Usk Apple'i uuendusmeelsusesse kaob visalt

Nädala alguses kerkis suurettevõtte Apple'i turuväärtus korraks üle kolme triljoni dollari piiri. Kuigi firma pole pikemat aega esitlenud midagi revolutsiooniliselt, võib siiski oodata, et mõne täiesti uute tooteta jääb see kahe triljoni ettevõtteks, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Eelmisel majandusaastal oli Apple'i käive miljard dollarit päevas ehk 366 miljardit dollarit aastas. Erakordne tulemus. Pärast Steve Jobsi surma 2011. aastal firma juhtimise üle võtnud Tim Cookilt ei oodatud senise edu kordamist. Loodeti, et ta ei keera midagi vussi ja suudab hoida börsifirma mõistlikul teel.
Kuulduste järgi polnud ta ainuke kandidaat, keda varalahkunud Jobsi töö jätkamiseks kaaluti. Otsustamisel olnud määravaks tasakaalukus ja isegi konservatiivsus. Viimast võib pidada innovaatilisuse poolest tuntud ettevõtte puhul üllatavaks. Samas olnuks ohtlik, kui mõni lennukama iseloomuga kandidaat pääsenuks tüüri juurde ja püüdnuks kuidagi Jobsi ainukordsust matkida.
Tim Cooki kümneaastase valitsemise ajal ületas Apple'i börsiväärtus 2018. aastal triljoni dollari piiri. Kaks aastat hiljem purustati kahe triljoni rajajoon, jäädes selles mõõdikus alla vaid Saudi Araabia naftakontsernile Aramco. Toona väärtustas maailm veel energiaallika omanikku.
Kulus poolteist aastat ja käesoleva nädala esmaspäeval käis IT-gigandi aktsiate koguväärtus esimese ettevõttena korraks üle kolme triljoni dollari piiri. See tähendab, et firma väärtus kasvas pandeemia seni kõige raskemal perioodil 30 protsenti.
See oli aeg, kui maailmas tuli puudu elektroonikakomponentidest ja samal perioodil kasvas vajadus arvutite, nutiseadmete ja veebiteenuste järele. Apple'i juhtkond oskas antud käe hästi välja mängida. Firma tulud kasvasid aastaga 29 protsenti. Suurim müügiartikkel on endiselt iPhone, moodustades käibest 52 protsenti. Samas kasvas firma teenuste äri aastatagusega võrreldes neljandiku võrra.
Firma rekordilise väärtuse verstapost on ennekõike sümboolne. Sümbol on midagi, mis tähistab või mida mõistetakse esindavana ideed, tänu millele on inimestel võimalik mõelda teadaolevast kaugemale, et luua uusi seoseid muidu erinevate kontseptsioonide ja kogemuste vahel. Ümberöelduna tähistab kolme triljoni sümboolne piir investorite usku Apple'i kasvuvõimesse.
Huvitav, millele panustatakse? Investorite sisedialoogid jäävad avalikkuse eest saladuseks. Telefonide müügis on Apple'ist suuremad Samsung ja Xiaomi. Telefonide turul eriti suuri hüppeid pole oodata. Avalikult räägitakse, et võtta saab veel AppStore'i rakenduste müügist ja kohe-kohe peaks algama tõsine võidujooks virtuaalreaalsuse suurima koogiviilu nimel.
Teenida saab nii raudvara kui ka teenuste müügist, millele peab eelnema maruline arendustegevus. Uueks võistluseks valmistumise vihjeks piisab Facebooki nime muutmisest Metaks. Tasub märkida, et viimase jõulueelseks suurimaks müügiartikliks olid Oculuse-nimelised virtuaalreaalsuse seadmed.
Varjatumaks Apple'i kasvuga seotud spekulatsiooniks võib investorite meeltes olla veelgi suurema koogi ründamine. Arvatakse, et selle valdkonna pelgalt riistvaraturg ületab aastaks 2025 nutitelefonide, personaalarvutite, tahvelarvutite ja muude mobiilsete seadmete müüke kokku panduna. Juhul kui Apple võtab antud tee ette, võib sellest saada ettevõtte suurim tuluallikaks, mis ületaks kõigi teise toodetega teenitud kasu.
Idee polegi kuigi uus. Sellel teemal on aastaid spekuleeritud. Antud käitumises hoiab Tim Cook saladuse loori joont just nii, nagu pani sellele vundamendi Steve Jobs. Aastaks 2025 hinnatakse, et jutuks oleva tööstusharu suurus on 650 miljardit dollarit. Jutt käib autost – Apple'i elektriautost. Juhul kui firma on suutnud seda kõigi eest varjata, siis enam ei saa venitada.
Isegi Sony teeb elektriautot. Erinevalt Apple'ist tegeleb ettevõte sellega varjamatult, tuues juba teist aastat näitustele uue põlvkonna prototüüpe. Äsja tutvustas Sony arendusjärgus teise põlvkonna elektrisõiduki kontseptsiooni Las Vegases alanud tarbijaelektroonika messil.
Omamoodi tähelepanuväärseks võib pidada, kuidas seni automesside aines püüab olla tarbijaelektroonika. Auto on sisenemas nutiseadmete, televiisorite ja kasvõi jääkappide väljapanekute keskele. Sõiduk väidab, et on edaspidi pigem ratastega nutiseade, mitte tuld purskav, õli- ja tahmamust, kepsude ning kolbidega hobuvanker. Sonyl paistab autoärisse sisenemisel tõsi taga olevat, sest autot testitakse juba avalikel teedel. Näitusele toodud uus mudel on linnamaastur.
Olukorda võib vaadata ka läbi vastupidise prisma, kuis seni televiisorite, filmikaamerate ja mängukonsoolide poolest tuntud ettevõte püüab autot teha. Sony ehitab linnamaasturit teistmoodi lähtekohast, sest uus auto pakub "endasse neelavat" helikogemust, arvutimänge, suurt eesmist panoraamekraani ja kuvareid tagaistmel viibijatele. Siht on luua ratastel veerev elutuba, sest mida seal teha, kui juhtima ei pea, sest masin saab ise sõitmisega hakkama. Auto pole enam see mis vanasti. Seda tehakse teisest materjalist, teismoodi ja odavamalt.
Põhjust on oodata ka Samsungi, Xiaomi, Microsofti ja miks mitte Nokia logodega autosid. Juhul kui lähiajal õuna logoga autost midagi rohkem ei kuule, jääb Apple kahe triljoni firmaks.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"