Mobiilne mikroskoop muudab telefoni vähisensoriks ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Mats Nilsson/Uppsala ülikool

Täpse vähidiagnoosi panemine ja ravimresistentse tuberkuloosi korral antibiootikumravi määramine nõuab tavaliselt tuhandeid eurosid maksvaid analüüsiseadmeid. Sama töö võiks aga ära teha nutitelefoni külge kinnitatav mikroskoop, näitab rootsi teadlaste uuring.

"Tänapäeval laborites DNA järjestamiseks kasutatavatel seadmetel on küll fantastiline läbilaskevõime ja mõnikord võib nendega järjestada päevas kümmekond inimgenoomi, kuid tavaliseks diagnostikaks piisab palju vähemast. Järgmise põlvkonna DNA järjestamise meetoditel on potentsiaali muuta molekulaardiagnostikat oluliselt demokraatlikumaks ja arengumaades praegusest kättesaadavamaks," selgitas uurimuse kaasautor Mats Nilsson ERR Novaatorile.

Vähem kui 500 dollarit maksvatest seadmetest võiksid võita ka vanemad heaoluriigid. "Hea oleks, kui diagnostikat tehtaks samas kohas, kus ravi määratakse, " laiendas Stockholmi ja Uppsala ülikooli molekulaardiagnostika professor. Tüüpiliselt tuleb haigusi põhjustavate mutatsioonide leidmiseks võetavad koeproovid saata analüüsiks parema tehnikaga varustatud laboritesse, mis võivad asuda nätieks teises linnas. Sageli saab geenianalüüside laiemal kasutamisel määravaks ka nende hind.

Ajakirjas Nature Communications ilmunud töös kasutas töörühm enda ehitatud mobiilset mikroskoopi, et otsida KRAS geenis leiduvat mutatsiooni, mis esineb 30 – 50 protsendi soolevähi juhtumite puhul. Pandud diagnoosid kattusid kuue koeproovi näitel traditsiooniliste järjestamisseadmete abil tehtud analüüside alusel tehtud järeldustega.

Seadme tööpõhimõte on lihtne. Väikesesse konteinerisse asetatud koeproovis leiduva DNA paljundamise järel lasti sel reageerida erinevate biokeemiliste ühenditega, mis hakkavad kiirgama kindlate mutatsioonide ja pärilikkusaine järjestuste korral valgust. Mutatsioonidele viitavad fluorestsentsi saab registreerida omakorda telefoni kaameraga.

Nilsson nentis, et hetkel pole lihtsuse mõttes tegu siiski kompaktkaamera kasutamisega. Analüüsitavate proovide ettevalmistamine nõuab eksperdi teadmisi. Mitmeid samme saaks aga tema sõnul veel lihtsustada ja automatiseerida, mahutades need samas mikroskoobiga sama kesta sisse.

Kuigi Nilsson kasutas kolleegidega seadme võimekust demonstreerivas töös seda vähitüüpide määramiseks, oletab ta, et eeskätt võiks see leida rakendus pigem nakkushaiguste diagnoosiks. "Lihtsaimaks näiteks on gripiviirus, ent sealt edasi arengumaadele mõeldes ka näiteks Ebola ja Zika viirus. Samuti saaks selle abil parandada näiteks tuberkuloosiravi tehes esmalt kindlaks, kas bakteritel on mõni resistentsuse andev mutatsioon või mitte," mõtiskles professor.

Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.Uurimust eest vedanud Rutgersi ülikooli planeediteaduste dotsent Sonia Tikoo.
Kuu magnetväli oli arvatust püsivam

Ameerika teadlased väidavad, et Kuu kunagine magnetväli püsis vähemalt miljard aastat kauem, kui seni arvatud.

Soovitused, kuidas vältida koolides valimiskampaaniat
Uuendatud: 09.08

Sel sügisel saavad esimest korda osaleda valimistel noored alates 16. eluaastast. See tähendab ühtlasi, et koolid on üha suurema poliitikute surve all – paljud otsivad võimalust oma töö tutvustamise egiidi all teha koolis valimiskampaaniat.

Teadlaste ennustus: sajandi lõpus nõuab ilmastik 150 000 inimelu aastas

Ekstreemsed ilmaolud võivad aastaks 2100 nõuda igal aastal kuni 150 000 inimelu, kui kliimasoojenemise vastu midagi ette ei võeta, ennustavad teadlased.

Käsnas elab miljardeid baktereid.Käsnas elab miljardeid baktereid.
Pesukäsnad kubisevad bakteritest, steriliseerimisest pole kasu

Köögis kraani kõrval lebav pesukäsn on bakteripesa. Nüüd tuleb välja, et svammis ei ela mitte ainult sadu tuhandeid kordi rohkem baktereid kui WC-poti kaanel, vaid ka katsetest seda steriliseerida pole erilist kasu. See kasvatab ainult potentsiaalselt haigusi tekitavate bakterite osakaalu.

Haigekassa raport: tööriist, mis sattus valedesse kätesse

Nädal pärast seda, kui Haigekassa ravikvaliteeti hindav raport avalikuks sai, on mitmed haiglad endiselt täpsustavate andmete ootel, sest raport on järelduste tegemiseks puudulik. Kõige suurema kriitika alla langevad raporti tegemiseks kogutud andmed - vaid raviarvetele toetuv statistika on reaalsusest kaugel ja teeb ülekohut. Et taolist raportit üldse koostatakse, on haiglate hinnangul tänuväärne, samuti oodatakse igasügisest kokkusaamist haigekassaga, kuis raportis olev üksipulgi läbi arutatakse.