Doktoritöö esitleb uusi lähenemisi muusikafilmi kui žanri mõistmiseks
Hollywoodi muusikafilmi žanri põhiprobleeme uurinud Tallinna Ülikooli humanitaarteaduste instituudi doktorant Sedat Yildirim selgitas välja uue alamžanri.
Yildirim tõi oma lõputöös kasutusele uued lähenemised muusikafilmi mõistmiseks. "Selle tulemusel olen tuvastanud uue alamžanri, postmodernistliku muusikafilmi," selgitab Yildirim. Värske doktor rõhutas, et filmisemiootika teooriad on selle tulemuseni jõudmiseks endiselt usutavad ja kasulikud.
Postmodernistlik muusikafilmi žanr on Yildirimi lõputöös uus areng, millest keegi pole varem rääkinud. Sedat Yildirim lisas, et postmodernistlike filmiteooriate sõnastamiseks on tehtud palju uurimusi, kuid nende teooriate üle mõtiskledes vaevalt muusikale arvesse võeti. "Minu töö sisaldab väärtuslikke ja originaalseid tulemusi eelkõige selles osas, mis puudutab muusikafilmide keele nihet, liikudes modernistlikult perioodilt postmodernistlikule," laiendas Yildirim.
Yildirim püüdis oma väitekirjas keskenduda kaasaegsetele muusikafilmidele ja seda erinevatest vaatenurkadest, kontsentreerudes osaliselt erinevatele eluviisidele ja kultuuridele, mis aitasid moodustada alamžanri.
Muusikafilmi žanri ja selle olemuse mõistmisel on tihe seos meie kultuuride ja sotsiaalpoliitikaga. Sedat Yildirimi sõnul on oluline mõista, miks olid muusikalid populaarsed alates 1930ndatest kuni 1970ndateni ja miks hiljem tootmine järsult vähenes. "Kõik on tihedalt seotud kogu maailmas toimuvaga ning sellega, kuidas toimunu mõjutas ühiskonda ja meelelahutusäri," märkis Yildirim.
Praegu muusikafilmi žanriga toimuv ei erine nii palju sellest, mis toimus minevikus. Žanr on arenenud ja muutunud ning postmodernlistlikud on enamik praegu nähtavatest uutest muusikalidest.
Tallinna Ülikooli humanitaarteaduste instituudi doktorandi Sedat Yildirimi väitekirjaga "Filmi muusikalise žanri dekonstrueerimine filmisemiootika ja postmodernismi kaudu" ("Deconstructing the film musical genre through film semiotics and postmodernism") saab tutvuda TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.
Doktoritöö juhendaja on Tallinna Ülikooli emeriitprofessor ja Tartu Ülikooli juhtivteadur Mihhail Lotman. Oponendid on Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professor Jaan Ross ning Miami Ülikooli dotsent Juan Chattah.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa