Lennuakadeemia arendus aitaks vähendada lennukite kütusekulu ({{commentsTotal}})

Eesti Lennuakadeemias arendatakse keskmise lennuulatusega reisilennukitele sobivat uut tiivatüüpi, mis võimaldaks märkimisväärselt vähendada õhusõiduki kütusekulu.

Täpsemalt on tegu tiiva tagaserval asuvate miniklappidega. Need võimaldavad lennu ajal muuta tiiva serva profiili ning suurendada nii tiiva tõstejõudu ja vähendada õhutakistust. Arenduse vastu on huvi tundnud ka lennukitootja Airbus.

"Mida väiksem on õhutakistus, seda väiksem on kütusekulu ja koormus keskkonnale. Meie arenduse puhul prognoositakse kütusekulu vähenemist umbes kuus protsenti. Airbusi arendatava A321-Neo mudeli puhul võiks kütuse kokkuhoid ulatuda aastas 860 tonnini. Seda eeldusel, et lennukil on aastas 4000 lennutundi. Rahalises arvestuses võiks see olla üle 600 000 euro," selgitas Lennuakadeemia arendusspetsialist Peep Lauk.

Airbus tutvus Lennuakadeemia arendustega möödunud aastal. Aerodünaamilisest vaatepunktist oli ettevõte Lennuakadeemia lahendusega nõus. Küsimusi tekkis aga seoses tehnoloogiliste lahendustega. "Nende arvamus oli, et tiiva tagaserv võib olla liiga õhuke, et sellist töökindlat mehhanismi kasutada. Lubasime ehitada prototüübi ja katsetada seda purilennukil. Kõige lähem purilennukitootja asub Leedus. Praegu käivad meil lennukatsetused. Esimesed katsetused mullu oktoobris näitasid selle seadme küllaldast efektiivsust ja töökindlust," rääkis Lauk.

Lennuakadeemia tegeleb praegu tiiva tagaosa muudetavale profiilile Euroopa patendi vormistamisega. Aasta jooksul on plaan vormistada ka USA patent.

Sellest ja teistest Lennuakadeemia arendustest rääkis Lauk Vikerraadio rubriigis "Nutikas".

Toimetaja: Piret Ehrenpreis, Jaan-Juhan Oidermaa



Kuula, mis häält teevad lohukivid

Mis on lohukivid? Kuidas lohukivid seostuvad loodusmaastiku, üksteise ja muististega? Millist häält lohukivid teevad? Millist tüüpi kividega on kõige tõhusam lohke kivi sisse toksida? Kui kaua ühe lohu tegemine üldse aega võtab?

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.