Sotsiaalmeedia "laigifarmerid" müüvad jälgijaid kogunud libakontosid maha suurte kasumitega
Sotsiaalmeediakanalid nagu Facebook, Twitter, Instagram kui ka näiteks foorumikeskkond Reddit on muutunud ettevõtete ja organisatsioonide jaoks peamiseks turundusvahendiks. Samas tegutsevad sotsiaalmeedias pahalased, kes proovivad emotsionaalsete spämm-postituste või võlts-loosimiste abil koguda fiktiivsetele kontodele jälgijaid, et hiljem konto mõnele ettevõttele või petturile kasumiga maha müüa. Riigi Infosüsteemide Amet kutsub taolisi tegelasi laigifarmeriteks.
Tänu sotsiaalmeedia algoritmidele jõuavad lehte külastanud kasutajate klikid ja jagamised teiste kasutajate uudisvoogu kasvatades nii konto sotsiaalmeedia haaret ehk reach'i. Riigi Infosüsteemide Amet (RIA) kutsub taoliste reklaampostituste pahatahtlikku levikut "laigispämmiks".
RIA blogis avaldatud postituses nenditakse, et sotsiaalmeedias liigub laigispämmi aina rohkem ringi ning see muutub üha ohtlikumaks. Nimelt on sotsiaalmeediaturundusel ka varjukülg, kus tegutsevad laigifarmerid, kes koondavad sotsiaalmeedia kontodele laike ja jälgijaid, et see hiljem fiktiivne konto kasumiga mõnes müügikeskkonnas või virtuaalsel mustal turul ehk dark web'is see maha müüa.
"Süütu laigivajutus võib hiljem kaasa tuua nakatumise pahavaraga, kuna varemalt nunnukiisupiltidele vajutatud laik, kellegi “aitamiseks” antud laik või sajandi loosis osalemise laik on vahepeal teisenenud hoopis teise kavatsusega leheks," nenditakse RIA blogis.
Meeldivusklikkide karjatamisel luuakse kontole võrgustik
Laikide farmimise eesmärk on siis luua läbi kasutajate meeldivusklikide võrgustik, mille kaudu levitatakse reklaami või halvemal juhul petuskeemi. RIA sõnul on tegemist kasvava trendiga, mis on eriti levinud just Facebookis.
"FB praegune uudisvoo algoritm soodustab laikide farmimist veelgi, kuna see töötab just laikide ja jagamiste arvu põhjal ning toob „märgatud“ postituse kasutajate voogudes üha jõulisemalt esile," kirjutatakse RIA blogis.
Kui Facebooki leht on saanud piisavalt jälgijaid ja like postitatakse leht müügiks mõnda müügiportaali nagu näiteks FameSwap. Antud lehel pakutakse müügiks nii Facebooki kui ka Instagrami kontosid. Hind moodustub nii like'de kui ka kommentaaride pealt. Just kommentaarid on need, mis võivad kergitada lehe külje hinna tuhandete dollariteni.
Võltskontode turuhind ulatub tavaliselt üle 1000 dollari
Näiteks FameSwap'is maksab 120 000 like'i ja 100 000 kommentaari kogunud leht 4500 dollarit, kuid selle üsna soolase pakkumise kõrval üritatakse 1,9 miljoni kommentaari ja 100 000 meeldivusklikiga lehte müüa 2500 dollari eest.
Kallimale lehele annab väärtuse fakt, et see on Facebooki poolt hinnatud usaldatud leheks ehk selle sisu on teenusepakkuja poolt tõendatud (verifiyd). Ühtlasi on kontoga seotud ka Infogrami, Twitteri kontod ja muu haldamiseks vajalik teabetaristu (e-maili ja haldustarkvara kontod).
Samas müügikeskkonnas on võimalik soetada endale ka Instagrami kontosid, mille maksumus on aga Facebooki lehtedega võrreldes märkimisväärselt väiksem jäädes keskmiselt 1000 dollari piiresse.
Virtuaalsel mustal turul ehk Dark Webis makstakse paarisajatuhandelise laikijaskonna eest kuni 800 dollarit.
"Müüdud lehed tühjendatakse tavapäraselt varasematest postitustest ja kasutatakse toodete või teenuste reklaamiks, millelt pettur teenib. Halvemal juhul saab lehe omanikuks mõni pahauskne tegelane, kes alustab petukampaaniaga, postitades võltsloosimisi või võistlusi, kus soovitakse kasutajalt isikuinfot ning krediitkaardi numbrit," selgitatakse RIA blogis.
Tüüp postitused
RIA hoitab sotsiaalmeediakasutajaid kolme tüüpi postituste eest. Esimesed neist on emotsionaalsed lood, mis kutsuvad inimest võitlema ülla eesmärgi eest. Teisena toob RIA välja lood, mis provotseerivad kasutajat reageerima postitusele like'i või kommentaariga. Kolmas liik on postitused, mis lubavad maagiat ja õnne ühe väikese kliki eest.
"Kuigi laigitud lehekülg ei pääse ligi Sinu profiilis leiduvale sõbranimekirjale, lastakse käiku kasutajaprofiilist leitud info ning selle põhjal hakatakse kostitama personaalsete pakkumiste ja muude postitustega," märgitakse RIA blogis.
Sisuliselt võrdleb RIA selliseid postitusi noodapüügiga, kus sotsiaalmeedia konto korjab üles kasutajad, kes on hiljuti näiteks like'nud BMW ametlikku Facebooki lehte ning kutsub väljavalituid osalema tihti fiktiivsel auto loosimisel, milles osalemiseks peab kasutaja jagama oma krediitkaarti andmeid.
"Seega – mõni laik siia-sinna võib tuua tõsist kahju sulle ja sõpruskonnale, olgugi, et sõnum, mida üritate edastada, on hea. Ainuüksi laikimine võib anda alguse suuremale tegevusahelale," tõdetakse blogis.
Toimetaja: Allan Rajavee