Antibiootikum kiirendab bakterite paljunemist ({{commentsTotal}})

Escherichia coli.
Escherichia coli. Autor/allikas: Wikimedia Commons

Antibiootikumid on mõeldud bakterite tapmiseks, aga tuleb välja, et lisaks resistentsusele, mille paljud bakterid on antibiootikumide suhtes omandanud, võivad antibiootikumid bakterite paljunemisele lausa hoogu anda.

Inglismaal asuva Exeteri ülikooli teadlased eesotsas Robert Breadmore`iga tegid katseid soolekepikesega. Bakteriga, kes elab inimeste ja teiste imetajate soolestikus ja on seal enamjaolt ohutu, kuid võib põhjustada mõnedes patogeensetes vormides ka haigusnähte nagu kõhuvalu, kõhulahtisust ja neerupuudulikkust.

Breadmore ja kolleegid töötlesid soolekepikesi nelja päeva jooksul kaheksa korda antibiootikumiga. Iga korraga tugevnes bakterite resistentsus, nagu oligi karta. Kuid peale selle panid teadlased oma üllatuseks tähele, et resistentsusmutatsiooniga soolekepikesed paljunesid kiiremini kui enne antibiootikumikuuri ning nende populatsioon oli nelja katsepäeva lõpuks kasvanud kolm korda arvukamaks, kui oleks see muidu kasvanud. Bakterite paljunemine ei aeglustunud enam ka siis, kui teadlased antibiootikumi manustamise lõpetasid.

Peale selle märkasid teadlased, et muundunud soolekepikestes leidus varasemast vähem viiruse DNA-d. Nii arutavadki nad ajakirjas Nature Ecology & Evolution, et antibiootikumiresistentsust põhjustav mutatsioon paistab andvat bakteritele veel muidki evolutsioonilisi eeliseid.

Tulemus toetab arusaama, et antibiootiline ravi peab olema kiire ja täpselt piiritletud, et bakterid häviksid enne, kui jõuavad toimeainega kohaneda.

Soovitused, kuidas vältida koolides valimiskampaaniat
Uuendatud: 09.08

Sel sügisel saavad esimest korda osaleda valimistel noored alates 16. eluaastast. See tähendab ühtlasi, et koolid on üha suurema poliitikute surve all – paljud otsivad võimalust oma töö tutvustamise egiidi all teha koolis valimiskampaaniat.

Video ja fotod: Maa varjutas Kuu
Uuendatud: 07.08

Suuremal osal idapoolkeral sai esmaspäeva õhtul jälgida osalist kuuvarjutust. Eestis tõusis Kuu seekord varjutuse täispikkuses nägemiseks paraku liiga hilja. Vaatemängust võis aga osa saada ERR Novaatori vahendusel.

Lapsed on need, kes peavad elama selles maailmas, mis me neile jätame.Lapsed on need, kes peavad elama selles maailmas, mis me neile jätame.
Randel Kreitsberg: keda huvitavad mesilased?!

Ajal, mil kõik Eesti meediakanalid pasundavad surnud mesilastest jäetakse tähele panemata ja mõistmata, et tegemist on meeldetuletusega millegi hoopis suurema kohta. Loomulikult, mesilaste suremine on nõretav greenpeace’ilik juhtum, mis aitab probleemile lihtsustatud ja kõigile arusaadaval moel tähelepanu pöörata. Kuid probleem ei ole mesilaste suremises!

Cassini tabamus 2014. aastast: Päike peegeldub Titani vedela metaani meredelt.Cassini tabamus 2014. aastast: Päike peegeldub Titani vedela metaani meredelt.
Saturni kuult leiti elu tekkimiseks tarvilikke molekule

Saturni suurimal kuul Titanil laiuvad ainsa paigana Päikesesüsteemis peale Maa järved ja ookeanid, muutes selle üheks paljutõotavamaks kohaks, kust otsida maavälist elu. Teadlased on leidnud nüüd kuu atmosfäärist molekule, millest saaksid elusorganismid ehitada rakke meenutavaid membraane.