Kristjan Port: autotööstuse harmoonia näitab telefonitootjatele eeskuju
Euroopa Liidu liikmesriikides muutub igal aastal prügiks hulganisti telefonilaadijaid. Probleem pole niivõrd selles, et iga telefoniga tuleb kaasa uus. Häda tuleb sellest, et erinevate telefonide jaoks loodi erinevaid ja omavahel mitte kokku sobivaid laadijaid.
Mobiilsuse tõttu peab omanik kaasas kandma varulaadijat, kuna kaugetes asukohtades pole kindel, kas seal leidub häda saabudes tema mudelile sobivat abi. Sündiva ebaefektiivsuse märgiks oli käibes ja enamasti kusagil vedelemas telefonidest oluliselt rohkem laadijaid. Väidetavalt kuulutati neist igal aastal 51 000 tonni elektrooniliseks prügiks. Tõenäoliselt on paljudel koduski kusagil sahtlites umbes kilogrammi jagu kasutuid laadijaid.
2014. aasta kevadel otsustas Euroopa Parlament uue raadioseadmete direktiivi raames omada õigust asuda nõudma kõikidelt telefonitootjatelt ühte tüüpi laadija kasutamist. Täpsemalt on selles öeldud, et Euroopa Komisjon võib vastavalt direktiivi punktile 3.3 nõuda tootjatelt, hulgi- ja jaekaupmeestelt, et nende müüdavad raadiosaatjaid sisaldavate seadmete lisaseadmed, nagu näiteks akulaadijad, vastaksid omavahelise kokkusobivuse nõuetele.
Seni kehtis 2009. aastal sätestatud vabatahtlik soovitus EL-is müüdavatele välistele toiteplokkidele – 14 suurimat telefonivalmistajat jõudis ühisele meelele ja allkirjastasid ühiste arusaamade memorandumi ning asusid looma ühise laadija tehnilist kirjeldust. Paljudele on see juba tuttav seinapistikuga plokina, milles on USB A-tüüpi liides juhtme ühendamiseks ja mille teises otsas on telefoniga kontakteerumiseks mikro-USB B-tüüpi liides.
Ühiste arusaamade memorandum aegus aastal 2012. Kuigi selleks ajaks oli toiteploki tehniline kirjeldus kokkulepitud, otsustasid kaheksa telefoni tootjat koostöötahet pikendada ja sõlmisid selle kinnituseks ühiste kavatsuste memorandumi kehtivusega 2014. aasta lõpuni. Võinuks arvata, et sellega sai probleem lahendatud ja kõigil telefoniomanikel on võimalik leida kõikjal Euroopas sobiv akulaadija.
Paraku kehtis kokkulepe ''käeshoitavatele'' ja ''andmevahetusega'' seadmetele ning samuti ei lepitud kokku toiteploki võimsuses. Seetõttu pidid näiteks tahvelarvuti omanikud endiselt kaasas kandma eraldi toiteplokki. Ja siis oli veel üks huvitav telefoni valmistaja, mis kuulus küll ühiste arusaamiste ja ühiste kavatsuste vennaskonda, aga valmistas ikkagi vaid tema seadmete põhiseid unikaalseid toiteplokke. Apple'i lahendus vastas formaalselt kokkulepitule täiendava adapteri kasutamisel.
Sellest poliitikutele ei piisanud ja 2014. aastal sõnastati uus direktiiv ähvardavamas toonis. Ühendkuningriigi iseseisvuspartei UKIP saadik Paul Nuttall hääletas seaduse vastu, kuna pidas seda innovatsiooni pidurdavaks. Olgu öeldud, et samast mehest sai äsja UKIP-i esimees, kes peab oma liitlasteks Putinit ja Assadi. Sama Nuttalli toonase arvamuse järgi stimuleerivat erinevad toiteseadmed tehnoloogia arengut. Euroopa Parlamendi hääletamise ajal oli ühisel turul müügis hinnanguliselt 30 erinevat tüüpi toiteseadet ja pool miljardit mobiiltelefoni.
Hetkel keegi formaalselt mobiilsetele seadmetele ühist toiteplokki seaduse jõuga ei nõua. Selle nõude peavad ratifitseerima liikmesriigid ja siis antakse veel aega seaduste kooskõlastamiseks ja tehniliste probleemide silumiseks.
Seda kõike arvestades tundub lause imena maailma nelja olulise autovalmistaja vabatahtlik kokkulepe arendada üheskoos välja Euroopat kattev elektriautode akude laadimisjaamade võrgustik. Kokkuleppijateks olid konkurendid Volkswagen, Daimler Mercedes, BMW ja Ford Motor Company Euroopa haru.
Eesmärgi täitmiseks luuakse ühisettevõte 400 kiirlaadimisjaama püstipanekuks nii, et elektriautode omanikele poleks Euroopas autosõidule kõhe mõelda. Töödega alustatakse 2017. aasta esimeses kvartalis. Loodetavasti ei palka nad nõustajaid telefonide maailmast.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal