Geenitrikk muutis bakterid elavaks värviks ({{commentsTotal}})

Tavalistele kolibakteritele värvitaju andnud teadlastel õnnestus panna mikroobid moodustama värvikirevaid mustreid ja pildikesi. Analoogse tehnikaga saaks panna bakterid käsu korras teisigi kasulikumaid ühendeid, näiteks ravimeid.

Massachusettsi tehnoloogiainstituudi teadlaste töö toetub 2007. aastal ilmunud uurimusele. Toona muutis ja täiendas Christopher Voigt bakterite nelja geeni. Kolibakterid hakkasid DNA lõikude mõjul tajuma valgust ja varje ning muutma selle peale omaenda tumedust. Tulemuseks olid must-valged pildikesed.

Värskes töös töös leidis Voigt, et kaasaegsete meetoditega saab teha palju enamat. Seekord ehitas töörühm bakterite genoomi 18 geenist koosneva võrgustiku. Mikroobid suutsid hakata seepeale tajuma punast, rohelist ja sinist valgust. Samu värvitoone registreerib inimsilm. Valguse mõjul hakkasid bakterid tootma sama värvi pigmente ja helenduvaid valke.

Katseklaasil kasvavaid mikroobikolooniaid valikuliselt erinevat värvi valgusega valgustades lõi töörühm keerukaid mustreid ja reprosid varem loodud kunstiteostest. Loodavad pildid võtsid kuju 18 tunniga. Sarnaseid tehislikke võrgustikke saab kasutada töörühma sõnul ka praktilisematel eesmärkidel.

Näiteks loodetakse geneetiliselt muundatud mikroorganismide abil toota tsisternides hulgaliselt kasulikke kemikaale, näiteks kunstlikke magusaineid ja ravimeid. See nõuab aga valke tootvate geenide avaldumise hoolikat koordineerimist. Kasutada saab küll erinevaid keemilisi ühendeid, kuid nende kõikjale vajalikesse kohtadesse jõudmine võtab aega. Kasvulahuse valgustamisel oleks mõju aga pea hetkeline.

Samal põhimõttel saaks Voigti sõnul luua bakteriga iseparanevaid materjale ja end ise komplekteerivaid elektroonikakomponente.

Uurimus ilmus ajakirjas Nature Chemical Biology.

Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.
Taimede dieedil hoidmiseks kulub igal aastal 500 kilogrammi suhkrut

Tartu ülikooli botaanika osakonnas on kaks päeva aastas – üks mais ja teine septembris – suhkrupäevad. Juba 15 aastat järjest suunduvad teadurid ja tudengid nendel päevadel Põlvamaale Ahja jõe äärsele niidule, kaasas umbes 250 kilogrammi suhkrut.

Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.Üliõhuke sensor ja töökorras kunstsüda.
Tehnoloogiauudised: pehme süda ja pehmed kullast andurid

Maailmas on 26 miljonit inimest, kes vajavad uut südant. Praegu on selleks ainus võimalus saada doonorsüda teiselt inimeselt. Lähitulevikus on aga loodetavasti võimalik kasutada silikoonist tehissüdant, mis on juba praegu olemas, ühe väikese puudusega... Teadusmaailmas pakuvad üha rohkem kõneainet pehmed ja kantavad sensorid ning Jaapanis ollakse just ühe selise tehnologiaga tehtud läbimurre.

Tartu ülikooli on tänavu esitanud avalduse rohkem kui 12 100 inimest.Tartu ülikooli on tänavu esitanud avalduse rohkem kui 12 100 inimest.
Graafik | Tartu ülikooli vastuvõtt: arstiteaduse ja IT jätkuv võidukäik

Tartu ülikoolis lõppes neljapäeval sisseastumisdokumentide vastuvõtmine enamikele eestikeelsetele bakalaureuse- ja magistriõppekavadele. Sel aastal esitati Tartu ülikooli ligi tuhat avaldust rohkem kui eelmisel aastal. Kokku on eesti- ja ingliskeelsetele õppekavadele kõigis õppeastmetes esitatud üle 12 100 avalduse. Jätkuvalt on kõige populaarsemad arstiteadus ja IT-erialad. Seejuures esitati rohkem avaldusi mitteinformaatikutele mõeldud infotehnoloogia magistrikavale kui nn tavalisele informaatika magistrikavale.

Tervisevaldkonnas on kõige suurem puudus õdedest: 2025. aastaks jääb kutsekoja raporti järgi puudu 311 õde, selle eriala lõpetajate hulk peaks kasvama 35 inimese võrra aastas. Ka farmatseutide arv peaks 2017.–2025. aastal viiendiku võrra kasvama.Tervisevaldkonnas on kõige suurem puudus õdedest: 2025. aastaks jääb kutsekoja raporti järgi puudu 311 õde, selle eriala lõpetajate hulk peaks kasvama 35 inimese võrra aastas. Ka farmatseutide arv peaks 2017.–2025. aastal viiendiku võrra kasvama.
Mida õppida, et tulevikus jaguks ka tööd?

Asjatundjad soovitavad kaaluda kõrghariduse esimesel astmel bakalaureuseõppe ja rakenduskõrghariduse ühendamist nii, et valik akadeemilise või rakendusliku suuna vahel tuleks teha alles kolmandal õppeaastal.