Nanografeen aitab kasvuhoonegaasi kõrvaldada ({{commentsTotal}})

Teadlased on avastanud uue ja senistest tõhusama võimaluse, kuidas võtta atmosfäärist ära kasvuhoonegaasist süsinikdioksiidi ja teha sellest valgusenergia kaasabil süsinikmonoksiidi. Avastuse alusel võidakse tulevikus leida võimalusi, kuidas pidurdada süsinikdioksiidi ehk süsihappegaasi hulga kasvu atmosfääris ja pidurdada seeläbi loodetavalt ka kliimamuutusi.

Liang-shi Li Ameerika Ühendriikide Indiana ülikoolist ja ta kolleegid valmistasid reaktsiooni tõhustamiseks uue katalüsaatormolekuli, mis sisaldab nanografeeni ehk väga väikest, umbes nanomeetri mõõtu grafeenilehte ehk ühe aatomi paksust süsinikuvõret.

Nanografeen on see molekuliosa, mis neelab vastavalt oma mustale värvusele jõudsalt päikesevalgust. Molekul sisaldab ka ühte reeniumi aatomit, mis muundabki saadava energia varal sellega kokku puutuma sattuvad süsinikdioksiidi molekulid süsinikmonoksiidi molekulideks.

Saadavast süsinikmonoksiidist võiks toota muu hulgas ka näiteks kütuseid, mida põletades tekib muidugi uuesti süsinikdioksiidi, aga tervikuna oleks tegu siiski ju nii-öelda süsinikneutraalse tsükliga.

Li ja kaasautorid kirjutavad sellest ajakirjas Journal of the American Chemical Society.

Nende loodud molekul ei ole siiski veel piisavalt tõhus, et selle põhjal võiks ehitada praktilist süsinikdioksiidist süsinikmonoksiidi tegemise masinat, aga see on pikk samm selles suunas.

Li ja ta kaastöötajad kavatsevad uuringuid jätkata. Nad püüavad molekuli nii modifitseerida, et sellest moodustuks tahke aine, mitte vedelik, sest tahkeid katalüsaatoreid on päriselus parem kasutada. Teiseks uurivad nad võimalusi asendada haruldane reeniumi aatom odavama mangaaniga.

Nutiseade diagnoosib sekunditega meeste viljatusprobleeme

Meeste spermakvaliteedi ja spermid arvukuse hindamine võib muutuda lähiaastatel oluliselt lihtsamaks. Uus nutitelefonil ja 3D-prinditaval liidesel põhinev seade tõestab, et kulukaid analüüse saab teha kodus 98 protsendini küündiva täpsusega.

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.