Antibiootikum kiirendab bakterite paljunemist ({{commentsTotal}})

Escherichia coli. Autor: Wikimedia Commons

Antibiootikumid on mõeldud bakterite tapmiseks, aga tuleb välja, et lisaks resistentsusele, mille paljud bakterid on antibiootikumide suhtes omandanud, võivad antibiootikumid bakterite paljunemisele lausa hoogu anda.

Inglismaal asuva Exeteri ülikooli teadlased eesotsas Robert Breadmore`iga tegid katseid soolekepikesega. Bakteriga, kes elab inimeste ja teiste imetajate soolestikus ja on seal enamjaolt ohutu, kuid võib põhjustada mõnedes patogeensetes vormides ka haigusnähte nagu kõhuvalu, kõhulahtisust ja neerupuudulikkust.

Breadmore ja kolleegid töötlesid soolekepikesi nelja päeva jooksul kaheksa korda antibiootikumiga. Iga korraga tugevnes bakterite resistentsus, nagu oligi karta. Kuid peale selle panid teadlased oma üllatuseks tähele, et resistentsusmutatsiooniga soolekepikesed paljunesid kiiremini kui enne antibiootikumikuuri ning nende populatsioon oli nelja katsepäeva lõpuks kasvanud kolm korda arvukamaks, kui oleks see muidu kasvanud. Bakterite paljunemine ei aeglustunud enam ka siis, kui teadlased antibiootikumi manustamise lõpetasid.

Peale selle märkasid teadlased, et muundunud soolekepikestes leidus varasemast vähem viiruse DNA-d. Nii arutavadki nad ajakirjas Nature Ecology & Evolution, et antibiootikumiresistentsust põhjustav mutatsioon paistab andvat bakteritele veel muidki evolutsioonilisi eeliseid.

Tulemus toetab arusaama, et antibiootiline ravi peab olema kiire ja täpselt piiritletud, et bakterid häviksid enne, kui jõuavad toimeainega kohaneda.

Puuviljad võisid anda hoogu primaatide aju suurenemisele

Inimeste eellaste ja teiste primaatide ajumaht hakkas kasvama puuviljarikka toidusedeli toel, selgub kümneid primaate hõlmanud uuringust. Ajukoore suurust indiviidi ümbritseva sotsiaalse rühmaga seostav Robin Dunbar peab tööd näiteks halvasti tehtud eeltööst.

Psühholoog: sobimatu õpikeskkond tekitab koolinoortes depressiooni

Märtsi-aprilli Horisondile antud intervjuus viitab Tallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse teadur Grete Arro, et tänasel koolisüsteemil on oma roll selles, miks 12–19-aastased Eesti noored tarvitavad rohkem kui eales varem rahusteid ja antidepressante.

WMO: maailma kimbutavad jätkuvalt äärmuslikud ilmaolud

Möödunud aasta läks ajalukku rekordilise õhutemperatuuri, erakordselt väikese merejää ulatuse ning enneolematult kiire süsinikdioksiidi suhtelise sisalduse tõusuga, näitab Maailma Meteoroloogia Organisatsiooni raport. Aastat vürtsitasid mitmed äärmuslikud ilmaolud.