Tumeaine on arvatust ühtlasem ja hõredam ({{commentsTotal}})

Salapärane tumeaine, mida on täis terve maailmaruum, kuid mille olemust keegi ei tunne, võib olla natuke hõredam ja maailmaruumis natuke ühtlasemalt jaotunud, kui seni arvatud.

Tumedast ainest teatakse ainult selle põhjal, et see avaldab tavalisele, nähtavale ainele gravitatsioonilist mõju. Nüüd on teadlased analüüsinud ligi 15 miljoni kauge galaktika pilte, püüdes välja nuputada, millist mõju on tumeaine neile kujutistele oma raskusjõuga avaldanud.

Hendrik Hildebrandt Saksamaalt Bonnist Argelanderi astronoomia instituudist ja Massimo Viola Hollandist Leideni ülikoolist uurisid piltide pealt, kuidas on kaugete galaktikate ja meie vahel paiknev tumeaine neist galaktikatest tulevat valgust oma raskusjõuga sirgelt teelt kõrvale kallutanud. Kallutatuse põhjal aga rehkendasidki nad välja tumeaine tiheduse ja jaotumuse.

Briti Kuningliku Astronoomia Seltsi kuukirjas avaldatud uurimistulemused on iseenesest võttes ainult ühe üksiku uurimuse tulemused, aga kui ka tulevased uuringud osutavad, et tumeaine on seniarvatust ühtlasemalt jaotunud, siis peavad astrofüüsikud oma universumi arengu mudeleid võibolla muutma.

Kuidas kohtuvad sperm ja munarakk?

Intervjuu: kuidas käib munasarjakoe külmutamine

Eestis sündis teadlaste ja arstide koostöö tulemusena laps külmutatud munasarjakoest. Kuidas sellist protseduuri tehakse ja mis on võimalus, et Eestis sünnib selle haruldase meetodi abiga veel lapsi, uuris ERR Novaator embrüoloogilt ja Nova Vita kliiniku teadustööde koordinaatorilt Karin Rosensteinilt.

Harilik lambaseenik, Albatrellus ovinus.

Galerii: testi end, kas tunned neid Eesti seeni?

Tartu ülikooli loodusmuuseumi seenenäitus andis võimaluse iga-sügiseselt taas tutvuda nii Eesti kui maailma seenerikkusega. Vaata seenenäituse galeriid ja testi kui paljusid neist Põlvamaalt korjatud seentest ise ära tunneksid.

kõik eesti teaduse hindamisraportist
On lihtne välja mõelda keerulisi asju.

Geniaalsust tunneb lihtsate asjade täiustamisest

Keerulistest asjadest on lihtne unistada, lihtsaid asju aga keeruline innoveerida, tõdeb Kristjan Port saates "Portaal" ulmelise mahlapressi ehitanud ja 120 miljoni dollari suuruse kapitali kokku ajanud iduettevõtte Juicero pankroti valguses.