Kuul oli kunagi atmosfäär ({{commentsTotal}})

Kuu ei ole alati olnud selline kõle ja paljas nagu praegu. NASA värske uuringu järgi oli Kuul kunagi ümber ka üsna märkimisväärne atmosfäär. Kuu atmosfäär tekkis vulkaanipursetel välja paiskunud gaasist.

Praegugi on Kuu pinnal paljasilmagagi näha tumedaid basalditasandikke, nn meresid. Need katavad umbes 16 protsenti Kuu pinnast. Need tekkisid neil kaugetel aegadel, kui Kuu sisemus oli veel kuum ja pinnale paiskunud laava ujutas üle suured alad. Aga peale laava tuli Kuu sisemusest välja ka palju gaasi. NASA uuringu järgi tuli gaasi välja sedavõrd palju, et sellest moodustus Kuu ümber atmosfäär.

Võimsaimad gaasipursked toimusid umbes 3,8 ja 3,5 miljardit aastat tagasi. Arvutuste järgi võis neist tekkinud atmosfäär Kuu ümber püsida umbes 70 miljonit aastat. Kauem ei püsinud, sest Kuu raskusjõud ei olnud piisavalt tugev ja gaas lekkis aegamööda maailmaruumi. Kuid kuniks atmosfääri jätkus, oli see suurema osa ajast vägevamgi kui tänapäeva Marsi atmosfäär.

Ameerika Ühendriikide kosmoseameti NASA teadlased Debra Needham ja David Grim kirjutavad sellest ajakirjas Earth and Planetary Science Letters.

Muide, sellal kui Kuul veel atmosfäär oli, asus see Maale kolm korda lähemal kui praegu ja paistis ka kolm korda suurem. Oleks siis ainult vaatajaid olnud.

mazoni kuller avab ise sinu kodu ukse.

Veebikaupmees Amazon asus inimeste koduukse lukke vahetama

Amazoni kullerid saavad külastada möödunud kuust soovijate kodusid ka juhul, kui seal parasjagu kedagi pole. Vähemalt esialgu ettevõtte paigaldatavad nutilukud teisi kaupmehi üle ukseläve ei lase, nendib R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.