Teadlased tegid ise pärmikromosoome ({{commentsTotal}})

Teadlased on astunud viis sammu lähemale eesmärgile meisterdada valmis päristuumne elusolend, kelle kogu genoom on laboris kunstlikult kokku pandud.

Sama teadlasrühm, kes kolme aasta eest ehitas ise ühe pärmikromosoomi, annab nüüd teada, et on valmis saanud veel viis pärmikromosoomi. Sellega ongi juba kolmandik pärmi genoomist tehtud. Kui genoomiehitusoskused sama kiirenevalt edasi arenevad, on varsti käes uue rakendusteaduse, insenergenoomika ajastu.

Ühte sünteetilise genoomiga olendit on maailm juba näinud. Aga see oli ainult bakter, rakutuumata olend, kelle genoom on väiksem ja lihtsam kui tuumaga olenditel nagu näiteks selsamal pärmil.

Jef Boeke Ameerika Ühendriikide New Yorgi ülikoolist ja ta kolleegid panid pärmi kromosoomid kokku 30 tuhandest kuni 60 tuhandest DNA ühikust ehk tähest ehk nukleotiidist. Kõiki neid tähti tuli hoolikalt üle kontrollida, et need oleksid DNA ahelas ikka võimalikult õiges järjestuses. Asi läkski korda, sest nagu Boeke ja kaasautorid ajakirjas Science kirjutavad, kasvavad sünteetiliste kromosoomidega pärmirakud täpselt sama hästi kui tavalised pärmirakud.

Nüüd jääb teadlastel üle kokku panna ainult ülejäänud kümme pärmikromosoomi. Seda tehes saavad nad ise tohutult targemaks. Boeke sõnul võib tegevust võrrelda jalgratta väikesteks juppideks lahti võtmise ja uuesti kokku panemisega. See aitab paremini mõista, kuidas jalgratas või genoom töötab.

Kindlasti hoiavad ka biotehnoloogiatöösturid Boeke tegevusel silma peal. Muundatud geenidega pärmirakud on juba praegu pandud tootma mitmesugused ravimeid või kosmeetika-aineid. Kuid mida kõike veel võiks tootma panna isetehtud genoomiga pärmi, seda saame küllap varsti näha.

Elevant.Elevant.
Plastplaneet: inimeste valmistatud plastmass kaalub miljard elevanti

Plast on populaarne. Selles pole mingit kahtlust. Materjali masstootmise algusest saati on valmistatud plasti niivõrd palju, et kaaluda üles enam kui miljard elevanti. Taaskasutusse on jõudnud sellest aga vaid napid üheksa protsenti, näitavad värsked arvutused.

Lisatud graafikud.

Geko jalg.Geko jalg.
Gekojalast inspireeritud robot aitab päästa maailma kosmoseprügist

Kus on käinud inimesed, sealt leiab ka rämpsu. Alates esimestest kosmose vallutamise plaanidest saadik on suutnud inimkond tekitada maakera ümber enam kui poolest miljonist rusutükist koosneva pilve. Segaduse klaarimise võti võib peituda maailma peaaegu kõige osavamates ronijates – gekodes – ja neist inspireeritud robotites.

Kaheksas raseduskuu.Kaheksas raseduskuu.
Doktoritöö: kes vastutab, kui Eestis sünnib laps, keda vanemad ei soovinud?

Kas tervishoiuteenuse osutaja peaks hüvitama lapse ülalpidamiskulud, kui isikud on soovinud lapse saamist vältida, kuid arsti eksimuse tõttu naine siiski rasestub ja sünnitab igas mõttes terve lapse? Aga kui sündiv laps on raske puudega?