Ülikõvas külmas saab ka vismutist ülijuht ({{commentsTotal}})

Ülijuhid on põnevad materjalid, milles võib elektrivool püsima jääda ka ilma vooluallika osaluseta. Nüüd on india teadlased avastanud, et üheks niisuguseks materjaliks on ka raskemetall vismut, mis saab ülijuhiks küll väga külma käes – õige pisut üle nulltemperatuuri.

Selline käitumine on päris üllatav, sest tavaoludes on vismut isegi metallina küllaltki halb elektrijuht. Sellel on ainult üks vabalt liikuv elektron saja tuhande aatomi kohta. Teadlased eesotsas Srinivasan Ramakrishnaniga Mumbaist Data alusuuringute instituudist tõdevad ajakirjas Science, et ka ülijuhtivuse standardteooria abil pole võimalik seletada, miks vismut ülijuhiks hakkab Kuid katsetest selgus, et poole milikelvinilise temperatuuri juures – üks kahetuhandik kraadi üle absoluutse nulli (-273,15 C) kaob vismutil elektritakistus ära.

Ramakrishnan ja kolleegid lubavad asja edasi uurida, et jõuda jälile nähtuse põhjustele. See aitab kindlasti enam kui sada aastat tagasi avastatud, kuid seniajani lõpuni arusaamatut ülijuhtivuse nähtust paremini mõista ja mine tea – ehk kunagi jõuda ka toatemperatuursete ülijuhtide avastamise ja loomiseni, kui sellised materjalid peaksid üldse võimalikud olema.

Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.Teadlased väidavad nüüd oma katsete põhjal, et kassid hoolivad inimestest ikka küll.

Esimesed kassid hakkasid inimeste südameid ja meeli vallutama enam kui 9000 aasta eest käsikäes põlluharimise laiema levikuga, leiavad paarisaja iidsel ajal elanud kassi säilmetes leidunud DNA-d uurinud teadlased. Geneetilises mõttes erineb nüüdisaegne kodukass enda kunagistest esivanematest imevähe.