Brexiti mõju Ühendkuningriigi teadusele: teadmatus rahastuses ja rahvusvahelises koostöös

Kõige olulisem küsimus on kui palju EL-i teadusrahast tuleb edaspidi Ühendkuningriiki? (Foto: freestocks.org/Creative Commons)
Marju Himma
27.06.2016 13:14
Rubriik: Teaduselu

Möödunud nädalal toimunud referendumi tulemus lahkuda Euroopa Liidust paneb Ühendkuningriigi ülikoolid ja teadusasutused määramatusesse. Kas ja kui paljud kaotavad töö? Kui paljude välisriikide teadlastega jätkatakse koostööd?

Ehk kõige olulisem küsimus on: kui palju EL-i teadusrahast tuleb edaspidi Ühendkuningriiki? Seni on briti teadlaste juhitavad teadusgrandid korjanud EL-i teadusrahastuse meetmetest ligi viiendiku. 2007–2013 eelarveperioodil said nad kokku 8,8 miljardit eurot. Samal perioodil panustas Ühendkuningriik EL-i eelarvesse 5,3 miljardit eurot. Briti ülikoolide eelarvest moodustab EL-i raha 16 protsenti ja 15 protsenti töötajatest on pärit teistest Euroopa Liidu riikidest.

Selleks, et jätkuvalt EL-i rahastusest osa saada, peab Ühendkuningriik taotlema EL-i nn partnerriigi staatust, nagu see on praegu Norral, Šveitsil või Iisraelil.

Need partnerriigid maksavad SKT-põhiselt liikmetasu, et nende teadlased saaksid olla teadusraha taotlemises või rahvusvahelises koostöös võrdväärses positsioonis EL-i liikmesriikidega. Partnerriigi staatus aga sõltub omakorda poliitilistest ja majanduslikest otsustest.

Näiteks Šveitsi puhul on partnerriigi staatus vaid osaline, kuna nad ei luba vabalt oma tööturule Horvaatia kodanikke. Tööjõu, teaduse mõttes siis teadlaste, vaba liikumine koostöö eesmärgil on aga üks keskseid tingimusi partnerriigiks olemise juures.

Teadlased lahkumise poolt ja vastu

Kuigi 51,9 protsenti hääletanutest pooldas Euroopa Liidust lahkumist, oli enamik teadlasi EL-i jäämise poolt.

Viimane aasta on pannud Ühendkuningriigi teadlaskonna jagunema kahte leeri, mis vastavalt lahkumise pooldajate ja vastaste puhul kannavad nime Scientists for Britain ja Scientists for EU. Nagu öeldud, pooldab enamik teadlaskonnast Scientists for EU vaateid.

Millised argumendid kõlavad aga Scientists for Britain leerist? Lahkumist pooldavate teadlaste hinnang on, et Ühendkuningriik võikski jätkata EL-i teadusrahast osa saamist ning uuringutes osalemist eelmainitud partnerriigi staatuses.

Jaanipäeva järel avaldatud seisukohas toob Scientists for Britain välja kaks peamist seisukohta. Esimene seisukoht on, et Euroopa Liidul on praegu 16 partnerriiki, kes ei ole liikmed, kuid kes osalevad EL-i teadusrahastus- ja uurimisprogrammides. Ühendkuningriik võiks sarnaste lepingute alusel olla 17. partnerriik.

Teiseks argumendiks on riikliku rahastamise suurendamine. Ühenduse eestkõneleja dr Lee Upcraft ütles reedel BBC-le, et Ühendkuningriik suudab olla maailma juhtiv teadusriik ilma Brüsseli piiravate regulatsioonideta. Ta lisas, et Brexit survestab riiki senisest enam teadusrahastusse panustama, viidates sellega hiljutisele Stephen Hawkingi väljaütlemisele, milles too osutas liigsele EL-i rahast sõltumisele ja kesisele riilikule panusele.

Seega väga sarnane tähelepanek, mille on teinud ka Eesti teadlased nii projektipõhise rahastuse kui Euroopa Liidu rahastusest sõltumise osas.

Briti ülikoolide langus edetabelis?

Maailma ülikoole reastava Times Higher Educationi edetabeli kohaselt oli maailma veerandsaja parima ülikooli hulgas seitse Ühendkuningriigi ülikooli, Euroopa veerandsaja hulgas kümme ülikooli.

Lisaks heale rahastusele, milles on oma osa samuti EL-i teadusrahal, on need ülikoolis rahvusvahelises teadus- ja õppetöös silmapaistvad. Kui EL-ist lahkumine peaks ühtlasi tähendama väliskoostöö piiramist, tähendab see võimalikku langust ka maailma ülikoolide edetabelis.

Nimelt on väga paljudel Ühendkuningriigis töötavatel välisteadlastel ning seal õppivatel tudengitel see võimalus just EL-i sees toimivate lepingute tõttu. Nüüd on aga kerkinud küsimus, kuidas need teadlased ja üliõpilased Ühendkuningriigis jätkata saavad? Selle osas väljendas muret ka 133-e Ühendkuningriigi kõrgkooli ühendava ogranisatsiooni president Julia Goodfellow.

Londoni Kuningliku Seltsi (LKS) endine president, praegune Francis Circki instituudi juhataja Paul Nurse avaldas arvamust, et briti teadlastel saab edaspidi olema väga raske hoiduda isolatsioonist, mida Brexit endaga kaasa toob.

Sellele samale isolatsioonist hoidumisele osutas ka Alan Goodman, USA-keskne mittetulundusühing Rahvusvahelise Hariduse Instituudi president, kellelt Times Higher Education palus kõrvalseisja hinnangut Brexiti mõju osas Ühendkuningriigi haridusele ja teadusele.

Lisaks eelmainitule tõi Goodman välja, et Ühendkuningriigi teadlased peavad nüüd aga võtma senisest oluliselt suurema eestkõneleja rolli, et poliitikute survestamisel edu saavutada. See on hädatarvilik, et säilitada toimivaid koostöösuhteid, mille eelduseks on teadlaste vaba liikumine.

Koostööst äraütlemisi tuleb järjest

Juba praegu, kus on vaid teada rahvahääletuse tulemus ning konkreetseid samme EL-ist lahkumiseks pole tehtud, saavad Ühendkuningriigi teadlastele äraütlevaid vastuseid koostöö osas.

Euroopa Komisjoni teaduse- ja innovatsiooni valdkonna peadirektor Robert-Jan Smits kirjeldas väljaandele Science|Business, et tema telefon on lakkamatult helisenud. „Ülikoolide rektorid, Ühendkuningriigi Horisont 2020 programmi koordinaatorid ja loomulikult minu oma meeskond kõik on mures, ärritunud ja vihased, sest nad ei tea, mis ootab ees edasise koostöö osas.“

Eriti suurt peamurdmist on andnud sellised valdkonnad, kus riikideülene koostöö Euroopa erinevate teadusasutuste vahel on kriitilise tähtsusega. Näiteks kliimamuutuste või tervisehoiu uuringute vallas.

TTÜ teaduskondade juhid loodavad õppekavadest laiapõhjalisust

Selle aasta algusest toimub õppetöö Tallinna Tehnikaülikoolis varasema kaheksa teaduskonna asemel neljas teaduskonnas, kolmapäeval ametisse astunud uued teaduskondade juhid loodavad, et läbiviidud struktuurireform aitab Tehnikaülikoolil luua paremat sidet ühiskonnaga ja muuta õppekavu laiapõhjalisemaks.

Geneetik Lili Milani: teadus ilma religiooni või eetikata võib kaotada mõtte

Eesti Geenivaramu doonorite andmed saavad sel kevadel lõplikult analüüsitud, mis võimaldab mahukaid teadusuuringuid 52 000 inimese suuruse valimi põhjal. Lili Milani sõnul on kõikidele doonoritele koostatud põhjalikud geenikaardid: „Igaühe DNA kõige varieeruvamad positsioonid saavad määratud, need on siis erinevad kas haigusseoselised, mõne tunnusega seotud või ravimivastust mõjutavad geenivariandid.”

Riikliku preemia pikaajalise teadus- ja arendustöö eest pälvisid Gennadi Vainikko ja Enn Tõugu

Valitsus kinnitas riigi teaduspreemiate tänavused laureaadid, 40 000 euro suurused teaduspreemiad määrati pikaajalise tulemusliku teadus- ja arendustöö eest Gennadi Vainikkole ja Enn Tõugule.

"Novaatori" teadusuudised: arheoloogid ja vee jäätumise anomaalia

Selle nädala Novaatori teadusuudiste saates vaadati eesti arheoloogide tööd mitme nurga alt.

Suri tuntud Rootsi professor Hans Rosling

Rahvusvaheliselt tuntud Karolinska Instituudi professor Hans Rosling suri teisipäeva hommikul raske haiguse tagajärjel.

President andis üle noore teadlase preemiad

Presidendi noore teadlase preemia pälvis sel aastal geenitehnoloog Tõnu Esko, eripreemia teadusliku mõtteviisi populariseerimise eest Heli Lukner ja noore IT-teadlase eripreemia Maksim Jenihhin.

Tüli sammaste all: Teaduste Akadeemia surub TÜ nõukokku TTÜ kuratooriumi liiget

Teaduste Akadeemia, kelle esindajale kuulub üks koht Tartu Ülikooli nõukogus, esitas kohale TTÜ kuratooriumi liikme. Konkureeriva ülikooli esinduskogus oleva liikme esitamine läheb vastuollu nii eetika kui väärtustega, mistõttu pole minister teda ka ära kinnitanud, nimetades olukorda pretsedendituks.

Noore teadlase preemia pälvisid geeniteadlane, füüsik ja IT-teadlane

Geenid, fotoonika ja infotehnoloogia – sel aastal on presidendi premeeritavaid valdkondi ja teadlasi tavapärasest rohkem, varasematel aastatel pole enam kui kahes kategoorias auhindu jagatud.

"Novaator" teadusuudised televisioonis: esimene saade

Täna kell 20.45 läks esimest korda eetrisse ERR Novaator teleuudistega, mis kannavad pealkirja "Novaator". Edaspidi hakkab igas saates olema kaks lugu Eesti teadlaste värskematest saavutustest ja ülevaade maailmas tähelepanu pälvinud teadusuudistest. Iga saate lõpetab rubriik "Vaataja küsib", kus teadlased annavad televaatajate küsimustele igapäevaelus ette tulevate nähtuste kohta teadusliku seletuse.

Geenivaramu saab valmis

Euroopa ühe edukama, Eesti geenivaramu tuhandete doonorite DNA saab tänu lisandunud rahastusinstrumentidele viimaks järjendatud.

ERR Novaator tuleb teadusuudistega teleekraanile

1. veebruaril on esimest korda eetris ERRi teadusportaali Novaator uudised. "Novaator" on Eestis esimene teleuudiste formaadis teadussaade.

Lõviosa Eesti populaarteaduslikust ajakirjandusest võttis digitaalse vormi

Horisondi mulluse 50. ilmumisaasta üks tähtsündmusi on teoks saanud ning kõik läbi aja ilmunud ajakirjad on digiteeritud ja Eesti rahvusraamatukogu digitaalarhiivis DIGAR kõigile huvilistele vabalt kättesaadavad.

Tartu ülikooli rektor Volli Kalm kandideerib uuesti ametisse

Tartu ülikooli rektoriks kandideerib teiseks ametiajaks Volli Kalm, tema kandidatuuri seab üles ülikooli loodus- ja täppisteaduste valdkonna valitsus.

Keemiaprofessor armastab õpetamist ja tudengitega arutlemist

Tartu ülikooli analüütilise keemia professor Ivo Leito tunneb õpetamisest suurt rõõmu ning püüab teha kõik selleks, et tudengid saaksid õpitavast materjalist aru. Loodus- ja täppisteaduste valdkonna aasta õppejõuks saamise puhul portreteerib teda ajakiri Universitas Tartuensis.

Tulekul on sünteetilise bioloogia ajastu

Uut eluteadustes: mis on inimeste elu ja maailmamajanduse kõiki harusid mõjutama hakkav sünteetiline bioloogia? Nii küsib kultuurileht Sirp sellenädalases numbris.

Teadlased, kes esitati tänavu Eesti Vabariigi teaduspreemiatele

Vabariigi aastapäeval antakse üle Eesti Vabariigi teaduspreemiad. ERR Novaator toob ära nende teadlaste nimed, kes on esitatud teaduspreemiate määramiseks. Eesti Teaduste Akadeemia abiga saab järgneva kuu jooksul ülevaate ka preemiatele esitatud teadlaste teadustöö sisust.

Video: Noorte Teaduste Akadeemia asutamiskoosolek alustas tegevust

Täna kell 14 kogunes Eesti Teaduste Akadeemiasse üle 20 silmapaistva noore teadlase, kellest saavad Eesti Noorte Teaduste Akadeemia asutajaliikmed.

Keeled takistavad teadmiste levikut

Inglise keel on praegu üleilmse teaduse ühiskeel ehk lingua franca. Jääb mulje, et kõik suuremad teadusajakirjad avaldavad artikleid inglise keeles, kuigi uuringud pärinevad erinevatest keeleruumidest.

Tulevikuraport: kõrgharitud sisserändajad, vananev rahvas ja toidukriis

OECD avaldas möödunud aasta lõpul raporti, milles analüüsitakse maailma ees ootavaid suuri väljakutseid lähtuvalt andmetest ja tulevikuväljavaadetest. ERR Novaator analüüsis raportit lähtuvalt nendest väljakutsetest ning pani kirja soovitused, kuidas millesse võiks Eesti ja siinne teadlaskond panustada, et tulevikus ellu jääda ja omal moel maailma päästa.

Aastalõpu viktoriin: mida mäletad lõppevast teadusaastast?

Ajal, mil iga sekund ilmub rohkem kui üks uus teadustöö, on raske kõigel silma peal hoida. Kokteilipidudel kimbatuse vältimiseks pani ERR Novaator veebiavarustes kõige enam kõneainet leidnud teadusteemade põhjal kokku mälu värskendava viktoriini. Head nuputamist!

10 sündmust, mis liigutasid 2016. aastal teadusmaailma ja inimeste südameid

Loogikal ja tõenduspõhisusel toetuval teadusel on võime ärata inimestes ürgseid emotsioone, alates ülevoolavast rõõmust lõpetades sügava õudusega. ERR Novaator teeb ülevaate kümnest teadusmaailma mõjutanud sündmusest ja voolust, mis tõotavad erutada inimeste meeli ja mõttemaailma ka tuleval aastal.

Ajakiri Science nimetas Eesti teadlaste uuringu aasta teadusläbimurdeks

2016. aasta andis inimkonna ajaloo mõistmisse juurde ühe peatüki ning selle kirjutamises oli oluline osa Eesti Biokeskuse arheogeneetikute teadustööl. Maailma üks hinnatum teadusajakirja Science toimetajate kolleegium valis just selle, ajakirjas Nature ilmunud uuringu tänavuse aasta kümne olulisema teadusläbimurde hulka.

Video: kui akadeemikutega teeks tööintervjuu 8-aastane

Lastejaama reporter Otto Samuel Kahar tuli ERR Novaatorile appi ja intervjueeris värskelt Eesti Teaduste Akadeemia liikmeskonda valitud teadlasi. Tuleb välja, et lihtsatele küsimustele on teine kord kõige keerulisem vastata. Saime teada, et kardioloog südames armastust ei näe ja päriskalad robotkalu nähes südamerabandust ei saa.

Üks Kihnu eit tuleb juhtimisega suurepäraselt toime

Maaja Vadi oli üks 34 Teaduste akadeemia kandidaadist. Ta on Eesti organisatsioonilise käitumise uurimissuuna algatajate ja koolkonna rajajate ning juhtimisterminoloogia loojate seas. Vähe sellest, et ta on toimekas teaduse tegija, on ta ka hinnatud juhtimise professor, Tartu ülikooli majandusteaduskonna lõpetajad on ta koguni üheksa korda lemmikõppejõuks valinud.

Tartu ülikool kuulutas välja rektori valimised

Alates tänasest kuni 20. veebruarini saab esitada kandidaate Tartu ülikooli rektori ametikohale. Rektori valimised toimuvad uuel aastal 30. märtsil.

Eesti õpilased saabusid Indoneesiast medalitesäras

Eile jõudis tagasi kodumaale Eestit rahvusvahelisel loodusteaduste olümpiaadil edukalt esindanud võistkond. Noored õppurid naasid kodumaale ühe hõbe- ja nelja pronksmedaliga.

Agentuur: praegune teaduse rahastussüsteem takistab pikaajaliste eesmärkide seadmist

Tulevikus võiksid olla uurimistoetused mahult suuremad, teaduse rahastamine stabiilsem ja uurimistoetuste taotlemine lihtsam, seisab Eesti teadusagentuuri välja töötatud uurimis- ja teadusasutuste tegevustoetuste uues kontseptsioonis, mida tutvustati Tartus teadusfoorumil.

Tarmo Soomere akadeemikute valimisest: ootame selget mastimändi

Eile toimunud Eesti Teaduste Akadeemia üldkogul õnnestus viiest vabast kohast täita kolm. Akadeemia presidendi Tarmo Soomere sõnul on akadeemial aega ning võrdselt heade kandidaatide puhul on tavaks oodata, kuni keegi neist järgmise 2—3 aastaga selgelt esile tõuseb.

Teaduste Akadeemia valis kolm uut liiget

Eesti Teaduste Akadeemia uued liikmed on kardioloogiaprofessor Jaan Eha, biorobootika professor Maarja Kruusmaa ja rahvakunsti uurija Anu Raud. Ehkki algselt oli plaanis valida viis akadeemikut, valis akadeemia üldkogu sel korral vaid kolm akadeemikut. Kui seni kuulus akadeemiasse vaid kaks naisteadlast, siis alates tänasest on neid kokku neli.

Videolood: mida tehakse Eesti teaduse tippkeskustes?

Tänavu märtsist tegutseb Eestis eurotoetuste abil üheksa teaduse tippkeskust. Toetuse maht tippkeskuse kohta on keskmiselt 4,3 miljonit eurot. Kuidas keskused selle rahaga Eesti ja maailma järgmise seitsme aasta vältel paremaks muudavad?