Lähima tähe lähistel tiirleb Maa-sarnane planeet

Jaan-Juhan Oidernaa
25.08.2016 12:19
Rubriik: Universum

Päikesele kõige lähemal asuva tähe Proxima Centauri lähistel tiirleb Maa-suurune planeet, mille pinnal võib leiduda potentsiaalselt vedelas olekus vett, järeldavad Euroopa Lõunaobservatooriumi teleskoopidega vaatlusi teinud astronoomid.

''Signaal on sedavõrd selge ja tugev, et Proxima b olemasolus pole mingit kahtlust,'' sõnas ERR Novaatorile antud intervjuus Guillem Anglada-Escudé, planeeti kirjeldava uurimuse juhtivautor ja Queen Mary Londoni ülikooli astronoom. Valgusel kuluks Maast umbes 1,3 korda raskema planeedini jõudmiseks umbes 4,2 aastat. Linnutee galaktika läbimõõtu arvestades asub see pelga kiviviske kaugusel, muutes selle hetkel üheks kõige paljutõotavamaks planeediks, kust otsida maavälist elu. Isegi märksa aeglasemalt liikuv sond jõuaks planeedini paarikümne aastaga.

Planeedi olemasolule viitavad perioodilised muutused tähe radiaalkiiruses. Sõltuvalt sellest, kas planeet tõmbab tähte oma raskusväljaga Maa suunas või sellest eemale, muutub tähe poolt kiiratav valgus seda Maal registreerides sinakamaks või punakamaks. Analoogi võib huilgava kiirabiautoga, mille sireeni toon muutub lähenedes ja kaugenedes vastavalt kõrgemaks ja madalamaks.

Esimesi paljutõotavaid planeedi olemasolule viitavaid võbelusi märkas Anglada-Escudé koos Soome Aalto ülikooli planeediküti Mikko Tuomiga juba 2013. aastal. ''Toona ei saanud aga välistada, et nende taga polnud midagi igavamat nagu näiteks päikeseloited. Lõpuks õnnestus meil esitada Euroopa Lõunaobservatooriumile piisavalt veenvaid tõendeid, et nad soostusid andma meile täiendavalt vaatlusaega,'' meenutas astronoom. Töörühm jälgis tähte 60 päeva vältel igal öösel 20 minutit. Juba kümme päeva hiljem oli selge, et miski teeb tähe ümber regulaarselt tiire.

Teades, mida otsida, pööras Anglada-Escudé pilgu alates 2000. aastate algusest tähe kohta kogutud andmetele. Koondanalüüs kinnitas, et tähe ümber tiirleb eksoplaneet, mille tiirlemisperiood on 11,2 päeva. Täiendavate vaatluste käigus leiti lisaks viiteid, et Proxima Centauri süsteemis leidub teinegi, Maast oluliselt raskem planeet.

Elu häll?
Kuigi Proxima b tiirleb oma ematähele umbes korda 20 korda lähemal kui Maa Päikesele, on Proxima Centauri pind Päikesest oluliselt väiksem ja tuhmim. Piisavalt tuhm, et planeet tiirleb täpselt keset piirkonda, mille piires võiks püsida vesi vedelas olekus. See omakorda loob aga teatavad eeldused elu tekkimiseks.

Anglada-Escudé nentis samas, et tähe lähedus võib potentsiaalselt siiski elu, nagu inimkond sellest tänapäeval aru saab, siiski pärsida. Planeeti tabav röntgenkiirte voog on hinnanguliselt 400 korda tihedam kui Maa poolt kogetav. ''Siit edasi sõltub juba parasjagu kasutatavast mudelist, kas planeedi atmosfäär suudaks sellele vastu panna või mitte. Konsulteerisime töö käigus mitmete teemaga tegelevate teadlastega ja selleks on šanssid päris head. Lisaks on teiste sarnaste süsteemide uurimine näidanud, et atmosfäärikadu võib olla küllaltki väike,'' laiendas astronoom.

Midagi põhjapanevat on aga vara öelda. Abi võiks olla uue põlvkonna teleskoopidest, millega oleks võimalik hea õnne korral uurida, kas planeeti ümbritseb atmosfäär ja millest see koosneb. Juhul, kui see tõepoolest planeeti ümbritseb, võiks selle keskmine pinnatemperatuur jääda -30 – 30 C° kraadini.

Eeldusel, et muud tähe lähedusest lähtuvad tegurid elu tekkimist võimatuks ei muuda, oleks selleks potentsiaalselt võimalusi isegi rohkem kui Maal. ''Proxima Centaturi eluiga võib olla sadu või isegi tuhandeid kordi pikem kui Päikesel, mis kustub umbes viie miljardi aasta pärast,'' selgitas Anglada-Escudé. Seejuures tasub osutuda, et Proxima Centauri sarnaste punaste kääbuste sekka võib arvata enamiku Linnuteel leiduvatest tähtedest. Näiteks 30st Päikesele kõige lähemal asuvast tähest kuuluvad Proxima Centauriga samasse klassi 20.

Naised saunas rääkisid...
Kuulujutud uue planeedi leidmisest hakkasid veebiruumis ringlema juba augusti keskel. Anglada-Escudé'is tekitab see teatavat pettumust. ''Ma ei mõista, miks peaks keegi taolisel kombel midagi enneaegselt lendu laskma. Kui Spiegelis ilmunud artiklit põhjalikumalt lugeda, siis faktiliselt sisaldas see ainult tõdemust, et Proxima Centauri lähistel tiirleb Maa-suurune planeet. Kõik ülejäänu on spekulatsioon ja arutlus selle üle, mida see kõik tähendada võib,'' nentis astronoom.

Üksikasjade puudumine viitab tema sõnul, et tegu polnud teabe sihiliku lekitamisega, vaid pigem mõne kolmanda isiku poolt kuuldud lausekatkega. ''Mõnes mõttes on see kurb, kuna kulutasime väga palju aega kommunikatsiooniplaani loomisele, mis oleks võimaldanud laiemal avalikkusel kergemini aru saada, kui palju me tegelikult teame ja mida võib pidada oletuseks,'' lisas Anglada-Escudé.

Sellegipoolest ootab ta, et leid tekitab avalikkuses samasugust kahinat nagu astronoomide endi seas. ''Oli päris veider, kuid tore näha, kuidas see kolleegide hulgas huvi sütitas. Kui Mikko Tuomi signaali leidmisest teada andis, siis alustasime paari inimesega, kuid juba õige pea paisus töörühm paarikümne liikmeliseks. Tahaks loota, et Proxima b pakub sarnast inspiratsiooni ka tavainimesele,'' mõtiskles astronoom.

Planeeti ja selle avastamist kirjeldatakse üksikasjalikult ajakirjas Nature.

Väike hele asteroid pöörleb kiiresti

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Roskosmos: suur osa veolaevast Progress põles atmosfääris ära

Enamik mehitamata veolaeva Progress tükkidest põles varsti pärast starti atmosfääris ära, teatas Vene kosmoseagentuur Roskosmos neljapäeval.

Linnutee tähtede taga oli peidus galaktikate superparv

Mõnikord juhtub, et me ei näe väga suuri asju sel lihtsal põhjusel, et midagi on ees ja teeb pildi segaseks. Nüüd tuleb välja, et otse meie Linnutee galaktika tähtede taga asub hiiglaslik galaktikate superparv, millel on pikkust üle 380 miljoni valgusaasta. Kaua varjatud struktuur on saanud nimeks Purjede superparv, sest asub Purjede tähtkujust meist umbes 800 miljoni valgusaasta kaugusel.

''Võimatut'' raketiajamit kirjeldav uurimus avaldati teadusajakirjas

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri Johnstoni kosmosekeskuse teadlasrühm kirjeldab eelretsenseeritavas teadusajakirjas elektromagnetilist ajamisüsteemi, mis tõukaks kosmoselaevu edasi kasutamata seejuures grammigi kütust või propellanti. Töös tehtud tähelepanekud on vastuolus klassikaliste füüsikaseadustega.

Suur täht on ümaraim keha, mida kunagi mõõdetud

Nii nagu maakera pole tegelikult ideaalselt ümmargune kera, ei ole seda ka Päike ega teisedki tähed. Telje ümber pöörlemisest tekkiv tsentrifugaaljõud teeb muidu ümarad tähekehad natuke lapikuks. Päikese raadius on seetõttu ekvaatori suunas umbes kümme kilomeetrit pikem kui pooluste suunas.

Teadlased vaatlevad eksoplaneedilt peegeldunud valgust

Kui näeme taevas superkuud, siis peamiselt tänu sellele, et Kuu pinnalt peegeldub meiele Päikese valgus. Kui astronoomid avastavad kauge tähe juurest eksoplaneedi, siis enamasti tänu sellele, et planeet paneb tähe valguse võbelema või natuke tuhmuma.

Galerii ja video: esmaspäeval nägi aasta eredaimat täiskuud

Hea õnne korral võib esmaspäeva õhtul ja öösel silmata taevalaotusel ühte sajandi eredamat täiskuud.

Tumeenergia võib universumi rebestada järk-järgult

Enamik teadlasi on tänapäeval veendunud, et universum algas Suure Pauguga. Kuid kuidas universum kord lõppeb, selle kohta nii suurt selgust ei ole. Kõige levinuma arusaama järgi jääbki universum paisuma, galaktikad üha kaugenevad üksteisest, tähed kustuvad, planeedid jahtuvad, midagi erilist enam ei toimu ja kõik käib ajapikku alla.

Paljas must auk kihutab ilmaruumis üksinda ringi

Astronoomid on leidnud taevast suure musta augu, mis tuhiseb seal ringi peaaegu täiesti üksinda. Tavaliselt asuvad nii suured mustad augud mõne galaktika keskmes, kus neil on ümber üsna tihedalt tähti ja tähtedevahelist gaasi.

Ohtlikke asteroide on teada juba 15 000

Öelda, et maailmaruum on ohte täis, oleks ilmselge liialdus, sest suurem osa ilmaruumist on tühi mis tühi, aga asteroide, mis mingi tõenäosusega võiks mingil ajal maakera tabada ja siin suuremat või väiksemat pahandust teha, on nüüd teada ja kataloogi kantud tervelt 15 000 ja on kindel, et tegelikult on neid veel palju-palju rohkem.

Pluuto taevas hõljub mürgipilvi

NASA kosmosesond New Horizons tuhises kääbusplaneet Pluutost mööda juba möödunud suvel, aga selle kogutud andmete allalaadimine maakerale jõudis lõpule alles möödunud nädalal. Andmeid analüüsides kohtame seal suuremaid ja väiksemaid üllatusi, mida esmapilgul ei nähtud või ei märgatud, näiteks ilmanähtuste kohta.

Kaugelt tulnud taevakehad vihjavad üheksandale planeedile

Ameerika astronoomid on leidnud uusi tõendeid, et Päikesesüsteemi kaugetel aladel, kaugel Neptuuni orbiidi taga tiirutab ringi senitundmata üheksas planeet.

ESA: Marsile kukkunud maandumismoodul võis plahvatada

Euroopa kosmoseagentuuri (ESA) missioonijuhtimiskeskuse juht ütles reedel, et maandumismoodul Schiaparelli kukkus Marsi pinnale, millele järgnes tõenäoliselt plahvatus.

Koletuslikud röntgensähvatused panid astronoomid kukalt kratsima

Rühm astronoome on avastanud kaks ülieredat röntgenkiirte allikat, mille poolt kiiratav energiahulk võib käesoleva lause lugemiseks kuluva ajavahemiku jooksul muutuda Päikese kogu energiatoodangust kümneid miljoneid kordi rohkem.

Euroopa kosmoseagentuuri teatel maandus sond Marsil

Esialgne info näitab, et Euroopa kosmoseagentuuri sond jõudis Marsile.

Hiina taikonaudid jõudsid orbitaaljaama

Kaks Hiina taikonauti sisenes kolmapäeval orbitaaljaama Tiangong-2, et seal 30 päeva kosmosemissioonil veeta.

Orbital ATK veolaev alustas teekonda rahvusvahelisse kosmosejaama

USA ettevõtte Orbital ATK veolaev Cygnus alustas esmaspäeval kanderaketiga Antares teekonda Rahvusvahelisse Kosmosejaama (ISS).

Universumis leiduvate galaktikate arv osutus arvatust kümme korda suuremaks

Vaadeldavas universumis leidub ligikaudu kaks triljonit galaktikat, seniarvatust enam kui kümme korda rohkem, näitab Hubble'i kosmoseteleskoobi ja mitmete teiste observatooriumite ülesvõtetel põhinev analüüs.

Lähitähel on plekitsüklid nagu Päikeselgi

Meie Päikesele lähim täht Proxima Centauri on rohkem meie Päikese enese moodi, kui seni tundus. See on seesama täht, meist umbes nelja valgusaasta kaugusel, mille juurest leitud suhteliselt üsna Maa-sarnasest planeedist teatasid astronoomid augustis.

Kuul kulub näo muutmiseks 80 000 aastat

Ekslik arusaam, et Kuu on tehtud juustust, tugineb peale selle toreda taevakeha tihti kahkjaskollase värvitooni ka asjaolule, et Kuu pinnal on näha rohkesti kraatreid, mis meenutavad paljudes juustusortideski esinevaid auke. Nüüd tuleb välja, et Kuu pinnal on kraatreid tegelikult märksa rohkem, kui seni teatud, sest väikesed meteoorkehad pommitavad seda arvatust tihedamalt.

Tähed saavad kahepeale kolm komplekti planeete

Meie Päikesesüsteemi planeedid tiirlevad kõik ümber Päikese ühes ja samas tasapinnas. Samamoodi on enamasti lood ka teistes planeedisüsteemides, mida on avastatud teiste tähtede ümbert. Kuid nüüd on astronoomid avastanud kaks tähte, millel on kahepeale kokku kolm planeeditekkeketast.

Lähimat Maa-sarnast eksoplaneeti võivad katta avarad veteväljad

Lähimat Maa-sarnast ja potentsiaalselt elukõlblikus piirkonnas asuvat eksoplaneeti Proxima b katab osaliselt või täies ulatuses veeookean, viitab prantsuse teadlaste analüüs.

Meie galaktikaharu on arvatust suurem

Meie galaktika, Linnutee, on spiraalne galaktika. Selle keskmest keerdub laiali neli suurt spiraaharu, mis sisaldavad kõik tohutul hulgal tähti. Kuid on ka väiksemaid harusid ja neist ühes, mis kannab nime Kohalik Haru, asub ka maakera koos Päikese ja kõigi inimestega. Nüüd on teadlased avastanud, et see on ikka omajagu suurem, kui seni arvatud.

Uurimissond Rosetta kukutati komeedile

Tosina aasta eest Maalt teele saadetud Euroopa Kosmoseagentuuri sond Rosetta leidis reede pärastlõunal komeedil 67P/Tšurjumov-Grassimenko oma viimse rahupaiga. Kahe aasta jooksul keha kogutud andmed avardasid oluliselt inimkonna silmaringi ja pakuvad teadlastele uurimisainest veel aastateks.

Ajalooline Rosetta missioon jõuab lõpule

Tosinkonna aasta eest komeeti 67P/Tšurjumov-Gerassimenko uurima saadetud sond Rosetta kukutatakse neljapäeva hilisõhtul komeedile. Automaatjaam jätkab teadusandmete kogumist ja Maale edastamist kokkupõrke hetkeni.

Astronaut: me ei saa veel pikalt kuhugi mujale põgeneda

Eestit külastanud USA astronaut Douglas Wheelock leiab ERR Novaatorile antud intervjuus, et kõrgemate eesmärkide, nagu inimeste Marsile saatmise, puhul on teekond lõppeesmärgist tähtsam. Samal ajal ei tohi aga unustada aga koduplaneedi enda eest hoolt kandmist

Elon Musk avalikustas Marsi koloniseerimise kava

USA tehnoloogiaettevõte SpaceX asutaja Elon Musk avalikustas teisipäeval kava rajada Marsile koloonia, plaanides saata planeedile kosmoselaevadel sada inimest korraga.

USA astronaut kutsus noori üles uskuma, et neistki võivad saada kosmoselendurid

USA astronaut Douglas Wheelock pidas ettekande Tallinna tehnikaülikooli innovatsioonikeskuses Mektory, kirjeldades elu rahvusvahelises kosmosejaamas (ISS) ning kutsudes noori üles uskuma, et neistki võivad saada kosmoselendurid. Üheks läbivaks teemaks oli ka hirm, millega astronautidel tuleb toime tulla.

Otse kell 14.30: USA astronaudi loeng Maast ja Maale kosmosest

Täna pärastlõunal peab USA astronaut kolonel Douglas H. Wheelock TTÜ Mektorys avaliku loengu, millest oteülekannet vahendab ka ERR Novaator.

Universum paisub igas suunas ühtemoodi

Kosmoloogidel pole muretsemiseks põhjust. Maailmaruum paisub ühtlaselt. Ükski koht ei veni rohkem välja kui teised. Universumi arenemise senised üldised mudelid jäävad kehtima.