Väike hele asteroid pöörleb kiiresti ({{commentsTotal}})

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Ameerika Ühendriikide Arizona ülikooli astronoomi Vishnu Reddy juhtimisel tegutsenud teadlased kogusid kokku nelja teleskoobi vaatlusandmed. Teleskoobivaatlused tehti asteroidi hiljutisel lähimöödumisel Maast, mil see tuhises meie planeedist mööda kolm korda lähemalt kui Kuu.

Reddy ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas The Astronomical Journal, et asteroidi 2015 TC25 pind sarnaneb suhteliselt haruldase meteoriiditüübi, aubriidi omale. Aubriidid, mis moodustavad Maale langenud meteoriitidest umbes üks tuhandiku, koosnevad väga eredatest kivimitest, peamiselt silikaatidest. Mõnes mõttes võibki öelda,et 2015 TC25 ongi meteoriit, mis pole veel jõudnud Maale langeda.

Muu hulgas selgus, et tegu on ühe kõige kiiremini pöörleva Maa-lähedase asteroidiga, mis seni teada – see teeb täispöörde kõigest kahe minutiga. Teadlased väidavad, et kunagi varem ei ole nii väikese asteroidi kohta saadud ühekorraga optilisi, infrapuna- ja radarandmeid.

Lääneriikide tarbimise mõjul sureb Aasias kümneid tuhandeid inimesi

Ainuüksi Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide jaoks mõeldud kaupade tootmisel tekkiv õhureostus viib Hiinas igal aastal enam kui 108 000 inimese enneaegse surmani. Kokku nõuab rahvusvahelisest kaubandusest tingitud õhureostus aastas enam kui 750 000 elu.

Metsad mõjutavad nii kohalikku kui üleilmset kliimat

Metsad täidavad planeedi jahutamisel mitmekülgset rolli ja ei piirdu ainult süsinikdioksiidi talletamisega.

Suur MeeMa uuring: Eestis on ühiskonnarühmade eristumine süvenenud

Tartu ülikooli ühiskonnateadlased panid kaante vahele kaheteistkümne aasta pikkuse esindusliku uuringu “Mina. Maailm. Meedia” (lühidalt MeeMa) tulemused. Üks nende peamisi järeldusi on, et viimasel paarikümnel aastal on Eestis süvenenud ühiskonnarühmade eristumine ning ühiskond on muutunud kahekiiruseliseks: ühtede inimrühmade jaoks aeg kiireneb, teiste jaoks aeglustub.