Tehnomaailma gurud jagasid teadusmaailma superstaaridele miljoneid ({{commentsTotal}})

Teiste seas sai auhinna panuse eest gravitatsioonilainete avastamisse Kip Thorne. Autor/allikas: Gary Cameron/Reuters/Scanpix

Pühapäeval toimus viies läbimurde auhinna ehk Breakthrough Prize tseremoonia, kus jagati 14 teadlase ja uurimisrühma vahel 25 miljonit dollarit murranguliste saavutuste eest alusteadustes.

NASA uuringukeskuses Californias korraldati Oscarite jagamisega võrreldav pidulik üritus, kus osalesid nii teadus- ja tehnika-, aga ka popmaailmastaarid. Viimastest näiteks Morgan Freeman, Alicia Keys, Jeremy Irons, Vin Diesel jt.

Nobeli preemia favoriitideks peetud, kuid sellest siiski ilma jäänud gravitatsioonilainete avastajad said nüüd kolm miljonit dollarit. LIGO eksperiment, mis leidis veebruaris esimesed tõendid Einsteini ammuotsitud gravitatsioonilainetest, tõi selle korraldajatele märkimisväärse summa alusfüüsika kategoorias, mis läheb jagamisele: miljon selle LIGO asutajate Ronald Dreveri, Kip Thorne’i ja Rainer Weissi vahel. Ülejäänud kaks miljonit jaguneb võrdselt ülejäänud 1012 eksperimenti panustanud teadlase vahel.

Sama suure summa jagavad omavahel kolm füüsikut. Joseph Polchinskit tunnustati tema musta augu sündmushorisondi teooria eest, Andrew Strominger ja Cumrun Vafa auhinnati panuste eest kvantgravitatsiooni ja stringiteooriasse.

Matemaatika kategooria kolm miljonit dollarit pälvis Jean Bourgain panuse eest analüüsi, kombinatoorikasse, osatuletistega diferentsiaalvõrrandite, kõrgdimensionaalse geomeetria ja numbriteooria arendamise eest.

Bioteadustes anti viis auhinda, kõik väärtuses kolm miljonit dollarit. Stephen Elledge sai auhinna uuringu eest, kuidas tajuvad ja reageerivad rakud DNA kahjustustele ning kuidas on see seotud vähi ravimise ja raviarendusega.

Yoshinori Ohsumi, kes sai sel aastal ka Nobeli preemia, pälvis taas kiitust autofaagia mehhanismi avastamise eest. Selles alusprotsessis lagundavad, taaskasutavad ja parandavad rakud iseennast.

Roeland Nusse murranguline töö Wnt-signaaliraja uurimises: Wnt õhutab rakke poolduma ja see on üks otsustava tähtsusega rakusiseseid signaalisüsteeme arengu, kasvaja ning tüviraku bioloogias.

Harry Nollerit tunnustati avastuse eest, kuidas täidab RNA keskset rolli kõigis rakkudes valkude sünteesis, seostades tänapäevase bioloogia elu tekkega ning selgitades, kuidas töötavad paljud looduslikud antibiootikumid.

Viies bioteaduste auhind läks Huda Yahya Zoghbile tänu tema neurodegeneratiivsete ning neuroloogiliste haiguste (näiteks Retti sündroom ja spinotserebellaarne ataksia) biokeemiliste ja geneetiliste põhjuste leidmisel.

Viimane miljon läks jagamisele kuue “Uue horisondi” noorteadlase vahel nende saavutuste eest füüsikas ja matemaatikas. Samuti anti üks auhind teismelise tehtud teadusvideo eest.

Murrangulise teaduse auhinna asutas 2012. aastal füüsikust riskikapitalist ja internetiettevõtja Juri Milner. Ta lubas anda kolm miljonit dollarit üheksale füüsikule, kuna leidis, et füüsikud on oma töö poolest võrreldavad rokkstaaridega, mistõttu väärivad nad ka rokkstaaridele väärilist kohtlemist. Auhindu rahastavad tehnoloogiamiljardärid: internetiinvestor Juri Milner, Google’ist Sergei Brin ja Facebookist Mark Zuckerberg.

Toimetaja: Virgo Siil