Pluuto süda tuksub

Priit Ennet
21.09.2016 11:00
Rubriik: Universum

Planeediteadlased analüüsivad seniajani andmeid, mille oma mullusel kiirel möödalennul kääbusplaneet Pluutost kogus ja Maale saatis NASA kosmosesond New Horizons.

Kindlasti on paljud meist pildi peal näinud Pluuto pinnal laiuvat suurt heledat südamekujulist laiku. Teadlased said üsna kohe aru, et tegu on hiiglasliku lämmastikujää liustikuga, aga nüüd on nad välja nuputanud, kuidas see sädelev pinnavorm tekkis.

Prantsuse teadlased simuleerisid arvutimudelil Pluuto ajalugu ja tulevikku umbes 50 000 aasta ulatuses. Selgus, et tegu on jää kogunemiskohaga, kuhu hea voolavusega lämmastikujää on ümberkaudsetelt aladelt ajapikku kokku valgunud. Südame terviklikum pool katab seejuures Sputniku madalikku, mis on ümbritsevatest aladest umbes neli kilomeetrit madalam. Lisaks lämmastikujääle leidub seal rohkesti ka süsinikmonoksiidijääd, aga ka metaanijääd.

Tanguy Bertrand ja Francois Forget Pariisis asuvast Pierre ja Marie Curie ülikoolist kirjutavad ajakirjas Nature, et tegu on tõenäoliselt väga püsiva moodustisega, mis tekkis arvatavasti kohe, kui Sputniku madalik tekkis ja jääb kestma ka tulevikus. Kuid liustiku ääred tõenäoliselt aeg-ajalt laienevad ja siis jälle taanduvad mõnesaja kilomeetri ulatuses, nii et Pluuto süda justkui ka tuksub.

Uraaniga jagab orbiiti teinegi väike teekaaslane
    08:58

Planeet Uraan ajab oma orbiidil taga kahte väikest asteroidi. Üks asteroid oli tagaaetavana teada juba aastast 2013, teise asteroidi tagaaetava staatusest kirjutavad Hispaania astronoomid nüüd võrgukeskkonda arXiv laetud töös.

Täiustatud Euroopa gravitatsioonilainete observatoorium kannustab astronoomiarevolutsiooni

Itaalias asuv observatoorium asub pärast viis aastat kestnud uuenduskuuri otsima taas gravitatsioonilaineid. Lisadetektor võimaldab esimest korda otsida gravitatsioonilainete lätteid, tõotades muuta lähikümnendil astronoomiat tundmatuseni.

Jaheda tähe ümbrus kubiseb Maa-sarnastest planeetidest

Maast kosmilises mõttes vaid kiviviske kaugusel asuvas planeedisüsteemis tiirleb kahvatu tähe ümber seitse suuruselt Maaga võrreldavat planeeti, teatavad astronoomid. Neist kuuel võib leiduda vedelas olekus vett, mida peetakse elu tekkimise eelduseks.

Astronoomid leidsid eredaima pöörleva neutrontähe

Maast enam kui 55 miljoni valgusaasta kaugusel asuv tähejäänus kiirgab oma naabertähe gaasi õgides 30 miljonit korda eredamalt kui Päike, selgub itaalia astronoomide uuringust. Pulsari eredus paneb astrofüüsikud kukalt kratsima.

Vene veolaev alustas teekonda rahvusvahelisse kosmosejaama

Vene veolaev Progress MS-05 alustas kolmapäeval Bajkongõri kosmodroomilt teekonda rahvusvahelisse kosmosejaama ISS, teatas Moskva lähedal Koroljovis asuv lennujuhtimiskeskus.

Marsi ümber võib olla tekkimas kuutolmust rõngas

Marsi kuu Phobos laguneb lähemate aastamiljonite jooksul pisikesteks tükkideks, mis moodustavad punase planeedi ümber rõnga, nagu Saturnil. Selles on teadlased üsna kindlad. Kuid nüüd väidavad mõned neist, et rõnga moodustumine võib olla juba alanud ja et nii Phoboselt kui ka Deimoselt pärit purust protorõngas ongi juba Marsi ümber olemas.

"Novaatori" teadusuudised: füüsika ja maailmalõpu uurimine

"Novaatori" kolmas saade keskendus füüsikale, mille alusuuringud annavad aimu meie universumi ebastabiilsusest.

Päikese pöörlemist pidurdavad selle enda footonid

Päikesevalgusel on palju jõudu. Juba oma väljalennul Päikesest annavad valgusosakesed Päikese väliskihtidele sellise tõuke, et nende kihtide pöörlemine aeglustub.

Hiigelsuur komeet langes valge kääbustähe roaks

Komeetidega juhtub ikka mõnikord, et Päikese lähedusse sattudes lagunevad need ära ja kukuvad Päikesesse. Nüüd aga on astronoomid esimest korda peaaegu et oma silmaga näinud, kuidas ühe valge kääbustähe ümber tiirutanud suur komeet, kaugel väljaspool Päikesesüsteemi leidis endale samuti just sedalaadi otsa.

Curiosity kummutab Marsi iidse kasvuhoonenähtuse teooria

Marsikulgur Curiosity kogutud andmeid analüüsinud teadlased ei suutnud leida neist tõendeid, mis toetaksid laialt levinud seisukohta, et iidsel ajal ümbritses punast planeeti kasvuhoonegaaside rohke atmosfäär, mis võimaldas veekogude olemasolu Marsi pinnal.

Must auk maiustas tähega erakordselt kaua

Hiigelsuur must auk rebis talle liiga lähedale sattunud tähe tükkideks ja järas neid tükke seepeale veel ligi kümme aastat takkajärele. Seda on enam kui kümme korda kauem, kui on ühtegi musta auku seni tähega maiustamas nähtud.

Universum võis olla selle algusaegadel hologramm

Universumi algusaegu paremini mõista üritavad füüsikud leidsid, et selle veidruste lihtsamalt seletamiseks võiks jätta ära ühe ruumidimensiooni. Holograafilise mudeli ennustused on vähemalt väikestel skaaladel vaatlusandmetega sama heas kooskõlas kui harjumuspärasemad kirjeldused.

Kuumalt Jupiterilt leiti uuel meetodil veeauru

Astronoomid on avastanud ühe meile suhteliselt lähedase eksoplaneedi atmosfäärist veeauru. Planeet 51 Pegasi b ei ole küll esimene niinimetatud kuuma Jupiteri tüüpi planeet, millelt veeauru on leitud, aga nüüd leiti seda uhiuuel meetodil.

ESTCube-2 on plaanis katsetada Eesti teadlaste arendatavat erilist kaitsekatet

Eesti meterjaliteadlased on alustanud uuringuid aatomkihtsadestuse rakendamiseks täiesti uudsete materjalide loomisel. Nimelt on võimalik kombineerida aatomkihtsadestust osavalt mitmete teiste materjalide sünteesimeetoditega nii, et nende eelised kompenseerivad üksteise puudujääke ning tulemuseks on enneolematult heade omadustega uus materjal.

Linnutee liikumist kannustab salapärane tühimik

Astronoomid on leidnud Kohaliku Galaktikarühma lähistelt hiiglasliku tühimiku, mille eest näivad põgenevat nii Andromeda, Kolmnurga galaktika, Linnutee kui ka kõik teised selle lähistel asuvad galaktikad. Tühimiku leidmine võimaldab täpsemalt kindlaks teha, kuhu ja kui kiiresti liigub universumi paisudes Linnutee koos Päikese ja Maaga.

Inimese Marsile lennutamise plaanid on ikka rahata jäänud

Ei ole vist vaieldav, et järgmine taevakeha, millele inimene pärast Kuud oma jala maha paneb, on planeet Marss. Kosmoseaparaatidega on punast planeeti lähemalt uuritud juba alates 1960. aastaist, mil külma sõja vastaspooled USA ja Nõukogude Liit hakkasid saatma sinna oma sonde.

Kaksiktähed on vähem planeedisõbralikud

Rohkem ei ole alati parem. Näiteks on planeetidele parem, kui neil on ainult üks täht ja mitte kaks.

Elukõlblikud eksoplaneedid said kataloogi kirja

Puurides pilgu tähistaevasse me pea kohal võib kergesti tekkida küsimus: huvitav, kui paljude tähtede juures võib olla planeete, millel on elu.

Veenuse atmosfääris märgati tuhandete kilomeetrite laiust hiidlainet

Jaapani teadlased tabasid Veenuse ülaatmosfäärist enam kui 10 000 kilomeetri laiuse paigalseisva rõhulaine. Vähemalt nelja päeva vältel planeedi atmosfääris möirgavaid tuuli trotsida suutnud struktuuri võib pidada teadaolevalt suurimaks omataoliseks terves Päikesesüsteemis.

Suri astronaut Gene Cernan, viimasena Kuu pinnal käinud inimene

Esmaspäeval suri Texase osariigis 82-aastasena endine USA astronaut Gene Cernan, kes oli viimasena Kuu pinnal käinud inimeseks.

USA kosmosefirma SpaceX kanderakett startis edukalt

USA kosmosefirma SpaceX kanderaketi Falcon 9 start möödus laupäeval edukalt, teatas ettevõtte esindaja.

Kuu võis tekkida ka mitme kokkupõrke tulemusel

Teadlastel on jälle uusi mõtteid selle kohta, kuidas tekkis Kuu.

Noorde tähte tulvab komeete

Ühte kenasse noorde tähte, meist umbes 95 valgusaasta kaugusel, kukub hulgaliselt komeete.

Galaktiline diskokuul välgub ''hädises kääbusgalaktikas''

Kui inimesed näeksid raadiolained, vilguks taevas pidevalt nagu diskokuul. Rühm astronoome leiab nüüd, et esmakordselt kümnekonna aasta teadlaste tähelepanu püüdnud ülilühikeste ja -energeetiliste raadiolainete allikad asuvad väljaspool Linnuteed, Maast miljonite ja isegi miljardite valgusaastate kaugusel.

Õhtusöök maailma lõpus ehk mis saab elust tulevikus

Lõõmav päikesepaiste, talumatu temperatuur ja miljonite ruutkilomeetrite jagu üdini läbikuivanud pinnast. Maa pole miljardite aastate pärast kuigi elusõbralik paik. Aasta lõpus on kohane heita pilk planeedi kaugemasse tulevikku ja teha ülevaade elu viimastest hingetõmmetest. Kasvõi selleks, et uuel aastal seda senisest kõrgemalt hinnata.

Tumeainet on ajapikku vähemaks jäänud

Tumeaine, mõistatusliku loomuga ollus, mida universumis on rohkem kui tavalist ainet, ei ole mitte ainult silmale nähtamatu, vaid tuleb välja, et osa temast võib olla ajapikku ka kaduma läinud.

Tumeaine on arvatust ühtlasem ja hõredam

Salapärane tumeaine, mida on täis terve maailmaruum, kuid mille olemust keegi ei tunne, võib olla natuke hõredam ja maailmaruumis natuke ühtlasemalt jaotunud, kui seni arvatud.

Eesti õpilased tegid rahvusvahelisel astronoomia ja astrofüüsika olümpiaadil ajalugu

Kõik Eesti võistkonna liikmed pälvisid Indias peetud olümpiaadil kõrge tunnustuse, kuldmedaliga tuleb koju Tallinna reaalkooli 12. klassi õpilane Taavet Kalda.

Kaugel eksoplaneedil sajab vääriskive

Maast tuhande valgusaasta kaugusel asuval hiiglaslikul eksoplaneedil HAT-P-7b puhuvad tugevad tormituuled ning sajab tõenäoliselt safiire ja rubiine, viitavad Kepleri kosmoseteleskoobiga tehtud vaatlused.

Alpha Centauri on tõesti kolmiksüsteem

Alpha Centauri on tõepoolest kolmiktäht, mitte kaksiktähe ja üksiktähe juhuslik taevane kokkusattumus, teatavad prantsuse astronoomid uute ja täpsete vaatluste põhjal. Nõnda lahendavad nad sajandivanuse vaidluse.