Galerii ja video: esmaspäeval nägi aasta eredaimat täiskuud

13.11.2016 20:55
Rubriik: Universum

Hea õnne korral võib esmaspäeva õhtul ja öösel silmata taevalaotusel ühte sajandi eredamat täiskuud.

Kuigi esimeses lähenduses tiirleb Kuu ümber Maa mööda ringikujulist orbiiti, on see tegelikult kergelt väljavenitatud. Täiusliku ringi ekstsentrilisus on 0, Kuu orbiidi vastav näitaja aga keskmiselt 0,055. Praktikas tähendab see, et Maast kõige kaugemas punktis asub kaaslane planeedist 405 000, kõige lähemal vaid 363 400 kilomeetri kaugusel. Puhkudel, mil Kuu jõuab täiskuu faasi samal ajal, kui see Maale kõige lähemal asub, võib seetõttu näha tavapärasest eredamat täiskuud ehk klikimagnetist ''superkuud''.

Keskmiselt juhtub seda 1—2 korda aastas, käesoleval aastal erandlikult kokku kolm korda. Täiskuu paistab oma läheduse umbes 14 protsendi võrra suurema ja 30 protsendi võrra eredamana kui orbiidi kõige kaugemas punktis.

Mõni täiskuu on aga erakordselt hele. Kaaslase orbiiti ei mõjuta vaid Maa ja Päike, vaid ka Jupiter ning vähemalt määral Päikesesüsteemi teised suuremad planeedid. Orbiidi täpne ekstsentrilisus on erinevatel ajahetkedel seetõttu 0,026—0,077. Nõnda asub Kuu 14. novembril Eesti aja järgi kell 15.52 Maast ligikaudu 356 509 kilomeetri kaugusel. Horisondile tõuseb kaaslane kirdest kell 16.35, umbes pool tundi pärast päikeseloojangut.

Viimati sattus Kuu Maale lähemale 26. jaanuaril 1948. Järgmisel korral juhtub see alles 25. novembril 2034. Sündmuse erilisuse ja selle üle, kas täiskuud väärib tõepoolest ''superkuu'' nime, võib otsustada igaüks ise. Läänemeedias viimastel aastatel eriti hoogsalt levima hakanud mõiste taga on astroloog, kes arvas 1979. aastal superkuude hulka lisaks perigee täiskuudele ka noorkuud. Teisisõnu võis tema arvestuste kohaselt näha taevas igal aastal suisa 4—6 ''superkuud''.

Vaata ''superkuu''-teemalist intervjuud Tallinna tähetorni astronoomi Mario Marsiga.

Palja silmaga vaadates ei paista ilmselt 14. novembri täiskuu aga oluliselt eredamana kui teised hiljutised perigee täiskuud. Kuu asub Maale vastavalt 0,6 ja 0,8 protsendi võrra lähemal kui käesoleva aasta oktoobris ja detsembris. Sellegipoolest kujutab sündmus soodsa ilma korral suurepärast võimalust või ettekäänet öösel jalutama minekuks ja (tähis)taeva silmitsemiseks.

Väike hele asteroid pöörleb kiiresti

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Roskosmos: suur osa veolaevast Progress põles atmosfääris ära

Enamik mehitamata veolaeva Progress tükkidest põles varsti pärast starti atmosfääris ära, teatas Vene kosmoseagentuur Roskosmos neljapäeval.

Linnutee tähtede taga oli peidus galaktikate superparv

Mõnikord juhtub, et me ei näe väga suuri asju sel lihtsal põhjusel, et midagi on ees ja teeb pildi segaseks. Nüüd tuleb välja, et otse meie Linnutee galaktika tähtede taga asub hiiglaslik galaktikate superparv, millel on pikkust üle 380 miljoni valgusaasta. Kaua varjatud struktuur on saanud nimeks Purjede superparv, sest asub Purjede tähtkujust meist umbes 800 miljoni valgusaasta kaugusel.

''Võimatut'' raketiajamit kirjeldav uurimus avaldati teadusajakirjas

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri Johnstoni kosmosekeskuse teadlasrühm kirjeldab eelretsenseeritavas teadusajakirjas elektromagnetilist ajamisüsteemi, mis tõukaks kosmoselaevu edasi kasutamata seejuures grammigi kütust või propellanti. Töös tehtud tähelepanekud on vastuolus klassikaliste füüsikaseadustega.

Suur täht on ümaraim keha, mida kunagi mõõdetud

Nii nagu maakera pole tegelikult ideaalselt ümmargune kera, ei ole seda ka Päike ega teisedki tähed. Telje ümber pöörlemisest tekkiv tsentrifugaaljõud teeb muidu ümarad tähekehad natuke lapikuks. Päikese raadius on seetõttu ekvaatori suunas umbes kümme kilomeetrit pikem kui pooluste suunas.

Teadlased vaatlevad eksoplaneedilt peegeldunud valgust

Kui näeme taevas superkuud, siis peamiselt tänu sellele, et Kuu pinnalt peegeldub meiele Päikese valgus. Kui astronoomid avastavad kauge tähe juurest eksoplaneedi, siis enamasti tänu sellele, et planeet paneb tähe valguse võbelema või natuke tuhmuma.

Galerii ja video: esmaspäeval nägi aasta eredaimat täiskuud

Tumeenergia võib universumi rebestada järk-järgult

Enamik teadlasi on tänapäeval veendunud, et universum algas Suure Pauguga. Kuid kuidas universum kord lõppeb, selle kohta nii suurt selgust ei ole. Kõige levinuma arusaama järgi jääbki universum paisuma, galaktikad üha kaugenevad üksteisest, tähed kustuvad, planeedid jahtuvad, midagi erilist enam ei toimu ja kõik käib ajapikku alla.

Paljas must auk kihutab ilmaruumis üksinda ringi

Astronoomid on leidnud taevast suure musta augu, mis tuhiseb seal ringi peaaegu täiesti üksinda. Tavaliselt asuvad nii suured mustad augud mõne galaktika keskmes, kus neil on ümber üsna tihedalt tähti ja tähtedevahelist gaasi.

Ohtlikke asteroide on teada juba 15 000

Öelda, et maailmaruum on ohte täis, oleks ilmselge liialdus, sest suurem osa ilmaruumist on tühi mis tühi, aga asteroide, mis mingi tõenäosusega võiks mingil ajal maakera tabada ja siin suuremat või väiksemat pahandust teha, on nüüd teada ja kataloogi kantud tervelt 15 000 ja on kindel, et tegelikult on neid veel palju-palju rohkem.

Pluuto taevas hõljub mürgipilvi

NASA kosmosesond New Horizons tuhises kääbusplaneet Pluutost mööda juba möödunud suvel, aga selle kogutud andmete allalaadimine maakerale jõudis lõpule alles möödunud nädalal. Andmeid analüüsides kohtame seal suuremaid ja väiksemaid üllatusi, mida esmapilgul ei nähtud või ei märgatud, näiteks ilmanähtuste kohta.

Kaugelt tulnud taevakehad vihjavad üheksandale planeedile

Ameerika astronoomid on leidnud uusi tõendeid, et Päikesesüsteemi kaugetel aladel, kaugel Neptuuni orbiidi taga tiirutab ringi senitundmata üheksas planeet.

ESA: Marsile kukkunud maandumismoodul võis plahvatada

Euroopa kosmoseagentuuri (ESA) missioonijuhtimiskeskuse juht ütles reedel, et maandumismoodul Schiaparelli kukkus Marsi pinnale, millele järgnes tõenäoliselt plahvatus.

Koletuslikud röntgensähvatused panid astronoomid kukalt kratsima

Rühm astronoome on avastanud kaks ülieredat röntgenkiirte allikat, mille poolt kiiratav energiahulk võib käesoleva lause lugemiseks kuluva ajavahemiku jooksul muutuda Päikese kogu energiatoodangust kümneid miljoneid kordi rohkem.

Euroopa kosmoseagentuuri teatel maandus sond Marsil

Esialgne info näitab, et Euroopa kosmoseagentuuri sond jõudis Marsile.

Hiina taikonaudid jõudsid orbitaaljaama

Kaks Hiina taikonauti sisenes kolmapäeval orbitaaljaama Tiangong-2, et seal 30 päeva kosmosemissioonil veeta.

Orbital ATK veolaev alustas teekonda rahvusvahelisse kosmosejaama

USA ettevõtte Orbital ATK veolaev Cygnus alustas esmaspäeval kanderaketiga Antares teekonda Rahvusvahelisse Kosmosejaama (ISS).

Universumis leiduvate galaktikate arv osutus arvatust kümme korda suuremaks

Vaadeldavas universumis leidub ligikaudu kaks triljonit galaktikat, seniarvatust enam kui kümme korda rohkem, näitab Hubble'i kosmoseteleskoobi ja mitmete teiste observatooriumite ülesvõtetel põhinev analüüs.

Lähitähel on plekitsüklid nagu Päikeselgi

Meie Päikesele lähim täht Proxima Centauri on rohkem meie Päikese enese moodi, kui seni tundus. See on seesama täht, meist umbes nelja valgusaasta kaugusel, mille juurest leitud suhteliselt üsna Maa-sarnasest planeedist teatasid astronoomid augustis.

Kuul kulub näo muutmiseks 80 000 aastat

Ekslik arusaam, et Kuu on tehtud juustust, tugineb peale selle toreda taevakeha tihti kahkjaskollase värvitooni ka asjaolule, et Kuu pinnal on näha rohkesti kraatreid, mis meenutavad paljudes juustusortideski esinevaid auke. Nüüd tuleb välja, et Kuu pinnal on kraatreid tegelikult märksa rohkem, kui seni teatud, sest väikesed meteoorkehad pommitavad seda arvatust tihedamalt.

Tähed saavad kahepeale kolm komplekti planeete

Meie Päikesesüsteemi planeedid tiirlevad kõik ümber Päikese ühes ja samas tasapinnas. Samamoodi on enamasti lood ka teistes planeedisüsteemides, mida on avastatud teiste tähtede ümbert. Kuid nüüd on astronoomid avastanud kaks tähte, millel on kahepeale kokku kolm planeeditekkeketast.

Lähimat Maa-sarnast eksoplaneeti võivad katta avarad veteväljad

Lähimat Maa-sarnast ja potentsiaalselt elukõlblikus piirkonnas asuvat eksoplaneeti Proxima b katab osaliselt või täies ulatuses veeookean, viitab prantsuse teadlaste analüüs.

Meie galaktikaharu on arvatust suurem

Meie galaktika, Linnutee, on spiraalne galaktika. Selle keskmest keerdub laiali neli suurt spiraaharu, mis sisaldavad kõik tohutul hulgal tähti. Kuid on ka väiksemaid harusid ja neist ühes, mis kannab nime Kohalik Haru, asub ka maakera koos Päikese ja kõigi inimestega. Nüüd on teadlased avastanud, et see on ikka omajagu suurem, kui seni arvatud.

Uurimissond Rosetta kukutati komeedile

Tosina aasta eest Maalt teele saadetud Euroopa Kosmoseagentuuri sond Rosetta leidis reede pärastlõunal komeedil 67P/Tšurjumov-Grassimenko oma viimse rahupaiga. Kahe aasta jooksul keha kogutud andmed avardasid oluliselt inimkonna silmaringi ja pakuvad teadlastele uurimisainest veel aastateks.

Ajalooline Rosetta missioon jõuab lõpule

Tosinkonna aasta eest komeeti 67P/Tšurjumov-Gerassimenko uurima saadetud sond Rosetta kukutatakse neljapäeva hilisõhtul komeedile. Automaatjaam jätkab teadusandmete kogumist ja Maale edastamist kokkupõrke hetkeni.

Astronaut: me ei saa veel pikalt kuhugi mujale põgeneda

Eestit külastanud USA astronaut Douglas Wheelock leiab ERR Novaatorile antud intervjuus, et kõrgemate eesmärkide, nagu inimeste Marsile saatmise, puhul on teekond lõppeesmärgist tähtsam. Samal ajal ei tohi aga unustada aga koduplaneedi enda eest hoolt kandmist

Elon Musk avalikustas Marsi koloniseerimise kava

USA tehnoloogiaettevõte SpaceX asutaja Elon Musk avalikustas teisipäeval kava rajada Marsile koloonia, plaanides saata planeedile kosmoselaevadel sada inimest korraga.

USA astronaut kutsus noori üles uskuma, et neistki võivad saada kosmoselendurid

USA astronaut Douglas Wheelock pidas ettekande Tallinna tehnikaülikooli innovatsioonikeskuses Mektory, kirjeldades elu rahvusvahelises kosmosejaamas (ISS) ning kutsudes noori üles uskuma, et neistki võivad saada kosmoselendurid. Üheks läbivaks teemaks oli ka hirm, millega astronautidel tuleb toime tulla.

Otse kell 14.30: USA astronaudi loeng Maast ja Maale kosmosest

Täna pärastlõunal peab USA astronaut kolonel Douglas H. Wheelock TTÜ Mektorys avaliku loengu, millest oteülekannet vahendab ka ERR Novaator.

Universum paisub igas suunas ühtemoodi

Kosmoloogidel pole muretsemiseks põhjust. Maailmaruum paisub ühtlaselt. Ükski koht ei veni rohkem välja kui teised. Universumi arenemise senised üldised mudelid jäävad kehtima.