Kvantteleportatsiooni uus kaugusrekord peibutab linnu ühendava kvantinternetiga

Kanada teadlased suutsid toimetada kvantoleku 6,2 kilomeetri kaugusele (Foto: Tittel et al./Nature Photonics)
22.09.2016 13:07
Rubriik: Tehnika

Kaks sõltumatut teadlasrühma on suutnud liigutada kvantinformatsiooni tavaliste fiiberoptiliste kaablite vahendusel enam kui paari kilomeetri kaugusel. Saavutus sillutab teed linnaosasid ja linnu ühendava kvantinterneti loomisele, mis tõotab muuta andmevahetuse tänasest kordades turvalisemaks.

''Paigutasime katses kvantvõrgustiku erinevad osapooled viisil, et see peegeldaks väga hästi seda, mida tuleks teha kvantjärgurite loomiseks. Teoreetiliselt võimaldab see saata meil kvantinfot nii kaugele, kui me seda parasjagu soovime. Eksperimentide käigus toimetasime kvantoleku tavalise valguskaabli vahendusel 6,2 kilomeetri kaugusele, mis lööb eelmist rekordit suurusjärgu võrra,'' märkis Kanadas asuva Calgary ülikooli füüsik ja uue uurimuse juhtivautor Wolfgang Tittel ERR Novaatorile.

Lahenduse tuumaks on kvantteleportatsioon. Pisiosakeste maailmaga seonduv nähtus, mis võimaldab transportida ühe osakese kvantolek ehk selle omadused teisele osakesele, ilma et nende vahel midagi füüsiliselt liiguks. Osakesi lahutav vahemaa võib olla seejuures ükskõik kui suur. ''Samal ajal on kvantmehaanika eripärade tõttu võimatu süsteemi vaadelda nii, et sellest mingit jälge ei jääks,'' lisas Tittel. Teisisõnu saaksid omavahel suhtlevad osapooled kohe teada, kui keegi neid pealt kuulab.

Praktikas hõlmab kvantteleportatsioon sageli kolme osapoolt, näiteks Alice'it, Bobi ja Charliet. Andmete krüpteerimiseks ning dekrüpteerimiseks tarvilike võtmete vahetamiseks peavad Alice ja Bob paluma esmalt Charlie abi. Alice saadab talle esmalt osakese (A), mil Bob loob paari omavahel põimitud osakesi (B&C). Charliele saadab aga Bob aga ainult ühe osakese – B. Viimaks mõõdab Charlie mõlemaid osakesi viisil, et tal pole võimalik seejuures öelda, milline osake tuli Alice'ilt ja milline Bobilt. Nn Belli-oleku mõõtmise käigus kantakse Alice osakese A omadused üle endiselt Bobi valduses olevale osakesele C.

Pikka aega polnud aga kindel, et kvantteleportatsiooni on võimalik üleüldse vaadelda ja lõigata sellest seega praktilist kasu. ''Nii keskenduti kuni viimaste aastateni enamikes katsetes lihtsalt selle põhimõtte demonstreerimisele. Alice, Bob ja Charlie asusid tavaliselt üksteisest mõne meetri kaugusel või vähemalt samas ülikoolilinnakus,'' selgitas füüsik. Linnu ühendavate infokanalite loomisest oli asi kaugel.

Kuigi Viini ülikooli teadlased suutsid 2012. aastal saata õhu kaudu teleskoopsüsteemide abil kvantinfot isegi 143 kilomeetri kaugusele, poleks sellest kvantinterneti loomiseks eriliselt kasu. ''Esiteks pead lootma heale ilmale ja infot pole võimalik saata füüsiliste takistuste taha, mis seab lahenduse linnaruumis kasutamisele selged piirangud,'' nentis Tittel. Fiiberoptiliste kaablite vahendusel on kvantinfot toimetatud seni pelgalt 800 meetri kaugusele.

Seeläbi kujutab Calgary linna internetivõrku kasutanud Titteli töörühma saavutus selget edasiminekut. Sarnast lahendust kirjeldavad ajakirja Nature Photonics samas numbris rühm hiina teadlasi eesostsas Jian-Wei Paniga. Ainsa märkimisväärne vahena loob põimitud footonite paari Charlie ja saadab neist ühe ise Bobile.

Tittel märkis, et uurimuses kirjeldatavat lahendust on võimalik vähemalt teoreetiliselt oluliselt laiendada, muutes vahejaamade ja täiendavate Charlie-taoliste abilistega võimalikuks üksteisest isegi sadada kilomeetrite kaugusel asuvate linnadevahelise suhtluse. Samas nentis ta, et see ei pruugi olla väga sirgjooneline.

''Belli-mõõtmistes peavad olema footonid üksteistest eristamatud ehk Alice'i ja Bobi valgusosakesed peavad muu hulgas saabuma üksteisest maksimaalselt paari pikosekundilise vahega. See on samas suurusjärgus keemiliste reaktsioonide toimumisajaga,'' tõi Tittel näite. Märgatava jälje jätab isegi valguskaablite soojuspaisumine horisondile tõusnud päikese tõttu. Seega tuleb teha footonite teele saatmise täpses hetkes pidevaid korrektuure.

Samuti võivad pikemate vahemaade korral muutuda fiiberoptilise kaabli enda omadused sedavõrd kiiresti, et nendega ei suuda arvestada isegi kvantefektidel põhinev tagasisidesüsteem. ''Sellele vaatamata olen ma küllaltki kindel, et suudame praeguse tehnoloogiaga saata valguskaablites kvantinfot veel vähemalt kümme korda kaugemale. Ja sul pole mõtet küsida, kas ma tahaksin seda proovida,'' muigas füüsik.

Tulekul on sünteetilise bioloogia ajastu

Uut eluteadustes: mis on inimeste elu ja maailmamajanduse kõiki harusid mõjutama hakkav sünteetiline bioloogia? Nii küsib kultuurileht Sirp sellenädalases numbris.

Uudne andmetalletustehnika pakub lahendust andmekeskuste energianäljale

Infoühikute – 1 ja 0 – töötlemisele kulutatakse umbes kaks protsenti maailmas toodetavast elektrist. Sellest märgatav osa kulub andmete kirjutamisel vabanevast soojusest vabanemiseks. Näitaja kahekordistub seejuures iga viie aastaga. Hollandi ja poola teadlased esitlevad nüüd süsteemi, mille abil eraldub bittide kirjutamisel soojust praegusest miljoneid kordi vähem.

Telefoniaku saab kaasa väikese tulekustuti

Nutitelefon on vahva vidin, aga nutuseks võib olukord minna siis, kui telefoni aku ühtäkki leekidesse lahvatab. Seda on juhtunud. Möödunud aastal oli telefonitootja Samsung sunnitud just isesüttivate liitium-ioonakude pärast turult tagasi kutsuma kõik Note 7 telefonid.

Tartu teadlased aitavad tuumasünteesiuurijatel Päikese Maale tuua

Euroopa üks suuremaid teadus- ja arendusprojekte EUROfusion, mis loodi tuumasünteesil põhineva elektritootmise saavutamiseks, andis eestlastest ja prantslastest koosnevale teadlasterühmale tööd. Nad said võimaluse luua kõrge kiirgustaluvusega optilised materjalid. Neid materjale võiks tulevikus kasutada tuumasünteesireaktorite talitust jälgivates diagnostikaseadmetes.

Moodulelemendid kiirendavad hoone ümbersündi liginullenergiamajaks

TTÜ teadlaste ja puitmajaehitajate koostöös arendatakse puitelementidega mooduleid, mis võimaldavad korrusmaja renoveerida liginullenergiahooneks kiirelt ja ilma tellinguteta.

Loomauuringud aitavad vigastatud droonidel lennata

Droonide ehitajatel on lindudelt ja mesilastelt mõndagi õppida. Nii saaks näiteks äädikakärbse eeskujul ehitatud droon jätkata lendamist ka pärast tiiva kaotamist.

"Agenda" CES-il: nutihäll aitab vanematel magada

Tehnoloogiamessil CES esitletud nutikas häll Snoo võtab unest ärganud imikute uuesti uinutamiseks appi automaatselt mitmeid trikke, mis peaks vähendama vanemate kurnatust ja tuua õnnelikuma pereelu.

"Agenda" CES-il: robotid tulevad!

Paljude inimeste sooviks on ilmelt leida oma ellu kaaslane, kes aitaks neil kodus paremini hakkama saada. Maailma suurimal tehnoloogimessil CES võis näha mitmeid roboteid, mis üritavad täita just seda tühimikku.

Meie aju loob ettekujutuse maailmast eelnevate teadmiste põhjal

Aju ei vahenda pärismaailma, vaid loob selle sisendi eelnevate teadmiste põhjal, kirjutavad Sirbis ajuteadlane ja psühholoog Jaan Aru ning Madis Vasser.

Kapten Korrosioon võitleb materjalide hävimise vastu

Tartu ülikooli hargettevõtte Captain Corrosioni juhataja ja TÜ kiletehnoloogia labori insener Maido Merisalu on koostöös teiste ülikooli materjaliteadlastega töötanud välja kõrgtehnoloogilised kaitsekatted. Need kaitsekatted võivad pikendada eri metallisulamite eluiga kuni mitu tuhat aastat, kirjutab ülikooli ajakiri Universitas Tartuensis.

"Agenda" CES-il: kaasaskantav päikesepaneel ühendab kodu elektrivõrgust lahti

Maailma suurimal tehnoloogiamessil CES tutvustatakse esimest päikesepatareid, mis oskab energiat salvestada ja seda jagada ning suhelda energiat tarbivate asjadega.

"Agenda" CES-il: nutikas juuksehari kuulab, kui katki on kiharad

Kas kammid juukseid õigesti? Maailma esimene nutikas juuksehari annab sellele vastuse, analüüsides seda, kui tugevasti, millise nurga alt ja kui mitu korda kiharaid harjad.

Ülikõvas külmas saab ka vismutist ülijuht

Ülijuhid on põnevad materjalid, milles võib elektrivool püsima jääda ka ilma vooluallika osaluseta. Nüüd on india teadlased avastanud, et üheks niisuguseks materjaliks on ka raskemetall vismut, mis saab ülijuhiks küll väga külma käes – õige pisut üle nulltemperatuuri.

Masinõppe uurija: tehisintellekt pole enam ulme

Tartu ülikooli masinõppe ja neuroteaduse doktorant Ilja Kuzovkin leiab ''Aktuaalsele kaamera'' 2016. aastat kokkuvõtvale erisaatele antud intervjuus, et tehisintellekti ja selle arengut ei tohiks vaadata enam kui killukest ulmefilmist, vaid midagi, mis on lõimitud tihedalt tavamaailmaga.

TTÜ teadussekundid: tehismõistus tuleb tasapisi

Isesõitvatest autodest ja maailma üle võtta ähvardavast tehismõistusest rääkivad uudised on muutunud juba tavapäraseks. Kuigi see kõik on veidi isegi tõsi, ei juhtu see väga ruttu, vaid sammhaaval ning inimestel kasulikul viisil, leiab Tallinna tehnikaülikooli võrgutarkvara professor Tanel Tammet

Viipekaart – lisamugavus mitte ainult kliendile, vaid ka vargale?

Hiljuti ka Eestis kasutusele võetud viipekaardid teevad klientidele maksmise mugavamaks ja kiiremaks. Samas tekib küsimus, kas see lisamugavus teeb toimetamise lihtsamaks ka kurjategijatele, sest nagu näitab teiste riikide kogemus, on pea samasuguse lihtsusega, nagu seda on viipemakse, võimalik viipekaartidelt varastada ka andmeid, millega kurjategija hiljem veebipoodides vabalt ostelda saab. Välismeedias on soovitatud vooderdada oma rahakotid fooliumpaberiga ja osta kaartide kaitsmiseks spetsiaalsed taskud. Eesti pangad selliste lisaturvameetmete rakendamist vajalikuks ei pea.

TTÜ teadussekundid: nutikas meditsiinitehnika hoiab inimesi haiguste eest

Terve olemine on suur õnn. Paraku kaasnevad inimesks olemisega paratamatult haigused. Õnneks on arstide käsutuses nende ennetamiseks ja tõrjumiseks üha rohkem nutikat meditsiinitehnikat. Valdkonna viimaseid arenguid tutvustab TTÜ meditsiinifüüsika professor Ivo Fridolin.

Grafeenivõres võib välgatada vägev elektrivool

Grafeen, ainult ühe aatomikihi paksune süsinikukile on niigi tuntud paljude eriliste omaduste poolest, aga nüüd tuleb välja, et see võib olla ka äärmiselt tõhus elektrijuht. Seda küll väga lühiajaliselt ja väga väikeses ulatuses, aga ikkagi.

Laserivalguses kümblev antiaine paneb proovile füüsika alustalad

Küsimus, miks koosneb kõik nähtav ainest, mitte antiainest, on sõna otseses mõttes üks universumi suuremaid mõistatusi. Füüsikutel on läinud nüüd korda esimest korda uurida, kuidas neelab ja kiirgab valgust antivesinik. Saavutus sillutab teed uutele täpsematele testidele, et välja selgitada, miks tähed, planeedid ja elu tänasel kujul üleüldse olemas on.

Teemandist tehti maailma väikseim raadio

Ameerika teadlased on valmis meisterdanud maailma kõige väiksema raadiovastuvõtja, mille kõige väiksemad komponendid on ainult kahe aatomi suurused.

Virtuaalreaalsus sööstab varsti igasse eluvaldkonda

Tartu ülikooli arvutigraafika ja virtuaalreaalsuse labori üks eestvedaja Madis Vasser ütles, et virtuaalreaalsusel on palju suurem potentsiaal kui ainult see, mida praegu meelelahutuses ära kasutatakse.

TTÜ katusel ligunevad lipid aitavad Euroopa puitehitust edendada

Praegu kogub aina suuremat hoogu vaidlus Eesti metsade raiemahtude üle. Üks “hundid söönud, lambad terved” lahendus oleks puidu parem ärakasutamine, mitte lihtsalt selle eksportimine palgi või paberipuuna. Tallinna tehnikaülikooli ja Eesti maaülikooli teadlased uurivad erinevate puiduliikide vastupidavust välitingimustes. Parem ilmastikutaluvus võimaldab puitu paremini ja rohkem ehituses kasutada.

Eesti-Soome kiirekanali ehitus Lundis läheneb lõpule

Detsembris lõpeb Rootsis Lundis asuvas kiirendikeskuses MAX-IV Eesti-Soome kiirekanali ehitus. See avab põnevaid võimalusi nii Eesti teadlastele kui ka tööstusele.

TÜ teadlased arendavad väravat virtuaalmaailma

Virtuaalreaalsusel tekib pärismaailmaga üha tugevamaid sidemeid. Tartu ülikooli tehnoloogiainstituudi masinnägemise uurimisgrupi teadlased püüavad intelligentse arvutinägemise ja virtuaalreaalsuse võimalusi kasutades pakkuda rakenduslikke lahendusi pärismaailma probleemidele.

Tuleviku konditsioneerid saadavad liigsoojuse otse avakosmosesse

Kui külmadel talvepäevadel ei tundu ehk oma varvaste soojas hoidmisest miski tähtsam, siis suvel võib panna isegi Eestis õhukonditsioneeri kasutamisega kaasnev elektriarve kohati nukralt kukalt kratsima. Rühm füüsikuid on ehitanud nüüd jahutusseadme, mis saadab soovimatu soojuse täiendavalt energiat kulutamata avakosmosesse.

TTÜ teadussekundid: hüperspektraalkaamera võlud

TTÜ mehhatroonikasüsteemide õppetooli nooremteadur Märt Juurma räägib erilistest kaameratest, mis jäädvustavad kõik nähtava valguse värvitoonid. Kaameraga saab uurida kõikvõimalikke materjale ja vedelikke ning avastada hõlpsamalt veereostusi ja leida metsa kadunud inimesi.

ESTCube-i meeskond sõlmis esimese lepingu kosmosekaamerate ehitamiseks

Tartu ülikooli, Tartu Observatooriumi ja teiste teadusasutustega koostöös Maa orbiidile saadetud Eesti esimene satelliit ESTCube-1 tegi asjatundjate sõnul nii hea kvaliteediga pilte, et kosmosetööstuselt hakkavad Tartu teadlastele laekuma esimesed tellimustööd. 2017. aasta jaanuaris monteeritakse esimene tellimusena tehtud kosmosekaamera Euroopa Kosmoseagentuuri tudengisatelliidile.

Päevavalgele tuli uut tüüpi looduslik kvaasikristall

Rühm itaalia ja ameerika teadlasi on leidnud Tšuktsimaale kukkunud meteoriidist uut tüüpi loodusliku kvaasikristalli.

Arvutuskeskus võtab teadlastelt vajaduse ratast leiutada

Aina uuenev tehnoloogia võimaldab järjest rohkem ja täpsemaid andmeid hankida. Andmetest pole aga suurt kasu, kui inimmõistus neile peale ei hakka ja infoks töödelda ei suuda. Eesti ja välismaa teadlastel aitab andmeid töödelda Eesti teadusarvutuste infrastruktuur ehk ETAIS.

Videolood: mida tehakse Eesti teaduse tippkeskustes?

Tänavu märtsist tegutseb Eestis eurotoetuste abil üheksa teaduse tippkeskust. Toetuse maht tippkeskuse kohta on keskmiselt 4,3 miljonit eurot. Kuidas keskused selle rahaga Eesti ja maailma järgmise seitsme aasta vältel paremaks muudavad?