Katused koguvad kosmosetolmu ({{commentsTotal}})

Linnamajade katustele jääb ajapikku igasugust sodi ja kõntsa. Kuid kes oleks võinud arvata, et selle sodi seest leitakse ühel päeval sellist peent kraami nagu kosmosetolm?

Kuid see päev on koitnud. Briti, norra ja belgia teadlased võtsid vaevaks läbi sõeluda 300 kilogrammi Pariisi, Oslo ja Berliini katuserennidest kogutud ollust. Nad tõmbasid sealt magnetite abil välja ka magnetiseeritud mineraalterakesi, millest tunnistasid nad kosmosetolmu terakesteks tervelt 500.

Seda, et kosmosest meie planeedile pidevalt tolmu langeb, on teatud läinud sajandi keskpaigast peale. Seni on seda tolmu leitud ainult maisest tolmust väga puhastes paikades nagu Antarktika ja ookeanipõhi. Mujalt ei peetud seda leida isegi võimalikuks.

Kuid Matthew Genge Londonist Imperial College'ist ja ta kolleegid on nüüd näidanud, et kosmosetolmu võib leida lausa oma majalt, mis võimaldab muidugi ära jätta tülikaid kogumisekspeditsioone Antarktikasse või merepõhja.

Genge ja kolleegid kirjutavad ajakirjas Geology, et linnakatustelt leitud kosmosetolmu terad on tõenäoliselt Maale langenud viimase kuue aasta jooksul ja on seega kõige nooremad mikrometeoriidid, mis seni leitud.

Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.Igal kevadel ja sügisel lisatakse katsealale umbes 25 ämbritäit (250 kg) suhkrut.
Taimede dieedil hoidmiseks kulub igal aastal 500 kilogrammi suhkrut

Tartu ülikooli botaanika osakonnas on kaks päeva aastas – üks mais ja teine septembris – suhkrupäevad. Juba 15 aastat järjest suunduvad teadurid ja tudengid nendel päevadel Põlvamaale Ahja jõe äärsele niidule, kaasas umbes 250 kilogrammi suhkrut.

Valge-toonekure pesas kasvab lennuvõimeliseks enamasti kaks või kolm poega.Valge-toonekure pesas kasvab lennuvõimeliseks enamasti kaks või kolm poega.
Valge-toonekure õvede sõbralikkus seab pesakonna kärpimise vanemate õlule

Miks linnud oma poegi tapavad, selgitas hiljuti ERR Novaatoris ja Zooloogid 2.0 ajaveebis Tartu ülikooli zooloog, Arizona ülikoolis järeldoktorantuuris resideeruv Tuul Sepp. See pani tema Eesti kolleegi, Marko Mägi, küsima, kuidas see asi toonekurgedel käib.

Vaktsineerimine.Vaktsineerimine.
Õiguskantslerile teeb muret Eesti laste vaktsineerituse tase

Vaktsineeritusega hõlmatus väheneb Eestis aasta-aastalt, mistõttu võiks riigikogu õiguskantsleri hinnangul kaaluda meetmeid, kuidas saavutada kõrgemat vaktsineerimisega hõlmatuse taset.

Mesilane.Mesilane.
Tööstuse rahastatud suuruuring seob mesilaste huku tuntud putukamürkidega

Maailmas laialdaselt taimekahjurite tõrjumiseks kasutatavad putukamürgid kasvatavad mesilaste suremust ja vähendavad nende paljunemisedukust, kinnitavad kaks suuruuringut. Ühendite keelustamist pidurdab alternatiivide nappus, mõju mitmetahulisus ja keemiaettevõtete lobitöö.