Keemikud selgitasid välja, miks vesi viski maitset parandab ({{commentsTotal}})

Šoti viskile on kohati kombeks enne rüüpamist sisse niristada sorts vett. Rahvasuu väidab, et sel moel tuleb viski maitse paremini esile. Nüüd kinnitavad ka keemikud, et sel pubijutul on tõeiva sees.

Björn Karlsson and Ran Friedman Rootsist Linné ülikoolist uurisid arvutimudeli abil, mis juhtub, kui viskis sisalduvad etanooli molekulid kohtuvad vee molekulidega. Väga selge pildi saamiseks arvutas mudel neil kohtumistel toimuvaid liikumisi väga väikese ajalise sammuga.

Peale etanooli ja vee molekulide kodeerisid teadlased mudelisse sisse ka üheainsa guajakooli molekuli. Guajakool on aine, mis annab koos mõnede teiste ainetega viskile erilise suitsuse meki.

Selgus, et 40-kraadises ja kangemas viskis püsis guajakooli molekul enamasti vedeliku sisemuses ega tõusnud pinnale. Kuid kui teadlased lahjendasid mudeliviskit 25 kraadini, tõusis guajakool pinnale.

Küllap suurendab siis just see pinnaletõus ka tõenäosust, et guajakool kontakteerub viskijooja maitsmisretseptoritega, leiavad teadlased ajakirjas Scientific Reports.

Robootikavõistlus

Teadusajakirjanikud: huviringid on kõva teaduse poole kaldu

Millistes huviringides võiksid lapsed käia, et neil tekiks huvi ühe või teise teadusvaldkonna vastu? Robootikaring, väikesed loodushuvilised, füüsikaring, IT ring... Kas ja miks paistab huviharidus ühekülgne, kaldu loodus- ja täppisteaduste poole?

Tartu Ülikooli kliinikumi geneetikakeskuse Tallinna filiaali juhataja Riina Žordania ja õde Svetlana Kašnikova 2011. aastal.

Inimgeneetika Eestisse tooja pälvis elutööpreemia

“Minu elus on palju salme, aga refrään on ikka meditsiinigeneetika,” parafraseerib Riina Žordania Eesti filmiklassikat, kui võtab Rakveres Eesti inimesegeneetika ühingu aastakonverentsil vastu elutööpreemia.