Noored galaktikad põlgasid tumeainet ({{commentsTotal}})

Hubble'i poolt pildile püütud kauged galaktikad.
Hubble'i poolt pildile püütud kauged galaktikad. Autor/allikas: Hubble/NASA

Universumit täitva tumeaine mõju galaktikatele ja nende arengule oli kümne miljardi aasta eest tänasest oluliselt väiksem, näitavad Väga Suure Teleskoobiga tehtud vaatlused.

Järeldus põhineb kaugete galaktikate ülitäpsel pöörlemiskiiruse mõõtmisel. "Sama näitaja oli tegelikult üks põhjustest, miks tumeaine olemasolu üleüldse kunagi välja pakuti," märkis uue uurimuse juhtivautor Reinhard Genzel, Max Plancki maavälise füüsika instituudi astrofüüsik ERR Novaatorile.

Klassikalise mehaanika kohaselt peaksid galaktika äärealadel asuvad tähed ja gaas liikuma aeglasemalt kui selle keskel, kuna seal on vähem ainet. 1970. aastatel tehtud vaatlused viitasid aga muule. Tähtede liikumiskiirus langes oodatust aeglasemas tempos. Teisisõnu olid tähekogumid parasjagu koost lendamas või leidus galaktika äärealadel suures koguses nähtamatut ainet.

Nüüdisaegse arusaama kohaselt leidub tavalist ainet vaid gravitatsiooniliselt mõjutavat tumeainet universumis tavalisest ainest umbes kuus korda rohkem. "Linnutee keskmest vaid 10 000 valgusaastat kaugemale minnes domineerib tumeaine mõju juba täielikult. Kuid meie vaadeldud galaktikates seda ei näe. See oli päris üllatav," selgitas astrofüüsik. Kuigi see ei tähenda, et vaatluse alla võetud 97 galaktikas poleks tumeainet üldse, leidub seda seal vähem.

Ühe selgituse järgi võiks see sundida ümber vaatama teadlaste klassikalist arusaama galaktikate evolutsioonist. Tumeaine halosid on nähtud seni skeletina, kuhu hakkas kogunema gaas ja tekkisid tähed. Genzeli töörühma tulemused viitavad seevastu, et tumeaine kogunes klompidesse aeglasemalt kui tavaline aine. Gaasi galaktikate keskmesse kogunemise kiirendamiseks võis piisata gaasivoogude enda turbulentsi.

Alternatiivselt on tegu just seda kosmilist epohhi iseloomustavate galaktikate eripäraga. "Keskendusime suhteliselt kogukatele galaktikatele tähetekke tipp-perioodil. Uusi tähti moodustus tänasest eriti galaktika keskmes tuhandeid kordi kiiremini," selgitas Genzel. See võib luua illusiooni tegelikust kompaktsematest galaktikatest. Teisisõnu ei püüdnud astronoomid kuid kestnud vaatluste vältel aeglasemalt pöörlevat välisosa üleüldse pildile.

Ent on ka teisi võimalusi. "Tumeaine uurimisele keskendunud kogukonnas on praegu veidi segased ajad. Paljud teoreetikute arvates peaksid selle moodustama suure massiga osakesed. Keegi pole neist aga eksperimentides seni jälgi näinud. Seeläbi on hakanud mitmed teoreetikud hakanud hellitama võimalust, et peame vaatama eksootilisemate hüpoteeside poole," mõtiskles astrofüüsik. Tegu ei pruugi olla osakestega.

Konservatiivsete vaadetega eksperimentaatorina soovitab ta aga enne põhjalikumaid spekulatsioone oodata, kuni nende vaatlustulemusi sõltumatult kinnitatakse. "Me olime küll hoolikad, kuid meie sõna iseeneses ei muuda tulemusi tõeseks," laiendas Genzel.

Noori galaktikaid kirjeldavad uurimused ilmusid ajakirjades Nature ja The Astrophysical Journal.

Elevant.Elevant.
Plastplaneet: inimeste valmistatud plastmass kaalub miljard elevanti

Plast on populaarne. Selles pole mingit kahtlust. Materjali masstootmise algusest saati on valmistatud plasti niivõrd palju, et kaaluda üles enam kui miljard elevanti. Taaskasutusse on jõudnud sellest aga vaid napid üheksa protsenti, näitavad värsked arvutused.

Lisatud graafikud.

Geko jalg.Geko jalg.
Gekojalast inspireeritud robot aitab päästa maailma kosmoseprügist

Kus on käinud inimesed, sealt leiab ka rämpsu. Alates esimestest kosmose vallutamise plaanidest saadik on suutnud inimkond tekitada maakera ümber enam kui poolest miljonist rusutükist koosneva pilve. Segaduse klaarimise võti võib peituda maailma peaaegu kõige osavamates ronijates – gekodes – ja neist inspireeritud robotites.

Kaheksas raseduskuu.Kaheksas raseduskuu.
Doktoritöö: kes vastutab, kui Eestis sünnib laps, keda vanemad ei soovinud?

Kas tervishoiuteenuse osutaja peaks hüvitama lapse ülalpidamiskulud, kui isikud on soovinud lapse saamist vältida, kuid arsti eksimuse tõttu naine siiski rasestub ja sünnitab igas mõttes terve lapse? Aga kui sündiv laps on raske puudega?