Gravitatsioon toob päevavalgele Kuu varjatud kraatrid ({{commentsTotal}})

Kuul on varjatud haavu. Maa loodusliku kaaslase gravitatsiooni mõõtmistest on ilmnenud, et selle pinna all on iidseid kraatreid, mis on juba ammustel aegadel täidetud laavavoogudest.

Jay Melosh Ameerika Ühendriikide Purdue ülikoolist ja ta kolleegid on Kuu ümber tiirlevate satelliitide saadud gravitatsiooniandmeid sisestanud omaenda tehtud arvutimudelisse ja saanud kinnitust kahe kuupinna-aluse kraatri olemasolule. Teadlaste sõnul võib nende loodud meetodiga põhimõtteliselt üles leida kõik kraatrid, mis löödud kuukoorde pärast selle tekkimist 4,2 miljardi aasta eest.

Aastal 2012 tiirutas Kuu ümber üheksa kuu jooksul kaks NASA satelliiti nimedega Ebb ja Flow ning üldnimetusega GRAIL, mille väikesi kiirenemisi ja aeglustumisi mõõtes said teadlased teha järeldusi Kuu gravitatsioonivälja väikeste ruumiliste erinevuste kohta ja neist omakorda kuupinna alla jääva materjali tihedusjaotuse kohta.

Möödunud aastal teatas Alex Evans Arizona ülikoolist ja ta kolleegid, et on leidnud nende mõõtmisandmete põhjal üles üle saja varjatud kraatri. Melosh ja ta kolleegid otsisid GRAIL-i andmetest tegelikult teavet kuupinna-aluste laavatorude kohta, ent sattusid seejuures kahe suure varjatud kraatri peale, mille kohta oli Evans oma töös saanud ainult esialgseid vihjeid.

Üks neist kraatreist, millele panid avastajad nimeks Earharti kraater, on läbimõõdult umbes 200 kilomeetrit, asub Kuu esikülje kirdeosas ja seda varjavad peaaegu täielikult üks hiljem tekkinud kraater ja veel hilisem laavauputus. Veel leidsid Melosh ja kolleegid natuke väiksema, 160-kilomeetrise läbimõõduga kraatri, mille nimetasid nad Ashoka anomaaliaks.

Oma uurimistööst kirjutavad nad lähemalt ajakirjas Icarus.

mazoni kuller avab ise sinu kodu ukse.

Veebikaupmees Amazon asus inimeste koduukse lukke vahetama

Amazoni kullerid saavad külastada möödunud kuust soovijate kodusid ka juhul, kui seal parasjagu kedagi pole. Vähemalt esialgu ettevõtte paigaldatavad nutilukud teisi kaupmehi üle ukseläve ei lase, nendib R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.