Kristjan Port: Ansip asub kaitsma eurooplasi liigse andmekogumise eest ({{commentsTotal}})

Transrasvadeks nimetatakse mono- või polüküllastumata rasvu. Transrasvu sisaldavad näiteks praetud toidud, krõpsud ja küpsetised.
Transrasvadeks nimetatakse mono- või polüküllastumata rasvu. Transrasvu sisaldavad näiteks praetud toidud, krõpsud ja küpsetised. Autor/allikas: Hayley Bouchard/Creative Commons

Andrus Ansipi uus amet muutub peagi maailmale nähtavamaks, sest tema kureeritav töörühm kavatseb asuda Google'i, Facebooki, WhatsAppi, Microsofti jt suurte online-teenuste pakkujate sissetulekute kallale. Põhjuseks ei ole ahnus. Seetõttu võib eeldada tavakodanike positiivset suhtumist, sest eesmärgiks on eurooplaste privaatsuse tõhusam kaitse.

Euroopa televisiooni reklaamituru suuruseks on umbes 33 miljardit eurot. Online-meedia reklaamituru suuruseks on umbes 36 miljardit eurot. Järelikult müüakse ja seega nähakse rohkem reklaame veebikeskkonnas. Euroopas ületas online-meedia telereklaamide turgu esimest korda 2015. aastal. Põhjuseks ei saa olla veebikeskkonna reklaamide parem tõhusus, vaid ilmselt selle keskkonna suurem kasutus. Mõnedel andmetel hakkas internetis veedetud aeg ületama televiisorile pühendatut 2009. aastal.

Teisalt on televiisoris näidatud reklaamil suurem tõenäosus ajada selle nägija ostma pakutud kaupa või teenust. Samaväärse hinnaga kauba võrdluses on telereklaam internetti pandust neli korda tõhusam. Teiste sõnadega, telereklaam teeb asja õigesti.

Kuid see reklaam ei pea olema õige asi. See tähendab, et teleprogrammi vaataja ei pea olema pakutava kauba sihtrühm. Kalastusest huvitunud meestele või uuest mängukonsoolist unistavatele lastele on tulutu näidata beebiõli reklaami. Teleprogramm toimib siiski mingil määral sihtrühma filtrina, sest võib oletada, et beebide pesemise või taignarullimise saate ajal napib teleka eest teismelisi ja mehi.

Online-meedia oskab paremini teha seda õiget asja ehk pakkuda sihtrühmale vastavat kaupa. Tõhususe hinnaks on klientide privaatsus. Internetis erinevate teenuste pakkujad uurivad, mida kirjutad ja loed, kellega suhtled ning kes sa üleüldse oled. Niimoodi talitledes on Google'ist ja Facebookist saanud miljardärid, unustamata ülejäänuid, kes koguvad ja sorteerivad inimesi samadel põhimõtetel arvukate tunnuste põhjal, et nende tähelepanu ja ekraanipinda edasi müües tulu teenida.

Andrus Ansip vastutab Euroopa Liidu ühtse digitaalse turu arengu eest. Eesmärgiks on saada asukohast sõltumatult ekraani vahendusel teenuseid ja hankida kaupu parima hinna eest kogu turu ulatuses. Samas tuleks vältida faustilikku lepingut, mille sisuks on loovutada ihaldatava hüve eest oma hing. Selle vältimiseks loodi 2002. aastal e-privaatsuse direktiiv, eesmärgiga kaitsta eurooplaste privaatsust elektroonilises keskkonnas.

Selle nädala teisipäeval tutvustas Ansip nimetatud direktiivi uuendust. Elektroonilise posti, interneti kõne ja muude internetipõhiste suhtlemisviiside pakkujatelt nõutakse garantiisid, et eurooplaste suhtlus jääb konfidentsiaalseks. Lisaks ei tohi koguda metaandmeid asukoha, vestluse aja, kestvuse ega muu võimaliku osas, juhul kui see ei ole vajalik teenuse vahtuks pakkumiseks. Viimasel juhul peab esmalt saama kasutaja nõusoleku. Ainukesed kogumiseks lubatud andmed on need, mida vajab firma seoses arve koostamisega.

Küpsiste suhtes muutus direktiiv leebemaks. Küpsised on Hansu ja Grete muinasjutu ainetel inspireeritud metafoor veebikeskkonna külastamisest maha jäävast digitaalsest signaalist, millega on võimalik kasutajat jälgida ja vajadusel identifitseerida. Mõne aasta eest sätestati kohustus hoiatada nende kasutamisest iga kasutajat.

Paraku hakkasid hoiatused kasutajaid ära tüütama ja nad klõpsisid teadetele ka olukorras, milles oli maha jääv jälg ohutu ja aitas arvet pidada näiteks interneti poe ostukorvi pandud asjade üle. Uus direktiiv vabastab veebipidajad ja kasutajad ohutute küpsiste haldamisest ja jätab alles vaid need, mida kasutatakse isiku kaudsemaks või otsesemaks tuvastamiseks.

Uus kord on potentsiaalses konfliktis suurte ja peamiselt USA taustaga teenusepakkujate tegevusega, milleks on eurooplaste kohta andmete kogumine. Sisuliselt segab direktiivi uuendus neil raha teenimast. Järelikult on oodata teema teravnemist. Juhul kui neid reegleid rikutakse, ähvardab teenuse pakkujat trahv nelja protsenti tema ülemaailmsest aastakäibest. Esialgu on see Euroopa Komisjoni ettepanek, mille peaks liikmesriigid ratifitseerima aastaks 2018.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: Portaal



Kuidas kohtuvad sperm ja munarakk?

Intervjuu: kuidas käib munasarjakoe külmutamine

Eestis sündis teadlaste ja arstide koostöö tulemusena laps külmutatud munasarjakoest. Kuidas sellist protseduuri tehakse ja mis on võimalus, et Eestis sünnib selle haruldase meetodi abiga veel lapsi, uuris ERR Novaator embrüoloogilt ja Nova Vita kliiniku teadustööde koordinaatorilt Karin Rosensteinilt.

AASTA ÕPETAJA GALA
Haridus- ja teadusministeerium tunnustab 7. oktoobril aasta õpetaja galal "Eestimaa õpib ja tänab" neid haridustöötajaid, kes annavad teistele oma tehtud tööga eeskuju. ERR Novaator tutvustab järgmise kuu aja jooksul lugejatele kõigi kategooriate nominente.
Harilik lambaseenik, Albatrellus ovinus.

Galerii: testi end, kas tunned neid Eesti seeni?

Tartu ülikooli loodusmuuseumi seenenäitus andis võimaluse iga-sügiseselt taas tutvuda nii Eesti kui maailma seenerikkusega. Vaata seenenäituse galeriid ja testi kui paljusid neist Põlvamaalt korjatud seentest ise ära tunneksid.

kõik eesti teaduse hindamisraportist
On lihtne välja mõelda keerulisi asju.

Geniaalsust tunneb lihtsate asjade täiustamisest

Keerulistest asjadest on lihtne unistada, lihtsaid asju aga keeruline innoveerida, tõdeb Kristjan Port saates "Portaal" ulmelise mahlapressi ehitanud ja 120 miljoni dollari suuruse kapitali kokku ajanud iduettevõtte Juicero pankroti valguses.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: