Õietolmuallergia võib mõjutada mälu

Heinanohu võib meie ajus esile kutsuda muutusi. (Foto: Mislav Marohnić/Creative Commons)
9.08.2016 13:45
Rubriik: Tervis

Nohune nina ja sügelev kurk taimede õitsemise ajal teevad paljudele allergikutele häda. Nüüd on aga teadlased märganud, et õietolmuallergia võib mõjutada ka inimeste ajus toimuvat.

Ajakirjas Frontiers in Cellular Neuroscience avaldatud uuringu tarbeks tehti katseid hiirte peal. Nende hiirte ajudes, kes puutusid kokku heinanohu tekitava allergeeni ehk õietolmuga, moodustus rohkem neuroneid kui kontrollgrupi hiirtel.

Teadlasrühm uuris täpsemalt hipokampust, organit mis tegeleb emotsioonide, ruumitaju ja informatsiooni salvestamisega lühiajalisest mälust pikaajalisse mällu.

Kuna õietolmuga kokku puutunud hiirtel näis allergilise reaktsiooni ajal toimuvad hipokampuses muutused ehk tekkis oluliselt rohkem neuroneid, tekitas see teadlastes küsimuse, kas õietolmuallergia võib mõjutada allergikute mälu?

Neuronite teket ja toimimist seostatakse aju immuunrakkude, täpsemalt närvisüsteemi koe rakkude mikrogliiadega.

Erinevalt närvirakkudest liiguvad mikrogliia rakud ringi. Need jälgivad aju sisekeskkonda ning sooritavad vajaduse korral fagotsütoosi. Aju trauma või põletiku korral mikrogliia rakud jagunevad ning vahendavad vajalikke kaitsefunktsioone.

Sellest uuringust tuli aga välja, et kui tekib allergiline reaktsioon, mis on mark immuunsüsteemi aktiveerumisest, siis aju immuunsüsteemis tekitab see vastupidise reaktsiooni: mikrokliiarakud deaktiveeritakse ehk nende tegevus väheneb.

See tuli teadlastele üllatusena, sest mõnes varasemas uuringus on täheldatud, et näiteks bakterinfektsiooni korral mikrogliia rakud hoopis aktiveeruvad.

Teada on, et bakterinfektsiooni ja allergilise reaktsiooni korral aktiveeruvad inimese immuunsüsteemi erinevad osad ning kutsuvad esile erineva reaktsiooni.

Näiteks teada, et pähkli- ja õietolmuallergia puhul on tegu evolutsioonilise jäänukiga, kus meie immuunsüsteem reageerib pähklites ja õietolmus sisalduvatele valkudele, mis sarnanevad teatud parasiitide valkudega.

Värske uuring toob aga välja, et allergiline reaktsioon tekitab omakorda meie ajus immuunsüsteemi toimimist viisil, millel võivad olla tagajärjed meie mälule. Milline see mõju täpselt on, vajab veel uurimist.

Marju Himma