Väike hele asteroid pöörleb kiiresti ({{commentsTotal}})

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Ameerika Ühendriikide Arizona ülikooli astronoomi Vishnu Reddy juhtimisel tegutsenud teadlased kogusid kokku nelja teleskoobi vaatlusandmed. Teleskoobivaatlused tehti asteroidi hiljutisel lähimöödumisel Maast, mil see tuhises meie planeedist mööda kolm korda lähemalt kui Kuu.

Reddy ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas The Astronomical Journal, et asteroidi 2015 TC25 pind sarnaneb suhteliselt haruldase meteoriiditüübi, aubriidi omale. Aubriidid, mis moodustavad Maale langenud meteoriitidest umbes üks tuhandiku, koosnevad väga eredatest kivimitest, peamiselt silikaatidest. Mõnes mõttes võibki öelda,et 2015 TC25 ongi meteoriit, mis pole veel jõudnud Maale langeda.

Muu hulgas selgus, et tegu on ühe kõige kiiremini pöörleva Maa-lähedase asteroidiga, mis seni teada – see teeb täispöörde kõigest kahe minutiga. Teadlased väidavad, et kunagi varem ei ole nii väikese asteroidi kohta saadud ühekorraga optilisi, infrapuna- ja radarandmeid.

Puuviljad võisid anda hoogu primaatide aju suurenemisele

Inimeste eellaste ja teiste primaatide ajumaht hakkas kasvama puuviljarikka toidusedeli toel, selgub kümneid primaate hõlmanud uuringust. Ajukoore suurust indiviidi ümbritseva sotsiaalse rühmaga seostav Robin Dunbar peab tööd näiteks halvasti tehtud eeltööst.

Psühholoog: sobimatu õpikeskkond tekitab koolinoortes depressiooni

Märtsi-aprilli Horisondile antud intervjuus viitab Tallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse teadur Grete Arro, et tänasel koolisüsteemil on oma roll selles, miks 12–19-aastased Eesti noored tarvitavad rohkem kui eales varem rahusteid ja antidepressante.

WMO: maailma kimbutavad jätkuvalt äärmuslikud ilmaolud

Möödunud aasta läks ajalukku rekordilise õhutemperatuuri, erakordselt väikese merejää ulatuse ning enneolematult kiire süsinikdioksiidi suhtelise sisalduse tõusuga, näitab Maailma Meteoroloogia Organisatsiooni raport. Aastat vürtsitasid mitmed äärmuslikud ilmaolud.