Kuidas lugeda DNA-s peituvat 3,3 miljardi tähelist juturaamatut ({{commentsTotal}})

Lili Milani ja Tõnu Esko räägivad vlogis enda tööst ja geenivaramust.
Lili Milani ja Tõnu Esko räägivad vlogis enda tööst ja geenivaramust. Autor/allikas: Kelli Seiton/Tagasi Kooli

Täna kell 13 andsid Eesti kooliõpilastele e-külalistunni Tartu ülikooli Eesti geenivaramu teadlased Tõnu Esko ja Lili Milani. Lisaks ERR Novaatori lugejatele jälgis tundi koolipingist 24 klassitäit õpilasi.

E-külalistunnis vlogisid tunnustatud noorteadlased Esko ja Milani geenivaramust ja enda igapäevatööst. Nad rääkisid, kuidas neist geenitehnoloogid said ja tutvustasid DNA-s peituvat 3,3 miljardi tähelist juturaamatut. Seejärel vastasid teadlased reaalajas ka õpilaste küsimustele.

E-külalistund on osa 45-minutilisest koolitunnist, kus esimesed 15–20 minutit avab Youtube´i otseülekandes teemat külalisõpetaja ja 25–30 minutit toimub tund oma õpetaja juhendamisel.

Selline tund annab kõigile Eesti õpilastele võimaluse korraga ühte koolitundi kokku tulla ning omavahel Youtube’i jutuaknas reaalajas vestelda ja külalisõpetajalt küsimusi küsida. Vestluses osalemiseks vaata otseülekannet Tagasi Kooli Youtube’i lehelt.

Esko ja Milani virtuaaltund on üks 100-st e-külalistunnist, mille mittetulundusühing Tagasi Kooli kingib Eesti Vabariigile 100. sünnipäevaks.

E-külalistundide tunniplaani leiad Tagasi Kooli veebilehelt. Juba toimunud tunde on võimalik järele vaadata siit.

Eestlased Ispras: Eesti noored teadlased ja Maive Rute (vasakult viies) JRC külaliskeskuse ees.

Maive Rute: teadus pole vürts, mida poliitikasse lisada, vaid selle põhiosa

Edukas teaduspõhine poliitika peab olema kahesuunaline. Teadlased saavad poliitikutele uuringutulemuste põhjal nõu anda, poliitikud aga teadlastele selgitada, kuidas tulemusi paremini esitada ning mida päevakajalist uurida, leiab Euroopa Komisjoni teadusuuringute ühiskeskuse (JRC) peadirektori asetäitjana töötanud eestlanna Maive Rute.

TTÜ on rebinud end TÜ-st nii tudengite kui rahvusvahelisuse poolest ette.

Graafikud: Tartu ülikool jõudis Ida-Euroopa ülikoolide hulgas 3. kohale

QS ülikoolide edetabel reastas Tartu ülikooli arenevate Euroopa ja Kesk-Aasia ülikoolide edetabelis 3. kohale. Saja parima ülikooli hulka mahtus selles kategoorias ka Tallinna ülikool ning Tallinna tehnikaülikool. Graafikutelt peegeldub aga nii mõnigi mõtlema panev fakt Eesti ülikoolide kohta.

Õhtuse päevarütmiga inimesed tunnevad end raamidesse surutult, kui nad peavad töötama kella 9 kuni 17ni.

Tööl käimine on kahjulik ja pole tarvilikki

Töö iseloom on tundmatuseni muutunud ning on aeg üle saada hirmust ja teadmatusest ajale jalgu jäänud töökorralduspõhimõtete ülevaatamisel leiab Tallinna tehnikaülikooli institutsionaalse ökonoomika professor Aaro Hazak.