Tuttav lugu on tundmatust huvitavam ({{commentsTotal}})

Teadlased on avastanud, et inimestele meeldib rohkem kuulda lugusid asjade kohta, millega on nad juba tuttavad, kui nende kohta, millest neil seni kogemus puudub. Ehkki tavaliselt arvavad nii lugude jutustajad kui ka lugude kuulajad ise ekslikult, et uudsem lugu on huvitavam.

Ameerika teadlased eesotsas Daniel Gilbertiga Harvardi ülikoolist moodustasid katseisikutest kolmesed rühmad, kellest üks oli jutustaja ja kaks kuulajad. Jutustaja vaatas kõigepealt videot, kus näidati kas vareste tarka käitumist või intervjuud limonaadipoodnikuga.

Mõned kuulajad olid neid videoid samuti varem näinud, teised mitte. Enne jutustamist pidi jutustaja andma hinnangu, kui huvitav ta jutustus võiks kuulajatele olla. Pärast jutustamist pidid kuulajad hindama, kui huvitav oli neil lugu kuulata.

Jutustajad arvasid enamasti, et kui lugu on kuulaja jaoks uus, on see talle ka huvitavam. Kuid tegelikult oli asi vastupidi – kuulajad pidasid huvitavamaks hoopis tuntud lugu.

Edasistes katsetustes selgus ka nähtuse tõenäoline põhjus. Kui kuulaja oli kirjeldatavat videot ise varem näinud, siis oskas ta paremini täita neid nii-öelda auke, mida jutustaja oma jutustusse tavaliselt rohkesti jättis.

Gilberti sõnul näitab uuring ka seda, et inimesed ei ole tavaliselt kuigi head lugude rääkijad. Kuid kui kuulame tõeliselt head jutuvestjat, võivad meid tema jutustused kaugetest maadest ja imelistest juhtumustest, nähtud filmidest või loetud raamatutest tõeliselt köita ja lummata ka juhul, kui meil endal neist vahetut kogemust ei ole.

Oma uuringust jutustavad Gilbert ja kaasautorid ajakirjas Psychological Science.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



Ühe minuti loeng: mis muudab koolilapsed õnnetuks?

Kuigi on lihtne arvata, et õpilaste mureliku meele põhjus on kooliväsimus, võib olla väsimus hoopis märk mõningatest puuduvatest õpioskustest, leiab Tallinna ülikooli haridusteaduste instituudi teadur Grete Arro.

Video: TalveAkadeemia teaduspäev

Tartus ja Tallinnas toimunud Tudengiteaduse nädal tipnes teaduskeskuses Ahhaa toimuva teaduspäevaga. Ettekandeid tudengite uurimistöödest sai jälgida ka ERR Novaatori vahendusel. Teadustööde selleaastaseks läbivaks märksõnaks oli sel aastal jätkusuutlikkus.

Energiatootjate süsinikuheitmete maht ei kasva

Maailma energiasektori süsinikdioksiidiheitmete hulk ei kasvanud mullu kolmandat aastat järjest.