Väike hele asteroid pöörleb kiiresti ({{commentsTotal}})

Astronoomidel on esimest korda õnnestunud üksikasjalikult vaadelda üht väga väikest asteroidi. Maa-lähedasel asteroidil nimega 2015 TC25 on läbimõõtu ainult umbes kaks meetrit. Samal ajal on ta huvitaval kombel ka üks kõige heledamaid Maa-lähedasi asteroide, mis eales avastatud, sest peegeldab tagasi umbes 60 protsenti selle pinnale langenud valgusest.

Ameerika Ühendriikide Arizona ülikooli astronoomi Vishnu Reddy juhtimisel tegutsenud teadlased kogusid kokku nelja teleskoobi vaatlusandmed. Teleskoobivaatlused tehti asteroidi hiljutisel lähimöödumisel Maast, mil see tuhises meie planeedist mööda kolm korda lähemalt kui Kuu.

Reddy ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas The Astronomical Journal, et asteroidi 2015 TC25 pind sarnaneb suhteliselt haruldase meteoriiditüübi, aubriidi omale. Aubriidid, mis moodustavad Maale langenud meteoriitidest umbes üks tuhandiku, koosnevad väga eredatest kivimitest, peamiselt silikaatidest. Mõnes mõttes võibki öelda,et 2015 TC25 ongi meteoriit, mis pole veel jõudnud Maale langeda.

Muu hulgas selgus, et tegu on ühe kõige kiiremini pöörleva Maa-lähedase asteroidiga, mis seni teada – see teeb täispöörde kõigest kahe minutiga. Teadlased väidavad, et kunagi varem ei ole nii väikese asteroidi kohta saadud ühekorraga optilisi, infrapuna- ja radarandmeid.

kõik eesti teaduse hindamisraportist
Inimesed hukkuvad äikesetormide tõttu lõppkokkuvõttes siiski suhteliselt harva.

"Pealtnägija" otsis üles välgutabamuse saanud eestlased

Välk on hirmutanud ja lummanud inimesi aegade algusest. Vanarahvas uskus, et välgu läbi kõneleb jumal või siis hoopis vanapagan. Teadlaste sõnul sünnitas välk elu maal, kui lõi ürgpuljongisse, ja andis inimesele tule. Eestit suve lõpus tabanud äikesetormide valguses otsustas "Pealtnägija" üles otsida need harukordsed inimesed, kes said välgutabamuse ja jäid ellu.

Maa kuult vaadatuna.

Maad võib avastada mitmelt eksoplaneedilt

Mida küll eksoplaneetide asukad maakerast arvavad? Kas nad tunnustavad näiteks meie IT-alaseid saavutusi või hoopis naeravad meie rumalate turvaaukude üle? Selleks, et nad üldse midagi arvama saaksid hakata, peavad nad kõigepealt muidugi üldse teada saama, et maakera on olemas.