Katused koguvad kosmosetolmu ({{commentsTotal}})

Linnamajade katustele jääb ajapikku igasugust sodi ja kõntsa. Kuid kes oleks võinud arvata, et selle sodi seest leitakse ühel päeval sellist peent kraami nagu kosmosetolm?

Kuid see päev on koitnud. Briti, norra ja belgia teadlased võtsid vaevaks läbi sõeluda 300 kilogrammi Pariisi, Oslo ja Berliini katuserennidest kogutud ollust. Nad tõmbasid sealt magnetite abil välja ka magnetiseeritud mineraalterakesi, millest tunnistasid nad kosmosetolmu terakesteks tervelt 500.

Seda, et kosmosest meie planeedile pidevalt tolmu langeb, on teatud läinud sajandi keskpaigast peale. Seni on seda tolmu leitud ainult maisest tolmust väga puhastes paikades nagu Antarktika ja ookeanipõhi. Mujalt ei peetud seda leida isegi võimalikuks.

Kuid Matthew Genge Londonist Imperial College'ist ja ta kolleegid on nüüd näidanud, et kosmosetolmu võib leida lausa oma majalt, mis võimaldab muidugi ära jätta tülikaid kogumisekspeditsioone Antarktikasse või merepõhja.

Genge ja kolleegid kirjutavad ajakirjas Geology, et linnakatustelt leitud kosmosetolmu terad on tõenäoliselt Maale langenud viimase kuue aasta jooksul ja on seega kõige nooremad mikrometeoriidid, mis seni leitud.

Kuidas kohtuvad sperm ja munarakk?

Intervjuu: kuidas käib munasarjakoe külmutamine

Eestis sündis teadlaste ja arstide koostöö tulemusena laps külmutatud munasarjakoest. Kuidas sellist protseduuri tehakse ja mis on võimalus, et Eestis sünnib selle haruldase meetodi abiga veel lapsi, uuris ERR Novaator embrüoloogilt ja Nova Vita kliiniku teadustööde koordinaatorilt Karin Rosensteinilt.

Harilik lambaseenik, Albatrellus ovinus.

Galerii: testi end, kas tunned neid Eesti seeni?

Tartu ülikooli loodusmuuseumi seenenäitus andis võimaluse iga-sügiseselt taas tutvuda nii Eesti kui maailma seenerikkusega. Vaata seenenäituse galeriid ja testi kui paljusid neist Põlvamaalt korjatud seentest ise ära tunneksid.

kõik eesti teaduse hindamisraportist
On lihtne välja mõelda keerulisi asju.

Geniaalsust tunneb lihtsate asjade täiustamisest

Keerulistest asjadest on lihtne unistada, lihtsaid asju aga keeruline innoveerida, tõdeb Kristjan Port saates "Portaal" ulmelise mahlapressi ehitanud ja 120 miljoni dollari suuruse kapitali kokku ajanud iduettevõtte Juicero pankroti valguses.