Leviala äärealal käib evolutsioon kiiremini ({{commentsTotal}})

Äärepeal on areng kiirem. Ameerika teadlaste uuringust selgub, et liigi evolutsioon kulgeb liigi leviala perifeerias kiiremini kui keskpaigas. Kiirem evolutsioon aitab liigil paremini levida ja hõlvata uusi elualasid.

Topher Weiss-Lehman Colorado Boulderi ülikoolist ja ta kolleegid tegid katseid jahumardikatega. Need putukad paljunevad kiiresti ja annavad aastas kaheksat uut põlvkonda. Teadlased panid hulga geneetiliselt üksteisele geneetiliselt lähedasi jahumardikaid elama kunstlikule maastikule ja jälgisid, kuidas hakkas populatsiooni levila seal muutuma.

Seejuures asustati ühes katses mardikad igas põlvkonnas juhuslikul moel levila piires ümber, nii et äärealal või keskpiirkonnas elamise mõju mardikate evolutsioonile taandus välja. Teises katses ümberasustusi ei tehtud, nii et äärealadele iseloomulikud evolutsioonimuutused said sealses alampopulatsioonis korralikult kuhjuda.

Selgus, et omapead jäetud äärepopulatsioonid levisid uutele aladele kuus korda kiiremini, kui sagedaste ümberasustuste järel äärealadele elama sattunud populatsioonid.

Ajakirjas Nature Communications avaldatud uurimistulemused võivad aidata paremini mõista, kuidas muutuvad ajapikku liikide levialad. Meie ajal, mil muu hulgas ka inimtegevus ja kliimamuutus liike liikvele sunnivad, on sellist mõistmist hädasti vaja.

Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.
Haiguspäevade reform oli edukas, kuid kaotajaks on jälle madalapalgalised

Kaheksa aastat tagasi kehtima hakanud uus haiguspäevade hüvitamise kord on vähendanud haiguse tõttu töölt puudumisi kolmandiku võrra.

Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.
Lugu, kuidas mootorrattaõnnetus aitas avastada episoodilist mälu

Eesti päritolu Kanada eksperimentaalpsühholoog Endel Tulving kirjutab Sirbis loo sellest, kuidas mootorattaõnnetuse läbi teinud noormehe uurimine aitas tal "avastada" episoodilist mälu.

Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos.
Tähelepanuväärt leid: Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos

Paljud eestlased e-hääletavad kahekesi, kas koos elukaaslase või täisealise lapsega. Sellisele järeldusele jõudsid Tartu ülikooli Johan Skytte instituudi poliitikauurijad, kui otsisid vastus küsimusele, kas internetis hääletamine muudab valimised vähem sotsiaalseks.