Euroopa Liit lükkas Fitbiti saatuse üle otsustamise tulevikku
Euroopa Liit lükkas tehingu lubatavuse üle otsustamise järgmise aasta algusesse. Muret valmistab nii IT-hiiu mõjuvõimu suurenemine kui ka eurooplaste terviseandmete Google'i kätte kogunemine, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Google teatas 2019. aasta novembris, et tahaks osta aktiivsusmonitori Fitbit. Oleks Google kellegi nimi, poleks uudist sündinud. Maailmas on palju Fitbiti kaubamärgiga sammulugeja omanikke. Fitbiti turuosa on umbes kolm protsenti ehk Fitbiti valmistatud on umbes iga kolmekümnes kehalise koormuse mõõtmise seade. Ainult randmel kantavate seadmete seas kohtab firma logoga varustust umbes poole sagedamini.
Täpsemalt puudutavad need andmed ostetud seadmeid. Kellelegi pole saladuseks, et tegelik kasutajate arv võib olla väiksem, sest pärast ostu paljud kaotavad innustuse rohkem liikuda ja liigutada.
Google'i huvi 2007. aastal Californias asutatud firma vastu seostatakse inimestelt kogutavate andmetega ja vähem sportimisega. Inimeste samme, pulssi ja muid kehalise koormusega seotud andmeid koguvaid seadmeid oli turul juba parasjagu. Sihtrühm olid sportlased. Populatsiooni osa, kes juba tegutsevad ja keda on oluliselt vähem võrreldes nendega, kes tahaks oma kehalist tublidust parandada, aga mitmel põhjusel ei saa sellega hakkama.
Fitbiti asutajad tabasid ära, et unistajate ja tegijate vahel laiutab seni ületamatu lõhe. Seda ei ületata harjutajate poolt kutsudes, vaid unistajaid tõugates. Neile oli vaja terviseteadliku kuvandi proovimiseks midagi moodsalt märgilist, mis ei teeks samal ajal kohe sportlaseks, aga vajadusel seda ka ei välistaks. Sellises kahevahel maailma märgisüsteemis sattusidki Fitbiti aktiivsusmonitori kandjad unistajate ja tegijate vahelisse kuristikku.
Lugedes päevased sammud ja kalorid kokku, tegid nad unistajatest rohkem. Õigemini jäi selline mulje, kuna nüüd sai rääkida kulutatud kaloritest. See iseeneses motiveeris tegema isegi mõne sammu rohkem. Teisalt polnud nad veel nn sportlased ehk sellised värviliste dresside ja tossudega sotsiaalse kudumi tegelased. Nimetatud lõhe täitus sujuvalt teisele kaldale siirdujate paraadiga. Allaandja võis randmel kantava kummise spordikella põnevuse säilitamiseks alles jätta.
Tegemist polnud teooriaga. Firma tooteid osteti nii maruliselt, et 2015. aastal omanikud otsustasid panna rahamasina börsile. Firma käes oli 43 protsenti turust. Paraku tõi samal aastal Apple samale turule oma nutikella ning alustas aeglast ja jõulist laienemist kuni Fitbitile jäid tänased 2,9 protsenti ostu sooritanutest, võrreldes Apple'ile kuuluva 34 protsendiga.
Möödunud aastal oli Fitbitil aktiivselt andmeid laadivad kasutajaid 29,57 miljonit ja firma müüs 16 miljonit uut seadet. Google võiks tahta endale mõnd suurema turuosaga ettevõtet. Paraku pole peamiselt Hiina ja Korea telefoni tootmise taustaga konkurendid müügis. Samas on Fitbit piisavalt tuntud ja üldiselt positiivse kuvandiga kaubamärk, mida saab Google'i vahenditega suuremaks teha.
Kantavate seadmete turu suuruseks hinnatakse hetkel umbes 50 miljardit dollarit. Järgmiseks aastaks ennustatakse ligemale 20-protsendilist kasvu. Viimastel aastatel on olnud kasvutempo olnud sarnane. Järelikult läheneb aeg, kui suured IT-ettevõtted hakkavad ostma kantavate seadmete valmistajaid. Nii on lihtsam ja turvalisem, kui trügida turukoogi jagamisele omaenda tootega.
Google pakkus Fitbiti eest 2,1 miljardit dollarit, hinnates firma väärtust selle börsiväärtusest mõne protsendi võrra kõrgemaks. Ostuhuvis nähti lõpptarbijatele kasu. Kui kantavate ja terviseanäitajaid mõõtvate seadmete turule siseneb jõuline konkurent, asutakse uuenduste nimel rohkem pingutama ja samal ajal hinda langetama.
Antud lootuse kiuste peatas Euroopa Liit antud tehingule loa andmise kuni käesoleva aasta detsembrini. Just äsja teatas majandusliit, et otsusele jõudmiseks vajaliku töö lõpetamiseks detsembrist ei piisa ja võimalik tähtaeg lükati järgmise aasta algusesse. Uudis sisaldab huvitavat vihjet, nagu oleks kalendri nihutamise taga ühineda soovivad ettevõtted. Võib-olla arendavad nad omapoolset ettepanekut, et vältida majandusliidu poolt pealesurutud lahendust.
Euroopa Liidu ettevaatlikkuseks on mitmeid põhjuseid. Kasvab surve teha midagi hiiglaslike IT-ettevõtete mõjuvõimu lahjendamiseks ja nende teenuste paremaks reguleerimiseks. Sama meelt ollakse USA-s ning just äsja teatas ka Jaapan, et jagab kirjeldatud mure ja ühineb regulatsioonide loomise protsessiga.
Teine suur mure on Google'i kätte kogunevad eurooplaste andmed. Fitbitiga laieneks Google'i vaade inimeste tervisega seotud maailma. See on suurepärase reklaami potentsiaaliga valdkond- Tervise ja kasvõi kehakaalu langetamise küsimustes on kliendi tähelepanu suur ja raha hind odavam.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"