Valguskiir andis teada valge kääbuse massi ({{commentsTotal}})

Taevatähtede massi pole niisama lihtne mõõta. Neid ei saa ju lihtsalt kaalule asetada, aga õnneks on olemas Einsteini üldrelatiivsusteooria, mille abiga on nüüd esimest korda otseselt üle mõõdetud ühe valge kääbustähe mass.

Üldrelatiivsusteooria järgi painduvad valguskiired suure massiga kehade lähedal raskusvälja toimel. Kailash Sahu ja kolleegid Ameerika Ühendriikides Baltimore'is asuvast kosmoseteleskoobi teadusinstituudist mõõdistasid valgelt kääbuselt STEIN 2015B tulevat valgust ja selle paindumist kahe aasta vältel, mil valge kääbus Maalt vaadates ühe teise tähe eest läbi liikus. Teise tähe raskusväli tegi valge kääbuse valguskiired kõveraks.

Teadlased rehkendasid välja ja panid ka ajakirjas Science kirja, et selle valge kääbuse mass moodustab umbes 68 protsenti meie Päikese omast. See aga tähendab, et kõrvale tuleb tõenäoliselt lükata ettekujutus, et sel on sees raudtuum.

Mõõtetehnika lubas teha küll ainult suhteliselt umbkaudseid mõõtmisi, mistõttu STEIN 2015B mass on teada ainult täpsusega ±7,5 protsenti, kuid hea on seegi tulemus kuniks pole kuskilt paremat võtta.

Professor Paul Giangrande ja Tartu ülikooli dotsent Edward LaaneProfessor Paul Giangrande ja Tartu ülikooli dotsent Edward Laane
Hemofiilia on ravitav, kuid ravi kvaliteet on kalliduse tõttu ebaühtlane

Hemofiilia on üks veritsustõbedest, keda enamus meist mäletab ajaloo tunnist kui Euroopa kuninglikes perekondades ringi liikunud ja surma toonud haigust. Vere hüübimisfaktorite puudust on juba mõned aastakümned võimalik meditsiiniliselt kompenseerida – sellegipoolest on haigus endiselt problemaatiline. Tartu ülikooli külastas Oxfordi ülikooli Hemofiiliakeskuse juht, professor Paul Giangrande, andmaks oma hinnangut olukorrale Eestis.

Geenimuundus noorendab hiire ajutegevust

Vanemas eas kipub ajutegevus paindlikkust kaotama. Nõrgenevad õpivõime, mälu ja kohastumusvalmidus.

Minose kultuuri keskmeks olnud Knossose palee.Minose kultuuri keskmeks olnud Knossose palee.
Iidne pärilikkusaine heidab valgust vana-kreeka kangelaste juurtele

Vanad kreeklased ülistasid mükeene kultuuri suurkujusid alates kuningas Agamemnonist lõpetades Odüsseusega lugematutes tragöödiates ja poeemides, pidades end nende otsesteks järeltulijateks. Egeuse mere ääres elanud inimeste DNA-d uurinud teadlased pakuvad nüüd julgele väitele otsest kinnitust.

Esimese õistaime rekonstruktsioon.Esimese õistaime rekonstruktsioon.
Teadlased kirjeldasid kõigi lillede võimalikku esiema

Evolutsiooniteooriale vundamendi ladunud Charles Darwin nimetas lillede arengut "vastikuks mõistatuseks". Õistaimede fossiilid ilmusid saja miljoni vanustesse ladestustesse justkui üleöö. Sadu lilleliike kirjeldava andmebaasi aluseks võtnud teadlased järeldavad nüüd, et esimesi lilli võis näha Maal juba vähemalt 140 miljoni aasta eest.