Nobeli meditsiinipreemia pälvis rakkude "iseõgimise" avastaja ja selgitaja

Video
3.10.2016 9:52
Rubriik: Teaduselu

Täna avalikustati tänavustest Nobeli preemiatest esimene, füsioloogia- või meditsiiniauhind. Preemia läks sel korral rakufüsioloogia valdkonda ja selle pälvis rakubioloog Yoshinori Ohsumi.

Tänavune Nobeli meditsiinipreemia laureaat Yoshinori Ohsumi avastas ja selgitas rakkudes toimuvat autofaagia ehk nn iseõgimise protsessi.

Autofaagia mõiste tuli kasutusele 1960. aastatel tähistades rakkude võimet oma vananenud osi ise hävitada ehk „ära süüa“, millele viitab ka termini autofaagia algupära (kr k auto – ise, phagein – õgimine). Selle „iseõgimise“ käigus ümbritseb rakk oma vananenud osad membraanidega ja suunab need väikese kotikesena edasi lüsosoomidesse, kus kotikeses olevad organellid väiksemateks tükkideks lagundatakse. Need põiekesed, mille sees surnud rakuorganellid on, kannavadki nime autofagosoomid.

Yoshinori Ohsumi Foto: Tokyo ülikooli tehnoloogiauudisted

Yoshinori Ohsumi teadustöö lugu

Yoshinori Ohsumi sündis 1945. aastal Jaapanis Fukokas. Kõrghariduse omandas ta Tokyo ülikoolis ning asus pärast doktorikraadi kaitsmist 1974. aastal järeldoktorantuuri New York Citys Rockefelleri instituuti.

Yoshinori Ohsumi on olnud aktiivselt seotud erinevate teadusvaldkondadega. 1988. aastal asutas ta oma labori, milles hakkas uurima valgu degradeeruumist vakuoolis. Ta tegi katseid pärmirakkudel, mida kasutatakse seesugustes uuringutes küllalt sageli mudelorganismina, kuna võimaldavad tõmmata paralleele inimese rakkudega.

Nii nagu meie koduses majapidamises ilmneb aeg-ajalt asju ja olluseid, mida meil enam vaja ei lähe ja mille me ära viskame või taaskasutusse saadame, nõnda osutub ka meie rakusiseses majapidamises aeg-ajalt üht-teist liigseks.

Rakkudes aga on asi nii seatud, et tarbetuks muutunud asjade ümber moodustub justkui iseenesest väike prügikott, mis toimetab oma sisu siis taaskäitlusjaama, kus prügi lagundatakse. Prügikotti nimetatakse seejuures autofagosoomiks ja taaskäitlusjaama lüsosoomiks.

Kogu seda rakusisest prügitöötlemist nimetatakse aga autofaagiaks, mis kreeka keeles tähendab iseenese söömist. Iseenese söömine see asi mõnes mõttes on ka, sest üks raku osa lagundab ehk sööb sellesama raku üht teist osa.

Tänavu saab Nobeli füsioloogia- või meditsiinipreemia Jaapani teadlane Yoshinori Ohsumi, kes 1990. aastate alguses uuris lähemalt, kuidas toimub autofaagia pärmirakkudes, kus seda on lihtsam uurida kui inimrakkudes. Ta leidis üles hulga geene, mis pärmis autofaagiat korraldavad, ja selgitas välja, kuidas nende geenide kodeeritud valgud autofaagia eri etappides toimivad.

Tänu Ohsumi suundanäitavatele saavutustele pärmiautofaagia alal on nüüd õnnestunud paremini tundma õppida ka inimrakkude autofaagiat.

Autofaagia ehk nagu algupoole natuke ülemeelikult sai öeldud, rakusisene prügikoristus ja taaskäitlus mängib tähtsat rolli juba loote arengus ja erisuguste keharaku tüüpide välja kujunemisel. Autofaagia abil saavad rakud lahti kahjustunud valgumolekulidest ja organellidest.

Ja kui käes on näljaaeg, siis saab rakk mõnesid oma vähemtähtsad osiseid autofaagia abil energiaallikana kasutada. Ka rakku tunginud baktereid ja viiruseid saab sel moel hävitada - prügikott ümber ja taaskäitlusse - ehkki see ei ole enam rangelt võttes raku enesesöömine.

Nobeli meditsiinipreemiast

Nobeli füsioloogia- või meditsiiniauhind on üks viiest algsest Nobeli auhinnast. Selle auhinna saaja otsustab Stockholmi Karolinska Instituut.

2015. aastal pälvis meditsiinipreemia kolm teadlast: USAs töötav iirlane William C. Campbell, jaapanlane Satoshi Ōmura ja hiinlane Youyou Tu. Neist kaks esimest uurivad parasiite ning tänu nende uuringutele avastati parasiidimürk avermektiin.

Kolmas teadlane Youyou Tu on välja töötanud uue ravimi malaariale. Ühtlasi on Youyou Tu 12. naine, kes pälvis Nobeli meditsiiniauhinna.

Huvitav on ehk teada sedagi, et kõik kolm eelmainitud teadlast olid preemia pälvimise ajal üle 80 aastased.

Fakte Nobeli preemiate kohta

Meditsiinipreemiaga avati traditsiooniline Nobeli nädal. Homme avaldatakse füüsika-, kolmapäeval keemia- ja reedel rahupreemia laureaadid.

Kõige suuremat koostööd väljendab Nobeli meditsiiniauhind, kus preemia on läinud jagamisele kahe või kolme teadlase vahel 68 korral. Kõige individuaalsemaks Nobeli preemiaks võib aga pidada kirjanduspreemiat, kus 108 välja antud auhinna kohta on see 104 korral läinud ühele laureaadile ja on olnud jagatud kahel laureaadi vahel vaid neljal korral.

Kas Nobeli preemia või Nobeli auhind?

Lihtne vastus on, et mõlemad on õiged. Eesti keeles kasutatakse Nobelist rääkides nii sõna preemia kui auhind. ERR Novaator eelistab konkureetse valdkonna Nobeli preemiast rääkides kasutada sõna auhind, näiteks meditsiiniauhind, keemiaauhind jne. Erandiks peame siinkohal rahupreemiat.

Marju Himma

TTÜ teaduskondade juhid loodavad õppekavadest laiapõhjalisust

Selle aasta algusest toimub õppetöö Tallinna Tehnikaülikoolis varasema kaheksa teaduskonna asemel neljas teaduskonnas, kolmapäeval ametisse astunud uued teaduskondade juhid loodavad, et läbiviidud struktuurireform aitab Tehnikaülikoolil luua paremat sidet ühiskonnaga ja muuta õppekavu laiapõhjalisemaks.

Geneetik Lili Milani: teadus ilma religiooni või eetikata võib kaotada mõtte

Eesti Geenivaramu doonorite andmed saavad sel kevadel lõplikult analüüsitud, mis võimaldab mahukaid teadusuuringuid 52 000 inimese suuruse valimi põhjal. Lili Milani sõnul on kõikidele doonoritele koostatud põhjalikud geenikaardid: „Igaühe DNA kõige varieeruvamad positsioonid saavad määratud, need on siis erinevad kas haigusseoselised, mõne tunnusega seotud või ravimivastust mõjutavad geenivariandid.”

Riikliku preemia pikaajalise teadus- ja arendustöö eest pälvisid Gennadi Vainikko ja Enn Tõugu

Valitsus kinnitas riigi teaduspreemiate tänavused laureaadid, 40 000 euro suurused teaduspreemiad määrati pikaajalise tulemusliku teadus- ja arendustöö eest Gennadi Vainikkole ja Enn Tõugule.

"Novaatori" teadusuudised: arheoloogid ja vee jäätumise anomaalia

Selle nädala Novaatori teadusuudiste saates vaadati eesti arheoloogide tööd mitme nurga alt.

Suri tuntud Rootsi professor Hans Rosling

Rahvusvaheliselt tuntud Karolinska Instituudi professor Hans Rosling suri teisipäeva hommikul raske haiguse tagajärjel.

President andis üle noore teadlase preemiad

Presidendi noore teadlase preemia pälvis sel aastal geenitehnoloog Tõnu Esko, eripreemia teadusliku mõtteviisi populariseerimise eest Heli Lukner ja noore IT-teadlase eripreemia Maksim Jenihhin.

Tüli sammaste all: Teaduste Akadeemia surub TÜ nõukokku TTÜ kuratooriumi liiget

Teaduste Akadeemia, kelle esindajale kuulub üks koht Tartu Ülikooli nõukogus, esitas kohale TTÜ kuratooriumi liikme. Konkureeriva ülikooli esinduskogus oleva liikme esitamine läheb vastuollu nii eetika kui väärtustega, mistõttu pole minister teda ka ära kinnitanud, nimetades olukorda pretsedendituks.

Noore teadlase preemia pälvisid geeniteadlane, füüsik ja IT-teadlane

Geenid, fotoonika ja infotehnoloogia – sel aastal on presidendi premeeritavaid valdkondi ja teadlasi tavapärasest rohkem, varasematel aastatel pole enam kui kahes kategoorias auhindu jagatud.

"Novaator" teadusuudised televisioonis: esimene saade

Täna kell 20.45 läks esimest korda eetrisse ERR Novaator teleuudistega, mis kannavad pealkirja "Novaator". Edaspidi hakkab igas saates olema kaks lugu Eesti teadlaste värskematest saavutustest ja ülevaade maailmas tähelepanu pälvinud teadusuudistest. Iga saate lõpetab rubriik "Vaataja küsib", kus teadlased annavad televaatajate küsimustele igapäevaelus ette tulevate nähtuste kohta teadusliku seletuse.

Geenivaramu saab valmis

Euroopa ühe edukama, Eesti geenivaramu tuhandete doonorite DNA saab tänu lisandunud rahastusinstrumentidele viimaks järjendatud.

ERR Novaator tuleb teadusuudistega teleekraanile

1. veebruaril on esimest korda eetris ERRi teadusportaali Novaator uudised. "Novaator" on Eestis esimene teleuudiste formaadis teadussaade.

Lõviosa Eesti populaarteaduslikust ajakirjandusest võttis digitaalse vormi

Horisondi mulluse 50. ilmumisaasta üks tähtsündmusi on teoks saanud ning kõik läbi aja ilmunud ajakirjad on digiteeritud ja Eesti rahvusraamatukogu digitaalarhiivis DIGAR kõigile huvilistele vabalt kättesaadavad.

Tartu ülikooli rektor Volli Kalm kandideerib uuesti ametisse

Tartu ülikooli rektoriks kandideerib teiseks ametiajaks Volli Kalm, tema kandidatuuri seab üles ülikooli loodus- ja täppisteaduste valdkonna valitsus.

Keemiaprofessor armastab õpetamist ja tudengitega arutlemist

Tartu ülikooli analüütilise keemia professor Ivo Leito tunneb õpetamisest suurt rõõmu ning püüab teha kõik selleks, et tudengid saaksid õpitavast materjalist aru. Loodus- ja täppisteaduste valdkonna aasta õppejõuks saamise puhul portreteerib teda ajakiri Universitas Tartuensis.

Tulekul on sünteetilise bioloogia ajastu

Uut eluteadustes: mis on inimeste elu ja maailmamajanduse kõiki harusid mõjutama hakkav sünteetiline bioloogia? Nii küsib kultuurileht Sirp sellenädalases numbris.

Teadlased, kes esitati tänavu Eesti Vabariigi teaduspreemiatele

Vabariigi aastapäeval antakse üle Eesti Vabariigi teaduspreemiad. ERR Novaator toob ära nende teadlaste nimed, kes on esitatud teaduspreemiate määramiseks. Eesti Teaduste Akadeemia abiga saab järgneva kuu jooksul ülevaate ka preemiatele esitatud teadlaste teadustöö sisust.

Video: Noorte Teaduste Akadeemia asutamiskoosolek alustas tegevust

Täna kell 14 kogunes Eesti Teaduste Akadeemiasse üle 20 silmapaistva noore teadlase, kellest saavad Eesti Noorte Teaduste Akadeemia asutajaliikmed.

Keeled takistavad teadmiste levikut

Inglise keel on praegu üleilmse teaduse ühiskeel ehk lingua franca. Jääb mulje, et kõik suuremad teadusajakirjad avaldavad artikleid inglise keeles, kuigi uuringud pärinevad erinevatest keeleruumidest.

Tulevikuraport: kõrgharitud sisserändajad, vananev rahvas ja toidukriis

OECD avaldas möödunud aasta lõpul raporti, milles analüüsitakse maailma ees ootavaid suuri väljakutseid lähtuvalt andmetest ja tulevikuväljavaadetest. ERR Novaator analüüsis raportit lähtuvalt nendest väljakutsetest ning pani kirja soovitused, kuidas millesse võiks Eesti ja siinne teadlaskond panustada, et tulevikus ellu jääda ja omal moel maailma päästa.

Aastalõpu viktoriin: mida mäletad lõppevast teadusaastast?

Ajal, mil iga sekund ilmub rohkem kui üks uus teadustöö, on raske kõigel silma peal hoida. Kokteilipidudel kimbatuse vältimiseks pani ERR Novaator veebiavarustes kõige enam kõneainet leidnud teadusteemade põhjal kokku mälu värskendava viktoriini. Head nuputamist!

10 sündmust, mis liigutasid 2016. aastal teadusmaailma ja inimeste südameid

Loogikal ja tõenduspõhisusel toetuval teadusel on võime ärata inimestes ürgseid emotsioone, alates ülevoolavast rõõmust lõpetades sügava õudusega. ERR Novaator teeb ülevaate kümnest teadusmaailma mõjutanud sündmusest ja voolust, mis tõotavad erutada inimeste meeli ja mõttemaailma ka tuleval aastal.

Ajakiri Science nimetas Eesti teadlaste uuringu aasta teadusläbimurdeks

2016. aasta andis inimkonna ajaloo mõistmisse juurde ühe peatüki ning selle kirjutamises oli oluline osa Eesti Biokeskuse arheogeneetikute teadustööl. Maailma üks hinnatum teadusajakirja Science toimetajate kolleegium valis just selle, ajakirjas Nature ilmunud uuringu tänavuse aasta kümne olulisema teadusläbimurde hulka.

Video: kui akadeemikutega teeks tööintervjuu 8-aastane

Lastejaama reporter Otto Samuel Kahar tuli ERR Novaatorile appi ja intervjueeris värskelt Eesti Teaduste Akadeemia liikmeskonda valitud teadlasi. Tuleb välja, et lihtsatele küsimustele on teine kord kõige keerulisem vastata. Saime teada, et kardioloog südames armastust ei näe ja päriskalad robotkalu nähes südamerabandust ei saa.

Üks Kihnu eit tuleb juhtimisega suurepäraselt toime

Maaja Vadi oli üks 34 Teaduste akadeemia kandidaadist. Ta on Eesti organisatsioonilise käitumise uurimissuuna algatajate ja koolkonna rajajate ning juhtimisterminoloogia loojate seas. Vähe sellest, et ta on toimekas teaduse tegija, on ta ka hinnatud juhtimise professor, Tartu ülikooli majandusteaduskonna lõpetajad on ta koguni üheksa korda lemmikõppejõuks valinud.

Tartu ülikool kuulutas välja rektori valimised

Alates tänasest kuni 20. veebruarini saab esitada kandidaate Tartu ülikooli rektori ametikohale. Rektori valimised toimuvad uuel aastal 30. märtsil.

Eesti õpilased saabusid Indoneesiast medalitesäras

Eile jõudis tagasi kodumaale Eestit rahvusvahelisel loodusteaduste olümpiaadil edukalt esindanud võistkond. Noored õppurid naasid kodumaale ühe hõbe- ja nelja pronksmedaliga.

Agentuur: praegune teaduse rahastussüsteem takistab pikaajaliste eesmärkide seadmist

Tulevikus võiksid olla uurimistoetused mahult suuremad, teaduse rahastamine stabiilsem ja uurimistoetuste taotlemine lihtsam, seisab Eesti teadusagentuuri välja töötatud uurimis- ja teadusasutuste tegevustoetuste uues kontseptsioonis, mida tutvustati Tartus teadusfoorumil.

Tarmo Soomere akadeemikute valimisest: ootame selget mastimändi

Eile toimunud Eesti Teaduste Akadeemia üldkogul õnnestus viiest vabast kohast täita kolm. Akadeemia presidendi Tarmo Soomere sõnul on akadeemial aega ning võrdselt heade kandidaatide puhul on tavaks oodata, kuni keegi neist järgmise 2—3 aastaga selgelt esile tõuseb.

Teaduste Akadeemia valis kolm uut liiget

Eesti Teaduste Akadeemia uued liikmed on kardioloogiaprofessor Jaan Eha, biorobootika professor Maarja Kruusmaa ja rahvakunsti uurija Anu Raud. Ehkki algselt oli plaanis valida viis akadeemikut, valis akadeemia üldkogu sel korral vaid kolm akadeemikut. Kui seni kuulus akadeemiasse vaid kaks naisteadlast, siis alates tänasest on neid kokku neli.

Videolood: mida tehakse Eesti teaduse tippkeskustes?

Tänavu märtsist tegutseb Eestis eurotoetuste abil üheksa teaduse tippkeskust. Toetuse maht tippkeskuse kohta on keskmiselt 4,3 miljonit eurot. Kuidas keskused selle rahaga Eesti ja maailma järgmise seitsme aasta vältel paremaks muudavad?