Gravitatsioon toob päevavalgele Kuu varjatud kraatrid ({{commentsTotal}})

Kuul on varjatud haavu. Maa loodusliku kaaslase gravitatsiooni mõõtmistest on ilmnenud, et selle pinna all on iidseid kraatreid, mis on juba ammustel aegadel täidetud laavavoogudest.

Jay Melosh Ameerika Ühendriikide Purdue ülikoolist ja ta kolleegid on Kuu ümber tiirlevate satelliitide saadud gravitatsiooniandmeid sisestanud omaenda tehtud arvutimudelisse ja saanud kinnitust kahe kuupinna-aluse kraatri olemasolule. Teadlaste sõnul võib nende loodud meetodiga põhimõtteliselt üles leida kõik kraatrid, mis löödud kuukoorde pärast selle tekkimist 4,2 miljardi aasta eest.

Aastal 2012 tiirutas Kuu ümber üheksa kuu jooksul kaks NASA satelliiti nimedega Ebb ja Flow ning üldnimetusega GRAIL, mille väikesi kiirenemisi ja aeglustumisi mõõtes said teadlased teha järeldusi Kuu gravitatsioonivälja väikeste ruumiliste erinevuste kohta ja neist omakorda kuupinna alla jääva materjali tihedusjaotuse kohta.

Möödunud aastal teatas Alex Evans Arizona ülikoolist ja ta kolleegid, et on leidnud nende mõõtmisandmete põhjal üles üle saja varjatud kraatri. Melosh ja ta kolleegid otsisid GRAIL-i andmetest tegelikult teavet kuupinna-aluste laavatorude kohta, ent sattusid seejuures kahe suure varjatud kraatri peale, mille kohta oli Evans oma töös saanud ainult esialgseid vihjeid.

Üks neist kraatreist, millele panid avastajad nimeks Earharti kraater, on läbimõõdult umbes 200 kilomeetrit, asub Kuu esikülje kirdeosas ja seda varjavad peaaegu täielikult üks hiljem tekkinud kraater ja veel hilisem laavauputus. Veel leidsid Melosh ja kolleegid natuke väiksema, 160-kilomeetrise läbimõõduga kraatri, mille nimetasid nad Ashoka anomaaliaks.

Oma uurimistööst kirjutavad nad lähemalt ajakirjas Icarus.

Mesilane tunneb nulli

Mõnikord öeldakse, et null ei ole number, aga tegelikult on see ikka nii number kui ka arv, ja seda teab ausalt öelda iga mesilanegi. Nii võib vähemalt väita Austraalia teadlaste uuringu põhjal, millest kõneles selle juht Scarlett Howard Kuninglikust Melbourne'i Tehnikainstituudist Lissabonis toimunud loomapsühholoogide konverentsil.

Vaid 3 protsenti suurem ligipääs kõrgharidusele oleks muutnud Brexiti hääletuse tulemust.Vaid 3 protsenti suurem ligipääs kõrgharidusele oleks muutnud Brexiti hääletuse tulemust.
Uuring: parem ligipääs kõrgharidusele võinuks ära hoida Brexiti

Kui kõrgharidus oleks olnud praegusest vaid kolmele protsendile enam kättesaadav, poleks möödunud suvel Brexiti hääletus läbi läinud, selgub Leicesteri ülikooli matemaatikute uuringust.

Rinnapiim mõjub lapse arengule soosivaltRinnapiim mõjub lapse arengule soosivalt
Teadus rinnapiimast: tugeva tervise garantiid asendab üha enam kunsttoit

Augusti alguses tähistatakse rahvusvahelist rinnaga toitmise nädalat. ERR Novaator otsis selle puhul andmebaasidest välja hulga erinevaid rinnapiima ja imetamisega seotud artikleid. Vahendame nende uuringute leide, mis on teadusringkondades enimtsiteeritud või pakuvad üha enam kõneainet.

Käsnas elab miljardeid baktereid.Käsnas elab miljardeid baktereid.
Pesukäsnad kubisevad bakteritest, steriliseerimisest pole kasu

Köögis kraani kõrval lebav pesukäsn on bakteripesa. Nüüd tuleb välja, et svammis ei ela mitte ainult sadu tuhandeid kordi rohkem baktereid kui WC-poti kaanel, vaid ka katsetest seda steriliseerida pole erilist kasu. See kasvatab ainult potentsiaalselt haigusi tekitavate bakterite osakaalu.