Linnutee tähtede taga oli peidus galaktikate superparv ({{commentsTotal}})

Mõnikord juhtub, et me ei näe väga suuri asju sel lihtsal põhjusel, et midagi on ees ja teeb pildi segaseks. Nüüd tuleb välja, et otse meie Linnutee galaktika tähtede taga asub hiiglaslik galaktikate superparv, millel on pikkust üle 380 miljoni valgusaasta. Kaua varjatud struktuur on saanud nimeks Purjede superparv, sest asub Purjede tähtkujust meist umbes 800 miljoni valgusaasta kaugusel.

Superparve avastasid Lõuna-Aafrika Kaplinna ülikooli astronoom Renée Kraan-Korteweg ja ta kolleegid, tehes vaatlusi Lõuna-Aafrika Vabariigis ja Austraalias asuvate teleskoopidega. Nad määrasid enam kui 4000 galaktika kaugused ja panid tähele, et neist paljud on ruumis üksteisele lähedal. Superparv koosneb õige mitmest galaktikaparvest, millest igaühes on sadu või lausa tuhandeid galaktikaid.

Kraan-Korteweg ja kaasautorid kirjutavad Briti Kuningliku Astronoomia Seltsi kuukirjas, et Purjede superparv võib oma hiigelsuure kogumassiga mõjutada ka meie lokaalse galaktikarühma liikumist, millesse kuulub ka Linnutee ja aidata seletada selle liikumise seni veidi mõistatuslikuks jäänud liikumise eripärasid.

Purjede superparv on suhteliselt võttes ainult natuke kaugemal kui meile kõige lähem Shapley superparv Kentauri tähtkujus, mis on meist umbes 650 miljoni valgusaasta kaugusel, aga Purjede parv on Shapley parvest suurem sedavõrd palju, et katab hoolimata oma veidi suuremast kaugusest suurema taevaala. Kui suur ja massiivne Purjede superparv täpsemalt on, selgub edasistes vaatlustes.

Lääneriikide tarbimise mõjul sureb Aasias kümneid tuhandeid inimesi

Ainuüksi Lääne-Euroopa ja Ameerika Ühendriikide jaoks mõeldud kaupade tootmisel tekkiv õhureostus viib Hiinas igal aastal enam kui 108 000 inimese enneaegse surmani. Kokku nõuab rahvusvahelisest kaubandusest tingitud õhureostus aastas enam kui 750 000 elu.

Metsad mõjutavad nii kohalikku kui üleilmset kliimat

Metsad täidavad planeedi jahutamisel mitmekülgset rolli ja ei piirdu ainult süsinikdioksiidi talletamisega.

Suur MeeMa uuring: Eestis on ühiskonnarühmade eristumine süvenenud

Tartu ülikooli ühiskonnateadlased panid kaante vahele kaheteistkümne aasta pikkuse esindusliku uuringu “Mina. Maailm. Meedia” (lühidalt MeeMa) tulemused. Üks nende peamisi järeldusi on, et viimasel paarikümnel aastal on Eestis süvenenud ühiskonnarühmade eristumine ning ühiskond on muutunud kahekiiruseliseks: ühtede inimrühmade jaoks aeg kiireneb, teiste jaoks aeglustub.