Raadioside tekitas Maa ümber kaitsva mulli ({{commentsTotal}})

Maa ülaatmosfäär.
Maa ülaatmosfäär. Autor/allikas: Wikimedia COmmons

Raadiosideks kasutatavate madalasageduslike raadiolainete ja kõrge energiaga osakeste vastastikmõju tekitab aeg-ajalt Maa ümber mulli, mis aitab kaitsta planeeti päikesetormide laastava mõju eest, nähtub Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuuri (NASA) vaatlustest.

Täiendav barjäär moodustub ülimadalsageduslike raadiolainete toimel, mida kasutatakse allveelaevadega side pidamiseks. Mõned lained ulatuvad Maa atmosfääri ja sellest kaugemale. Avakosmoses mõjutavad need laetud osakeste liikumist sedavõrd palju, et neist moodustub õhukest mulli meenutav struktuur.

NASA töörühm leidis 2012. aastal orbiidile saadetud satelliitide kogutud andmeid uurides, et mulli äär langeb peaaegu täpselt kokku Van Alleni kiirgusvööndi sisemise vööndi piiriga. Vöönd koosneb kõrge energiaga laetud osakestest, mida hoiavad paigal Maa magnetvälja jõujooned. Teadlased kahtlustavad, et kosmose võidujooksu haripunktis 1960. aastatel asus sisemine vöönd Maale lähemal. Lainesagedust kasutati toona oluliselt vähem.

Tehismullid aitavad töörühma hinnangul kaitsta planeeti Päikesel vallanduvate loidete eest, mis paiskavad kosmosesse suurtel kiirustel määratutes kogustes laetud osakesi. Need omakorda võivad kahjustada Maa ümber tiirlevaid satelliite ja häirida elektrivõrkude tööd isegi maapeal.

Nii loodavad teadlased, et väga madalasageduslikke raadiolainetest oleks tulevikus abi päikesetuule kahjuliku mõju vähendamiseks. Külma sõja ajal üritas USA kasutada samal otstarbel üliõhukesi vasktraate. Katse kukkus aga läbi. Samal ajal tekitasid Maa ülaatmosfääris nii Nõukogude Liidu kui ka USA poolt korraldatud tuumakatsetud ülienergeetiliste osakeste pilvi, mis kahjustasid orbiidile lennutatud tehiskaaslasi.

Uurimus ilmus ajakirjas Space Science Reviews.