Laktoositalumatud vajavad rohkem D-vitamiini ({{commentsTotal}})

Piimatooted poes.
Piimatooted poes. Autor/allikas: Anna Aurelia Minev/ERR

Toronto ülikooli värske teadusuuring näitab, et inimestel, kes on geenide järgi laktoositalumatud, on veres D-vitamiini tase madalam.

Piimasuhkru- ehk laktoositaluvus või -taluvus sõltub meie geenidest. Kui inimene talub piimasuhkrut, on tegu mutatsiooniga, mis annab aimu sellest, et aastasadade jooksul kohastusid meie esivanemad piima tarbimisega.

Suurem osa inimesi on aga laktoositalumatud (ehk laktoositaluvus on maailmas inimeste hulgas pigem harvaesinev nähtus) ja seda kõike mõjutab üks geen, mida lühidalt nimetatakse LCT geeniks.

Värskest uuringust selgub aga tõsiasi, et laktoositalumatutel inimestel on ka D-vitamiini hulk veres väiksem. Miks see nii on?

D-vitamiini omistamist seostatakse just piimatoodete tarbimisega, mida aga laktoositalumatud inimesed ei tarbi.

Samas on aga D-vitamini vaja, et tagada luude ja vere vahel kaltsiumi ja fosfori vahetus. D-vitamiini puudus põhjustab luude deminaralisatsiooni ehk lihtsamalt öeldes muutuvad luud hapraks.

Toronto ülikooli teadlased nendivad oma uuringu tulemusi vaadates, et ennekõike aitavad uuringu tulemused märguande neile, kes piima ei joo: sööge lisaks D-vitamiini või näiteks järgmisi toiduaineid:

  • kalamaksaõli
  • lõhe
  • heeringas
  • sardiin
  • lest
  • munad
  • või
  • tursk


ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: