Kahjumi suhtes immuunsed ettevõtted õgivad vanu filmitootjaid

Tõele au andes on kirjeldatud areng juba ammu alanud.
Tõele au andes on kirjeldatud areng juba ammu alanud. Autor/allikas: hadock/ (CC BY-NC 2.0)

Amazoni plaan osta tuntud filmitootja MGM ilmestab, et ettevõtete mesijutt ja investorite usk hoiab uue ajastu firmasid vee peal senikaua, kuni kasvavad need viimaks kõiki ja kõike õgivateks hiidudeks, nendib R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Minimaalsest piirist allapoole jääva sissetuleku eest ei pea maksma tulumaksu. Kuna Amazon pole viimasest viiest aastast neljal maksnud USA föderaalkassasse sentigi tulumaksu, võiks jõuda vale järelduseni, et firma kavatsus osta 97-aastane filmistuudio ja meediaettevõte Metro Goldwyn Mayer, on libauudis.

Usutavust ei paranda seegi, kui poole aasta eest hinnati James Bondi ja teiste kuulsate filmide omanikuks oleva ettevõtte väärtuseks 5,5 miljardit dollarit, aga uudistes räägitakse, nagu Amazon pakuks lõviga filmitiitrite poolest tuttava MGM-i eest poole rohkem, koguni üheksa miljardit dollarit.

IT-põlvkonna majandus on põnev ja natukene hirmutav. Amazoni kasum oli kolmel aastal üle 30 miljardi dollari. Maksuametile esitatud aruande järgi ei pidanud ettevõte tulu pealt lõivu maksma. Tehniliselt teatas börsifirma, et nende riigilõivu kohustus oli negatiivne 104 miljonit dollarit. Tõlgituna tähendab see, et hoopiski riik oli firmale võlgu 104 miljonit dollarit.

Alles eelmisel, 2020. aastal maksis ettevõte üle tüki aja makse, mida kogunes 1,2 protsenti tuludest. Seda on 13 protsendipunkti võrra vähem, võrreldes ülejäänud suurte ettevõtete keskmise maksustamise määraga. Seetõttu ongi uue, piirideta ja infohaldamisele rajatud majandusloogika protsess põnev, milles kombineeruvad õiguslik ning kogemuslik hall tsoon ja seda ilmsemalt osav raamatupidamine ning poliitiline mäng.

Hirmunootidest rääkides olgu meenutatud, et firma teenis aastaid kahjumit. Vanasti, kui kulude katteks raha ei teenitud, läinuks firmad pankrotti. Amazonil õnnestus uue ajastu sõnumitega sisendada investoritele usku ja nad andsid firma tegutsemas hoidmiseks raha juurde. Sarnasel trajektooril kulgevad mitmed uuema põlvkonna IT-teenustele rajatud ettevõtmised.

Märgiline näide on Uber ja teised nn keikatöölistele teenuseplatvormi vahendavad ettevõtted. Nad on kahjumis ega karda miinustega jätkamist, sest nad õhutavad investorite kasvufantaasiaid. Hirmutav on see, et kasvatakse traditsiooniliste, võib ka öelda, et vanade ärimudelitega ettevõtete arvel, kuna viimased ei saa endale kahjumit lubada.

Kahjumi suhtes immuunsed firmad pakuvad kasumist elavate konkurentide turule talumatult odavaid teenuseid. Amazonile pannakse näiteks süüks USA kaubanduskeskuste veristamist. Veebikaupmees asus tantsuna haual muutma pankrotti läinud kaubanduskeskuseid ladudeks, et neist elurajoonide lähedastest paikadest kiiremini kliente teenindada. USA-s on juba 25 kaubanduskeskust muudetud Amazoni pakiveo vahejaamadeks.

Netflix, HBO ning Amazon on seda ilmsemalt üks põhjus, miks hakkas kuulus filmitootja MGM talvel ostjat otsima. IT-platvormidest sisuvahendajad võitsid esmalt kinode klientide mugavuse, kuni asusid ise sisu tootma. Vana mudeli järgi ainult sisule ja selle jagamisele keskendunud ettevõtjad magasid võimaluse maha. Neid hoidis kinni senine kasumlikkus, st nende ärimudel paistis toimivat.

Samas ei omanud uued tulijad nendega võrreldavat filmimaailma kogemust ega kuulsust ning toimetasid kahjumis. Omamoodi oli see ameerika unistus, milles pilvelõhkuja aknast välja vaatav sigarit popsiv tegelane märkab tänavaservas kulunud riietes ja möödujaid hüüetega tülitavat ajalehepoissi. Talle paistab, et elu ongi selline, milles ühed valisid rikkaks saamise ning teised otsustasid vaesuse ja ajalehemüügi kasuks. Lõpuks saabub päev, mil endine ajalehepoiss ostab pilvelõhkuja koos mugavusest ärganud ja seekord juba sigarita tegelasega.

Võimalik, et näeme uue võidujooksu algust. Filmistuudiod võisid kaubanduskeskuste valusa kogemuse pealt õppida, et nad lasid võimaluse käest ja aega pole enam palju jäänud. Nad võivad püüda siseneda Netflix, HBO, Amazoni ja veel mitme voogesitlus pakkuva ettevõtjaga turule, aga seal on juba käimas tihe rebimine. Sestap alustatakse uue võidujooksuga, kes filmistuudiotest suudab end kiiremini maha müüa, kuni veel paistetakse kütkestavana.

MGM-il on suur filmide ja seriaalide arhiiv, mida nad võiksid püüda tüki haaval voogesitajatele vahendada, püüdes ajal uut juurde toota. Ümber öelduna tehes seda, mida on tehtud, uskudes endasse ja kaotades aega. Näiteks püüab sama teha Walt Disney Company Disney+ ja Hulu abil. Nii mõtlesid aga ka mitmed USA ja Euroopa pika ajalooga kaubandusettevõtted, mida enam ei ole.

Vanu filmitootjaid peaks liikuma ajama teadmine, et Amazon suurendas eelmisel aastal investeeringuid filmide ja seriaalide tootmisesse 40 protsenti ehk 11 miljardit dollarit. Olgu võrdlusena toodud MGM-i 2020. aasta 5,2 miljardit suurune kogukäive koos 148 miljoni dollari suuruse kahjumiga. Arusaadavalt mõjutas Las Vegase hotelle, kihlveoteenuseid ja filmistuudioid omava ettevõtte käivet Covid-19. Käive langes 60 protsenti.

See ei tähenda, et panepideemia järgsel ajal elujõud taastub. See tähendab hoopiski, et jooksma peab võimalikult kiiresti. Elu nagu filmis ja me oleme alles sissejuhatavas osas.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: