Kosmos upub prügisse ({{commentsTotal}})

Kosmos upub prügisse
Kosmos upub prügisse Autor/allikas: Wikimedia
Maa-lähedasel orbiidil tiirlev praht on ohtlik kosmoselaevadele ja satelliitidele.
Maa ümber tiirlevad kanderakettide ning vanade satelliitide osad ohustavad kosmosetehnikat. Sellesisulise hoiatuse sai NASA sai USA rahvuslikult uurimisnõukogult.

Nõukogu raport hindas väga suureks ohu, et kosmoseprügi võib hävitada satelliite ja vigastada kosmoselaevu.

Prahipilv koosneb pisikestest vanade kanderakettide ja satelliitide tükikestest, mis tiirlevad ümber Maa kiirusega ligi 28 000 kilomeetrit tunnis.

Arvutimudelid näitavad, et orbiidil tiirlevat rämpsu on juba nii palju, et see hakkab omavahel kokku põrkuma, nii tekib veel rohkem prahti.

2007. aastal purustas Hiina satelliidivastast relva testides vana ilmasatelliidi. Ligi 150 000 kildu, mis on suuremad kui 1 sentimeeter, hakkasid orbiiti mööda ringi kihutama.

Kaks aastat hiljem põrkas üks töötav satelliit kokku mittetöötava tehiskaaslasega ning tekitas samuti suure hulga kosmoseprahti.

"Need kaks sündmust suurendasid Maa orbiidil tiirleva prahi hulka kaks korda, " ütles uurimuse juht Donald Kessler.

Tema sõnul on maapinnalt võimalik tuvastada umbes 22 000 prahitüki liikumist. Kuid ka väiksemad rämpsuosakesed võivad kosmoseaparatuurile tõsist kahju teha.

Isegi rahvusvaheline kosmosejaam peab aeg-ajalt prahi eest kõrvale põikama.

Juunis oli kosmosejaam pihta saamisele nii lähedal, et meeskond hakkas valmistuma Maale evakueerumiseks.

Kessleri sõnul on olukord muutunud ülimalt kriitiliseks, sest prahitükid põrkavad pidevalt kokku ja purunevad omakorda kildudeks, mis tohutu kiirusega tiirlema hakkavad.

Raport ei andnud täpseid juhiseid, kuidas oleks võimalik kosmoseprügist vabaneda.

Selle asemel viitas see Pentagoni mõttekoja poolt välja pakutud lahendustele. Kosmoseturvalisuse eksperdid soovitasid kasutada harpuuni- või vihmavarjulaadseid mehhanisme, mis suunaksid prügi Maa suunas, kus see atmosfääri sisenedes ära põleb.

Veel saaks prahti suunata kõrgemale orbiidile, mida kosmosetehnika ei kasuta.

Toimetaja: Piret Pappel

Kunstniku nägemus sellest, mis juhtub, kui kosmiline kiir tabab Maa atmosfääri.

Võimsaimate kosmiliste kiirte allikat tuleb otsida väljastpoolt Linnuteed

Maad pommitatakse pidevalt kaugelt avakosmosest pärit kosmiliste kiirtega. Kujuteldamatult kiiresti liikuvate osakeste päritolu suhtes pole jõudnud astronoomid üksmeelele isegi sajand pärast nende avastamist. Värske analüüs viitab, et neist suur osa ei pärine tõenäoliselt isegi Linnuteelt.