Väljasurnud inimliigil olid Aasias tohutud valdused ({{commentsTotal}})

Väljasurnud inimliigil olid Aasias tohutud valdused
Väljasurnud inimliigil olid Aasias tohutud valdused Autor/allikas: Scanpix/AP
Neandertallastega samal ajal elanud Denisova inimeste tohutud valdused ulatusid külmadest Siberi piirkondadest Indoneesia troopikametsadeni, mis näitab, et neil oli inimestega võrdne kohanemisvõime.

Siberis asuvast Denisova koopast väljakaevamiste käigus leitud sõrmeluust saadud DNA põhjal järjestati eelmisel aastal Denisova inimese genoom. Selle inimliigi DNA suur erinevus neandertallaste omast viitab kümnete tuhandete aastate pikkusele iseseisvale evolutsioonile.

Enne väljasuremist jõudsid nad sugu teha ka tänaste inimeste esivanematega. Selle tulemusel sisaldab Austraaliast põhja ja loodesse jäävas Melaneesia piirkonnas asuva Paapua Uus-Guinea  inimeste DNA umbes viis protsenti Denisova inimese DNAd.

Max Plancki instituudi teadlane Mark Stoneking võrdles ajakirjas The American Journal of Human Genetics avaldatud uuringus aga Denisova inimese genoomi veel 33 Aasia mandriosa, Indoneesia, Filipiinide, Polüneesia, Austraalia ja Paapua Uus-Guinea populatsiooniga.  Ta avastas Denisova inimese geene Indoneesia idaosa, Austraalia, Paapua Uus-Guinea, Fidži ja Polüneesia inimestel.

See näitab, et Denisova inimese geenid Paapua Uus-Guinea inimestel ei olnud veider juhus. Stoneking arvab, et Denisova inimesed elasid Kagu-Aasias, kus toimus ka ristumine tänapäevaste inimestega. Kui see peaks kinnitust leidma, oli Denisova inimeste põhjast lõunasse ulatuv asuala tohutu suur .

Geneetiline tõestusmaterjal näitab, et põhja-lõuna suunal on palju raskem ümber asuda kui ida-lääs suunal, sest esimesel juhul muutuvad kliima ja loodus lühema vahemaa tagant.

Stonekingi sõnul elasid Denisova inimesed erakordselt suurel põhjast lõunasse ulatuval looduslikult mitmekesisel alal, mis oli neandertallaste omast suurem. Tõsiasi, et neandertallased asustasid palju kitsamat põhjast lõunasse ulatuvat ala võib tähendada, et Denisova inimestel olid teistsugused võimed või oskused, mis võimaldasid väga erinevates tingimustes hakkama saada.

Siiski ei saa välistada, et Denisova inimesed ristusid tänapäevaste inimestega kusagil Kesk-Aasias ning Kagu-Aasiasse jõudsid nende geenid mõne hilisema väljarändega. Selle võimaluse osas aitab selgust tuua Kagu-Aasias leiduvate Denisova inimeste kivististe edasine uurimine.

Toimetaja: Jaak-Kristian Sutt

Lida Ajeri koobas.Lida Ajeri koobas.
Nüüdisinimesed jõudsid Kagu-Aasiasse arvatust tuhandeid aastaid varem

"Ta nimetas seda kohta Lida Ajeriks. Kõlab meeldejäävalt, eks pole? Kuid kohalikus keeles tähendab see "vesikeelt". Tead, kui paljusid koopaid nad seal niimoodi nimetavad?" küsis Macquarie ülikooli paleontoloog Kira Westaway retooriliselt. Mõnikord tähendab suurte loodusteadlaste jälgedes käimine sõna otseses mõttes päevade kaupa džunglites trampimist. Teisalt aitab see lahendada aeg-ajalt enam kui 120 aasta vanuseid mõistatusi.

Isegi ateistid peavad oma kaasmõtlejaid usklikest amoraalsemateks

Ateistid on ebamoraalsed ja neid ei saa usaldada. Nii arvavad 13 eriilmelises ühiskonnas tehtud uuringu põhjal isegi ateistid ise. Tulemused viitavad, et ateistide suhtes tuntavad eelarvamused on paljudes maailma riikides sügavalt ühiskonda juurdunud.

Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.Lapsed vajavad uue keele omandamiseks emakeelega sarnast suhtluskogemust, kinnitavad spetsialistid. Mida varem alustada, seda paremad tulemused saavutatakse, kinnitavad nad.
Uued soovitused: laste ekraaniaja piiramisest enam ei piisa

Sõpradega suhtlemine algab hommikul veel enne kui voodist tõustud ning lõppeb viimase asjana kui nutitelefon pannakse öökapile või padja alla. Nende kahe hetke vahele jääb terve hulk väga mitmekülgseid suhtlemise, aga ka üksiolemise viise internetis. Nii võiks võtta kokku laste meediauurija Sonia Livingstone'i ja tema kolleegi Alicia Blum-Rossi viimase uuringu tulemused ja soovitused.

600 eesti eaka veri aitab arendada vananemist pidurdavat ravimit

Meie veres on biomarkerid, mis annavad viis või isegi kümme aastat varem märku organismi vananemisest, n-ö suremisprotsessi algusest. Mis oleks, kui suudaksime seda protsessi edasi lükata ehk pidurdada vananemist? Me ei tea, mis siis täpselt oleks, küll aga on USA idufirma liikunud Eesti Geenivaramu teadlaste abiga sammu sellele lähemale.