängleva kergusega lahendada ülesandeid, mis ka kõige võimsamale tänapäeva arvutile üle jõu käivad, on seni jäänud suuresti veel helesiniseks unistuseks. Nüüd aga on Briti ja Kanada teadlased avastanud, et üks laialt levinud ja odavalt kättesaadav tumesinine värvaine võib ehk aidata sel unistusel kiiremini tõeks saada.

Vaskftalotsüaniin on pigment, mis leiab kasutamist ehitusvärvides, pliiatsitintides ja sinistes plastesemetes. Vaskftalotsüaniini sümmeetriline molekul meenutab veidi taimede rohelistes osades sisalduva klorofülli molekuli seda osa, mis püüab päikesevalgust.

Nüüd teatavad Marc Warner Londoni University College'ist ja ta kolleegid ajakirjas Nature , et vaskftalotsüaniini molekulis ringi sumisevad elektronid võivad üllatavalt pikka aega püsida niinimetatud superpositsiooni olekus – seisundis, kus neil on ühekorraga mitu niisugust omadust, mida neil meie tavapärase arusaama järgi tegelikult ühekorraga olla ei saaks.

Just sellel pisiosakeste maailma kummalisusel, superpostitsiooniseisundil, põhinebki aga kvantarvuti idee. Kui meie tavalises arvutis on info esitatud bittide kujul, nii et igal bitil võib olla kaks väärtust, kas null või üks, siis kvantarvutis esineb info niiöelda kvantbittidena, mis võivad olla ka superpositsiooni olekus – natuke null ja samal ajal ka natuke üks.

Et kvantarvuti valmis meisterdada, tuleb leida aine, kus elektronide superpositsioon piisavalt pikalt püsiks. Vaskftalotsüaniinis, tuleb välja, püsibki. Ja pealekauba on see aine veel odav ning füüsikaliselt ja keemiliselt kergesti töödeldav.

Vaata veel:

New material for quantum computing discovered out of the blue(PhysOrg)