Alkoholireklaam tõesti tõukabki noori rohkem purjutama ({{commentsTotal}})

Hinnapoliitika võib tõepoolest inimeste tarbimisharjumusi muuta. Paraku mitte ainult tervisele positiivses suunas.
Hinnapoliitika võib tõepoolest inimeste tarbimisharjumusi muuta. Paraku mitte ainult tervisele positiivses suunas. Autor/allikas: ERR

Noored, kes puutuvad keskmisest rohkem kokku alkoholireklaamiga, purjutavad teistest rohkem ning õhutavad ka kaaslasi jooma, selgub värskest rahvusvahelisest ülevaateuuringust.

Ajakirjas Addiction ilmus ülevaateartikkel, mis võttis aluseks pikaajaliste uuringute andmed USAst, Aasiast ja Euroopast. Ühtekokku tugineti 12 uuringule, mille kestused jäid üheksa kuu ja kaheksa aasta vahemikku.

12 uuringu andmetele tuginev ülevaateartikkel toob selgesõnaliselt välja: leiti positiivne seos alkoholireklaamiga kokku puutumise ja alkoholitarbimise vahel – teisisõnu tarbisid alkoholireklaamist mõjutatud noored rohkem vägijooki.

Näiteks vaadati 2012. aastal tehtud uuringut, milles vaadati internetis tehtava alkoholireklaami mõju Saksamaal, Itaalias, Madalamaades ja Poolas. 6651 alaealise noore andmetest selgus, et kõigis neljas riigis internetis alkoholireklaamiga kokku puutunud noored tarbisid ühtmoodi rohkem alkoholi, millest andis märku tõsiasi, et nad olid viimase 30 päeva jooksul purjutanud.

Samade autorite koostatud uuring samades riikides andis tulemuseks teisegi murelikuks tegeva fakti: oluline seos oli ka purjutamise ning televiisorist alkoholireklaami nägemise vahel. Tegu oli alkoholireklaamiga, mida näidati spordiülekannete vahel.

2015. aastal Ühendkuningriigis tehtud uuringust selgus, et ka alkohoolse joogi kaubamärgil on mõju tarbimisele. Kaheaastase uuringu tulemused näitasid, et 12–14-aastasi tõukas jooma näiteks see, kui neile oli mõne vägijoogi kaubamärk tuttav ning tarbima korduvalt ja rohkem just seda marki.

Muide sarnase teadmise sai Mailis Tõnisson Tartu ülikoolis kaitstud doktoritöös, kus uuringute käigus tuli välja, et alkoholijoobes haiglasse toodud lapsed nimetasid konkreetse alkoholi kaubamärki, mida nad jõid. Selle kaubamärgi nimetamine sagenes ajavahemikul, mil reklaamiti just seda brändit.

Itaalia, Saksamaa, Madalamaade ja Poola noori hõlmanud uuringus vaadati samuti, kas on seos alkoholi kaubamärgi ja purjutmisega. Selgus, et need õpilastel, kes meenutasid konkreetse alkoholi kaubamärki, esines oluliselt rohkem ja sagedamini episoodilisi rohket alkoholitarbimist.

7 protsenti surmadest 10–24-aastaste hulgas põhjustas alkohol kogu maailmas 2004. aastal.

Episoodidena esinevat rohket alkoholitarbimist esineb kõige rohkem 15–19-aastaste hulgas (11,7%). Täiskasvanute hulgas esineb seda 7,5 protsendil. Raskeks alkoholitarbimiseks peetakse enam kui 60 grammi alkoholi joomist ühe tarvitamiskorra jooksul ühes kuus.

2008. aastal tuli rahvusvaheline alkoholitootjate ühendus välja raportiga, mille eesmärk oli vähendada alkoholist tingitud kahjusid. Seal tuuakse muu hulgas välja see, et turunduses ei tohi kasutada tegevusi, mis jõuavad alaealisteni, teisisõnu tuleb vältida lastele alkoholi reklaamimist.

Siiski on alkoholitootjad olnud valdavalt alkoholireklaami piiramise vastu, kuna seni pole välja toodud lauaulatuslikke teadusuuringuid, mis tõestaksid alkoholireklaami mõju tervist kahjustavale tarbimiskäitumisele.

 

Toimetaja: Greete Palmiste



Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.
Haiguspäevade reform oli edukas, kuid kaotajaks on jälle madalapalgalised

Kaheksa aastat tagasi kehtima hakanud uus haiguspäevade hüvitamise kord on vähendanud haiguse tõttu töölt puudumisi kolmandiku võrra.

Tartu Ülikooli bioinformaatika professor Jaak Vilo.Tartu Ülikooli bioinformaatika professor Jaak Vilo.
Vilo: riigist sõltub, kas IT-firmadele jagub tehisintellekti arendajaid

Kui veel viie aasta eest soovisid IT-ettevõtted peamiselt programmeerijaid ning tehisintellekti spetsialistide vastu oli huvi leige, siis nüüd otsivad needsamad firmad tikutulega just tehisintellekti arendajaid. Tartu ülikooli bioinformaatika professor Jaak Vilo ültes teadussaates „Labor“, et praegu on riigi valik, kui palju neid tippspetsialiste suudavad ülikoolid koolitada.

Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.
Lugu, kuidas mootorrattaõnnetus aitas avastada episoodilist mälu

Eesti päritolu Kanada eksperimentaalpsühholoog Endel Tulving kirjutab Sirbis loo sellest, kuidas mootorattaõnnetuse läbi teinud noormehe uurimine aitas tal "avastada" episoodilist mälu.

Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos.
Tähelepanuväärt leid: Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos

Paljud eestlased e-hääletavad kahekesi, kas koos elukaaslase või täisealise lapsega. Sellisele järeldusele jõudsid Tartu ülikooli Johan Skytte instituudi poliitikauurijad, kui otsisid vastus küsimusele, kas internetis hääletamine muudab valimised vähem sotsiaalseks.

WannaCry rünnakut oleks viga siduda ühe üksiku tegijaga.WannaCry rünnakut oleks viga siduda ühe üksiku tegijaga.
Küberekspert lunavararünnakust: tarvis läheks palju suuremat vapustust

Maailmas kümneid tuhandeid arvuteid tabanud WannaCry rünnakut oleks viga seostada vaid ühe organisatsiooni või rühmitusega, leiab küberjulgeoleku ekspert James Scott. Inimeste valvsuse tõstmiseks ja küberhügieeni parandamiseks läheb tarvis aga märksa suuremat vapustust.