Noorde tähte tulvab komeete ({{commentsTotal}})

Ühte kenasse noorde tähte, meist umbes 95 valgusaasta kaugusel, kukub hulgaliselt komeete.

NASA kosmoseteleskoobi Hubble vaatlusandmete põhjal väidavad astronoomid, et tähte nimega HD 172555, mis oma 23 miljoni eluaastaga on tõesti nooruke, on tabanud tõeline komeedisadu. Komeetide tähte langemist ei ole Hubble'i piltide peal küll silmaga näha, aga sellele viitab tähe ümber kindlaks tehtud gaasipilv, mis arvatakse olevat tekkinud komeedituumade materjalist.

HD 172555 on juba kolmas täht, millel on avastatud selline tihe komeedisadu. Kõik kolm on alla 40 miljoni aasta vanad. Komeete kukub aeg-ajalt ka meie Päikesesüsteemis aeg-ajalt Päikesesse, aga tundub, et noored tähed, mille ümber on planeedisüsteem kujunenud alles hiljuti, peavad üsna suure tõenäosusega läbi elama tõelise komeeditulvaetapi.

Teadlased oletavad, et ka noores Päikesesüsteemis tabasid arvukad Päikese poole tulvavad komeedid tihtilugu ka Maad ja tõid meile seejuures suures koguses vett.

Uurimistööd juhtis NASA teadlane Carol Grady, kes tegi sellest ettekande Texases Greatvine'is Ameerika Astronoomia Ühingu talvekonverentsil

Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.
Taimede dieedil hoidmiseks kulub igal aastal 500 kilogrammi suhkrut

Tartu ülikooli botaanika osakonnas on kaks päeva aastas – üks mais ja teine septembris – suhkrupäevad. Juba 15 aastat järjest suunduvad teadurid ja tudengid nendel päevadel Põlvamaale Ahja jõe äärsele niidule, kaasas umbes 250 kilogrammi suhkrut.

Valge-toonekure pesas kasvab lennuvõimeliseks enamasti kaks või kolm poega.Valge-toonekure pesas kasvab lennuvõimeliseks enamasti kaks või kolm poega.
Valge-toonekure õvede sõbralikkus seab pesakonna kärpimise vanemate õlule

Miks linnud oma poegi tapavad, selgitas hiljuti ERR Novaatoris ja Zooloogid 2.0 ajaveebis Tartu ülikooli zooloog, Arizona ülikoolis järeldoktorantuuris resideeruv Tuul Sepp. See pani tema Eesti kolleegi, Marko Mägi, küsima, kuidas see asi toonekurgedel käib.

Vaktsineerimine.Vaktsineerimine.
Õiguskantslerile teeb muret Eesti laste vaktsineerituse tase

Vaktsineeritusega hõlmatus väheneb Eestis aasta-aastalt, mistõttu võiks riigikogu õiguskantsleri hinnangul kaaluda meetmeid, kuidas saavutada kõrgemat vaktsineerimisega hõlmatuse taset.

Mesilane.Mesilane.
Tööstuse rahastatud suuruuring seob mesilaste huku tuntud putukamürkidega

Maailmas laialdaselt taimekahjurite tõrjumiseks kasutatavad putukamürgid kasvatavad mesilaste suremust ja vähendavad nende paljunemisedukust, kinnitavad kaks suuruuringut. Ühendite keelustamist pidurdab alternatiivide nappus, mõju mitmetahulisus ja keemiaettevõtete lobitöö.