Katused koguvad kosmosetolmu ({{commentsTotal}})

Linnamajade katustele jääb ajapikku igasugust sodi ja kõntsa. Kuid kes oleks võinud arvata, et selle sodi seest leitakse ühel päeval sellist peent kraami nagu kosmosetolm?

Kuid see päev on koitnud. Briti, norra ja belgia teadlased võtsid vaevaks läbi sõeluda 300 kilogrammi Pariisi, Oslo ja Berliini katuserennidest kogutud ollust. Nad tõmbasid sealt magnetite abil välja ka magnetiseeritud mineraalterakesi, millest tunnistasid nad kosmosetolmu terakesteks tervelt 500.

Seda, et kosmosest meie planeedile pidevalt tolmu langeb, on teatud läinud sajandi keskpaigast peale. Seni on seda tolmu leitud ainult maisest tolmust väga puhastes paikades nagu Antarktika ja ookeanipõhi. Mujalt ei peetud seda leida isegi võimalikuks.

Kuid Matthew Genge Londonist Imperial College'ist ja ta kolleegid on nüüd näidanud, et kosmosetolmu võib leida lausa oma majalt, mis võimaldab muidugi ära jätta tülikaid kogumisekspeditsioone Antarktikasse või merepõhja.

Genge ja kolleegid kirjutavad ajakirjas Geology, et linnakatustelt leitud kosmosetolmu terad on tõenäoliselt Maale langenud viimase kuue aasta jooksul ja on seega kõige nooremad mikrometeoriidid, mis seni leitud.

Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.Haigushüvitiste muudatuse kord muutis märkimisväärselt töötajate haiguskäitumist.
Haiguspäevade reform oli edukas, kuid kaotajaks on jälle madalapalgalised

Kaheksa aastat tagasi kehtima hakanud uus haiguspäevade hüvitamise kord on vähendanud haiguse tõttu töölt puudumisi kolmandiku võrra.

Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.Endel Tulving pälvis oma mälu-alaste tööde eest väga maineka auhinna.
Lugu, kuidas mootorrattaõnnetus aitas avastada episoodilist mälu

Eesti päritolu Kanada eksperimentaalpsühholoog Endel Tulving kirjutab Sirbis loo sellest, kuidas mootorattaõnnetuse läbi teinud noormehe uurimine aitas tal "avastada" episoodilist mälu.

Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos.
Tähelepanuväärt leid: Eesti perekonnad e-hääletavad tihtipeale koos

Paljud eestlased e-hääletavad kahekesi, kas koos elukaaslase või täisealise lapsega. Sellisele järeldusele jõudsid Tartu ülikooli Johan Skytte instituudi poliitikauurijad, kui otsisid vastus küsimusele, kas internetis hääletamine muudab valimised vähem sotsiaalseks.