Nanografeen aitab kasvuhoonegaasi kõrvaldada ({{commentsTotal}})

Teadlased on avastanud uue ja senistest tõhusama võimaluse, kuidas võtta atmosfäärist ära kasvuhoonegaasist süsinikdioksiidi ja teha sellest valgusenergia kaasabil süsinikmonoksiidi. Avastuse alusel võidakse tulevikus leida võimalusi, kuidas pidurdada süsinikdioksiidi ehk süsihappegaasi hulga kasvu atmosfääris ja pidurdada seeläbi loodetavalt ka kliimamuutusi.

Liang-shi Li Ameerika Ühendriikide Indiana ülikoolist ja ta kolleegid valmistasid reaktsiooni tõhustamiseks uue katalüsaatormolekuli, mis sisaldab nanografeeni ehk väga väikest, umbes nanomeetri mõõtu grafeenilehte ehk ühe aatomi paksust süsinikuvõret.

Nanografeen on see molekuliosa, mis neelab vastavalt oma mustale värvusele jõudsalt päikesevalgust. Molekul sisaldab ka ühte reeniumi aatomit, mis muundabki saadava energia varal sellega kokku puutuma sattuvad süsinikdioksiidi molekulid süsinikmonoksiidi molekulideks.

Saadavast süsinikmonoksiidist võiks toota muu hulgas ka näiteks kütuseid, mida põletades tekib muidugi uuesti süsinikdioksiidi, aga tervikuna oleks tegu siiski ju nii-öelda süsinikneutraalse tsükliga.

Li ja kaasautorid kirjutavad sellest ajakirjas Journal of the American Chemical Society.

Nende loodud molekul ei ole siiski veel piisavalt tõhus, et selle põhjal võiks ehitada praktilist süsinikdioksiidist süsinikmonoksiidi tegemise masinat, aga see on pikk samm selles suunas.

Li ja ta kaastöötajad kavatsevad uuringuid jätkata. Nad püüavad molekuli nii modifitseerida, et sellest moodustuks tahke aine, mitte vedelik, sest tahkeid katalüsaatoreid on päriselus parem kasutada. Teiseks uurivad nad võimalusi asendada haruldane reeniumi aatom odavama mangaaniga.

Elevant.Elevant.
Plastplaneet: inimeste valmistatud plastmass kaalub miljard elevanti

Plast on populaarne. Selles pole mingit kahtlust. Materjali masstootmise algusest saati on valmistatud plasti niivõrd palju, et kaaluda üles enam kui miljard elevanti. Taaskasutusse on jõudnud sellest aga vaid napid üheksa protsenti, näitavad värsked arvutused.

Lisatud graafikud.

Geko jalg.Geko jalg.
Gekojalast inspireeritud robot aitab päästa maailma kosmoseprügist

Kus on käinud inimesed, sealt leiab ka rämpsu. Alates esimestest kosmose vallutamise plaanidest saadik on suutnud inimkond tekitada maakera ümber enam kui poolest miljonist rusutükist koosneva pilve. Segaduse klaarimise võti võib peituda maailma peaaegu kõige osavamates ronijates – gekodes – ja neist inspireeritud robotites.

Kaheksas raseduskuu.Kaheksas raseduskuu.
Doktoritöö: kes vastutab, kui Eestis sünnib laps, keda vanemad ei soovinud?

Kas tervishoiuteenuse osutaja peaks hüvitama lapse ülalpidamiskulud, kui isikud on soovinud lapse saamist vältida, kuid arsti eksimuse tõttu naine siiski rasestub ja sünnitab igas mõttes terve lapse? Aga kui sündiv laps on raske puudega?