Antibiootikum kiirendab bakterite paljunemist ({{commentsTotal}})

Escherichia coli.
Escherichia coli. Autor: Wikimedia Commons

Antibiootikumid on mõeldud bakterite tapmiseks, aga tuleb välja, et lisaks resistentsusele, mille paljud bakterid on antibiootikumide suhtes omandanud, võivad antibiootikumid bakterite paljunemisele lausa hoogu anda.

Inglismaal asuva Exeteri ülikooli teadlased eesotsas Robert Breadmore`iga tegid katseid soolekepikesega. Bakteriga, kes elab inimeste ja teiste imetajate soolestikus ja on seal enamjaolt ohutu, kuid võib põhjustada mõnedes patogeensetes vormides ka haigusnähte nagu kõhuvalu, kõhulahtisust ja neerupuudulikkust.

Breadmore ja kolleegid töötlesid soolekepikesi nelja päeva jooksul kaheksa korda antibiootikumiga. Iga korraga tugevnes bakterite resistentsus, nagu oligi karta. Kuid peale selle panid teadlased oma üllatuseks tähele, et resistentsusmutatsiooniga soolekepikesed paljunesid kiiremini kui enne antibiootikumikuuri ning nende populatsioon oli nelja katsepäeva lõpuks kasvanud kolm korda arvukamaks, kui oleks see muidu kasvanud. Bakterite paljunemine ei aeglustunud enam ka siis, kui teadlased antibiootikumi manustamise lõpetasid.

Peale selle märkasid teadlased, et muundunud soolekepikestes leidus varasemast vähem viiruse DNA-d. Nii arutavadki nad ajakirjas Nature Ecology & Evolution, et antibiootikumiresistentsust põhjustav mutatsioon paistab andvat bakteritele veel muidki evolutsioonilisi eeliseid.

Tulemus toetab arusaama, et antibiootiline ravi peab olema kiire ja täpselt piiritletud, et bakterid häviksid enne, kui jõuavad toimeainega kohaneda.

Täisnimekiri võitjatest: tänavused parimad õpilastööd

Parimad õpilasteadlased üle Eesti kogunesid Tallinnasse lauluväljakule esitlema oma uurimistööde tulemusi ning reede pärastlõunal jagati välja riiklikud tunnustused parimate tööde autoritele ja juhendajatele.

Uuendatud: 16:04
Steve.Steve.
Kodanikuteadlased leidsid uut tüüpi virmalise

Kodanikuteadlased on üheskoos elukutseliste füüsikutega kirjeldanud uut tüüpi virmalist. Steve'iks nimetatud atmosfäärinähtus toob esile sotsiaalmeedia kasvava olulisuse teadusuuringutes.

ALICE eksperiment.
Põrgutis võis tekkida tilgake noort universumi

Vaid mõni miljondik pärast Suurt Pauku täitis universumi aine algosakestest – kvarkidest ja gluoonitest – koosnev ülikuum supp. Suure Tuumaosakeste Põrguti juures töötavad füüsikud teatavad nüüd, et sarnast ainet saab tekitada ka tavaliste vesinikutuumade põrgutamisega. Avastus võib hõlbustada nii universumi algusaegade uurimist kui ka füüsika alustõdede mõistmist.