Kristjan Port: tehisintellekt asub õlut tarnima ja röövib kohtunikelt töö

(Foto: August Varustin)
Kristjan Port
27.10.2016 10:36
Allikas: Portaal

Olulisi sündmuseid märgatakse tavaliselt siis, kui on juba liiga hilja. Üheks põhjuseks on harjumatus sündmusega, mida pole varem juhtunud. Samuti ei paista need alati erilistena välja. Julgust ei lisa seegi, kui oled varem midagi tähelepanuväärseks pidanud, et hiljem oma eksimust tunnistada. Pealegi juhtub viimasel ajal nii palju, et ei jõuagi kõike nagunii märgata.

Seekord võib õnneks minna. Heal juhul saab käivitada isegi kaks stopperit registreerimaks, kui palju kulub aega sotsiaalselt kõiki äratava suure pauguni. Kaks iseseisvat sündmust võivad üllataval moel isegi kombineeruda.

Esimene juhtus nädala eest kui USA-s. Öösel kell 1 väljus Fort Collinsis asuvast laohoonest 2000 õllekastiga veoauto, manööverdas seejärel kiirteele ja alustas sõitu umbes 200 kilomeetri kaugusel asuvasse Colorado Springsi. Saavutanud kiirendusraja lõpuks ülejäänud liiklusega ühtlase sõidukiiruse, kallutas autojuht end kergelt paremale küljele, libistas jalad rooli alt ning siirdus istuma kabiini tagumisse pingiritta. Seal olid veel mõned reisilised, keda huvitas, kuidas saab isejuhtiv veoauto hakkama ajaloo esimese ametliku kaubaveo ülesandega.

Isejuhtivad autonoomsed sõiduautod ei ole enam eriline uudis. Ilma suurema fanfaarita on need juba siin-seal inimesi teenindamas. Analoogsete veoautode arendamisest on räägitud samuti pikemat aega ja nende testsõitusid on meedia vahendanud, püüdes enamasti väheste asjast huvitunute tähelepanu. Nähtavasti klassifitseeruvad sellised uudised paljude alateadvuses ''ootame-vaatame'' tehnoloogiaga seotud signaalide virveks.

Seekord võiks olla tähelepanelikum, sest autonoomse veoauto omanikuks on Uber. Firma, mille tegevus kiilus end pika ajalooga taksoteenuste korralduse masinavärki, tänu millele hakkasid teenuse rahavood liikuma taksojuhtide asemel süsteemist välja. Taksonduse ärimudeli purunemise vali ja valurikas protsess tõi juhtunu avalikkuse teadvusesse, kui mõne suurlinna taksojuhid asusid barrikaadidele või kloppisid raudlattide abil uute sõiduteenuse pakkujate sõidukeid.

Lisaks Uberi kohalolekule teeb käesoleva juhtumi eriliseks juba alustatud ametliku transporditeenuse osutamine. See tähendab, et vahepeal on ületatud kõik vajalikud paberite ja lubadega seotud takistused. Kusjuures oma märjukest lubab uuel moel transportida maailma suurim õllevalmistaja Anheuser-Busch InBev. Võib isegi öelda, et jutuks oleva veoauto kabiinis viibinud maanteeameti ja äriettevõtete reisijad ei olnud kohal, et uurida näidikuid ja muid testimisega seotud tehnilisi asjaolusid, vaid nad olid seal tunnistamaks ajaloolist sündmust.

USA teedel liigub umbes kolm miljonit taolist veoautot selle erinevusega, et roolis on inimene. Alguses mainitud stopperit võib nüüd käimas hoida, et vaadata, kui kaua kulub aega protestilaine alguseni. Nagu tänaseks juba 67 riigis teenust pakkuva Uberi taksoärisse sekkumise puhul tuli esile erinevaid reaktsioone vahetust inimlikust emotsioonist kuni kohtuvaidluste ja poliitikute tõstatatud seadusandlike algatusteni, võib olla kindel, et veoautojuhid asuvad peagi tegutsema.

See toob meid teise juhtumi juurde. Ühendkuningriigis asuvate Sheffieldi ja Londoni ülikoolide koostöös valmis kohtuprotsessi vaagiv nutikas tarkvara, mis lisaks suudab seaduste loogika tundmisele ja nende põhjal järeldamisvõimele protsessi kaasata ka moraalsete aspektide analüüsi Proovitööna pidi virtuaalne kohtunik andma omapoolse otsuse Euroopa Inimõiguste Kohtus seni lahendi leidnud juhtumitele. Tulemus langes 79-protsendiliselt kokku inimestest kohtunike omaga.

Võimalik, et juba lähitulevikus sekkuvad masinad õigusmõistmisesse ja meie saame kinni lüüa teise stopperi. Kes tahab pikemalt aega mõõta, oodaku kuni autojuhid ja kohtunikud asuvad ühes koos masinast kohtunikule kaebama neile osaks saanud ebaõiglust.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetas
Jaan-Juhan Oidermaa

Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}

Teade toimetusele edastatud

Sellelt Ip-aadressilt on ligipääs piiratud

Samal teemal

Kommentaare veel ei ole. Ole esimene!

Vasta kommentaarile

+{{childComment.ReplyToName}}:
Vasta kommentaarile
Vasta

Laadi juurde ({{take2}})
Kommenteerimine on lubatud registreeritud kasutajatele!Olete sisseloginud kui {{userAlias}}
Nime väli peab olema täidetud
Mitte rohkem kui 50 tähemärki
Kommentaari väli ei saa olla tühi
Mitte rohkem kui 1024 tähemärki
{{error}}
Autendi ja kommenteeri ID-kaardiga.
Lisa uus kommentaar