India idufirmade muinasjutu lõpp? ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: JP Valery/Unsplash

India tehnoloogiasektori idufirmade lugu võrrelda muinasjutuga, milles alustati tuhandete lennukite ehitamist kuni saabus viirusenõidus mis peatas lennuradade ehituse, kivistas reisijad ja mässis rahaloitsu bürokraatlikku ämblikuvõrku.

Võõra valdkonna mõistmiseks kasutatakse metafoore. Metafoori sisu on enam-vähem tuttav ja igast võõrast nähtusest leiab tuttavaid elemente. Leides nendega kokku sobiva metafoori saab viimase abil seletada või vähemalt teha oletusi võõras valdkonnas võõraks jääva kohta.

Näiteks võiks olla oletatavasti enamusele võõras India iduettevõtete olukord. Selle kirjeldamise metafooriks on raha andvate investorite seas populaarne lennuki ja lendamise idee. Mõistes suure ja kauge India idufirmade eluolu saame omakorda järeldada midagi innovatsioonile rajatud äriideega alustavate ettevõtete olustikust kodus ja lähemal. Eriti püüdes aru saada koroonaviiruse võimalikust mõjust antud tegevussektorile. Seletavale osale kohaselt olgu täpsustatud, et innovatsioon on uudsele ideele rajatud toodete ja teenuste jõudmine reaalsete klientideni. Pelgalt ideel elamisest ei piisa.

Idufirmat kujutatakse lennukina. Seega juba midagi mis on valmis ehitatud. Pelga lennuki ideega lennata ei saa. Lennuki valmistamiseks kulub raha ja aega. Raha võidakse hankida, kuid aega tuleb ise kokku hoida. Vastasel juhul muutub raha rahutuks ja jookseb minema.

Oletame, et lennuki kui idee teostus on valmis ja nüüd on vaja see lendama saada, sest lennuk muutub kasulikuks kui see hakkab lendama. Ideed muutuva kasulikuks kui need rahuldavad klientide vajadusi. Lennuk vajab õhku tõusmiseks lennurada. Toode vajab tootmist, klientide leidmist ja nende eest hoolitsemist kuni saavutatakse stabiilne turuolukord, ehk lennuki puhul püsitakse õhus ja rahuldatakse reisijate vajadusi sel määral, et nad annavad selle eest raha.

Kriitiline võtmesõna on lennurada. Metafoori maailmas on see kaetud rahaga. Kui raha on vähe, jääb stardirada liiga lühikeseks ja kõik senised kulutused muutuvad rohtukasvanud põllu ääres konutavaks vanarauaks.

Erinevalt Eestist on 1.3 miljardi elanikuga India nii suure turuga, et rahuldab idufirmade kliendibaasi probleemi. Suures motiveeritud inimeste massis leidub lisaks turule originaalseid ideid ja investorite raha. See on üks põhjustest miks Indias kujunes lühikese ajaga maailma suurimaid idufirmade ökosüsteeme.

Eelmisel aastal paigutasid investorid India tehnoloogia sektori idufirmadesse 14,5 miljardit dollarit. Selle aasta esimeses kvartalis oli vastav summa kaks ja pool miljardit dollarit. Aasta võrdluses on seda 14 protsenti rohkem ja nii võiks jääda olukorraga rahule. Olgu lisatud, et kõik koduplaneedi idufirmad said samal ajal investoritelt 60 miljardit dollarit. Võrreldes mulluse esimese kvartaliga on seda rahalises mahus paraku 15 protsenti vähem ja toetust saanud ettevõtete arv on koguni 56 protsenti väiksem.

Terve 19. sajandi malaariaga võidelnud ja veel hiljuti 2018. aastal Nipah' viiruse puhanguga tegelenud India jaoks polnud pandeemia võõras. Võimalik, et see oli üks põhjustest miks koroonaviirusesse hakati tõsiselt suhtuma alles märtsis. Mis omakorda võib seletada tehnoloogia sektoris segamatult elanud optimismi. Viirus andis aga endast siiski teada ja idufirmade olukord muutus lühikese ajaga eluohtlikuks.

Investorid soovitavad, et alustavatel ettevõtetel oleks viirusekriisi üleelamiseks lennuraja pikkus, ehk kassas raha kaheks kuni kolmeks aastaks. Värske uuringu alusel hinnatakse, et 70 protsendi India idufirmade lennurada ulatub vähem kui kolme kuu kaugusele. Paarikümnel protsendil on raha kuni kuueks kuuks ja vaid kaheksa protsenti ettevõtetest saaksid lennukile hoogu anda aasta lõpuni. Samal ajal usuvad kaks kolmandikku ettevõtjatest, et viiruse mõju kestab vähemalt 12 kuud.

92 protsendi alustavate ettevõtete käive langes ja neist pea kaks kolmandikku kaotasid käibest üle 40 protsendi. Usutakse, et umbes 60 protsenti elanikkonda otseselt teenindavatest ettevõtetest peavad tegevuse lõpetama. Metafoori keeles kukuvad taevast alla juba lendama hakanud India idufirmad ja enamuse lennukid veerevad lühikese lennuraja lõpus ootavasse võssa.

India idufirmade haavatavus on mitmekihiline. Märgatav osa India tehnoloogiasse investeeritud rahast pärineb Hiina investoritelt. Kuna innovatsioon on iga riigi jaoks strateegiliselt oluline ressurss, otsustas India seadusandja, et nüüdsest peab investeeringuks riigilt loa saama. Ei tasu unustada, et India riiki peetakse maailmas suurimaks bürokraatia kantsiks.

Metafoori mõttel püsides võib India tehnoloogiasektori idufirmade lugu võrrelda muinasjutuga, milles alustati tuhandete lennukite ehitamist kuni saabus viirusenõidus mis peatas lennuradade ehituse, kivistas reisijad ja mässis rahaloitsu bürokraatlikku ämblikuvõrku. Mille poolest India muinasjutt erineks Euroopa omast?

Toimetaja: Maarja Merivoo-Parro

Allikas: Raadio 2

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: