Pesukäsnad kubisevad bakteritest, steriliseerimisest pole kasu ({{commentsTotal}})

Käsnas elab miljardeid baktereid.
Käsnas elab miljardeid baktereid. Autor/allikas: las - initially/Creative Commons

Köögis kraani kõrval lebav pesukäsn on bakteripesa. Nüüd tuleb välja, et svammis ei ela mitte ainult sadu tuhandeid kordi rohkem baktereid kui WC-poti kaanel, vaid ka katsetest seda steriliseerida pole erilist kasu. See kasvatab ainult potentsiaalselt haigusi tekitavate bakterite osakaalu.

Saksa ja hispaania teadlased järjestasid värskes töös 14 kasutatud pesukäsnas leidunud pärilikkusaine. Lisaks ohututele käsna haisema panevatele bakteritele leidis Furtwangeni ülikooli mikrobioloogiaprofessor Markus Egert teiste seas ka kopsu- ja ajukelmepõletikku tekitavaid mikroobe.

Üllataval kombel näisid katsed kahjulikest bakteritest käsnade keetmise või mõneks minutiks mikrolaineahju pistmisega lahti saada näis ohtlikumate bakterite osakaalu vaid kasvatavat. Selle taga olev mehhanism sarnaneb teadlaste sõnul tõenäoliselt antibiootikumide kuuri mõjule. Bakteritest tühjaks jäänud eluruumi asustavad eeskätt vastupidavamad mikroobid. Neist suur osa tekitavad aga nõrgema immuunsüsteemiga inimestel ka vähem või rohkem ohtlikke haigusi.

Keskeltläbi elab kuupsentimeetris kasutatud pesukäsnas kuni 54 miljardit bakterit, suurusjärgu võrra rohkem kui Maal inimesi. Sama palju baktereid ruumalaühiku kohta leiab näiteks roojast. Neile, kes svammi kasutamisest loobuda ei raatsi, on teadlastel riskide maandamiseks vaid üks soovitus – käsna tuleks vahetada kõige rohkem iga nädala tagant.

Uurimus ilmus ajakirjas Scientific Reports.

Nakatumine HPV-ga võib seostuda kasvajate tekkega

HPV vaktsiinist: ausalt ja emotsioonideta

Järgmisest aastast saavad Eesti tütarlapsed vaktsineerida end tasuta inimese papilloomiviiruse vastu. Sõltuvalt vaktsineeritute arvust on võimalik sellega nende eluea jooksul hoida ära kümneid surmaga lõppevaid vähijuhtumeid. Teaduspõhise otsuse kasulikku mõju ähvardavad aga ühismeedias kriitikameeleta jagatavad postitused.