Linnutee tähtede taga oli peidus galaktikate superparv ({{commentsTotal}})

Mõnikord juhtub, et me ei näe väga suuri asju sel lihtsal põhjusel, et midagi on ees ja teeb pildi segaseks. Nüüd tuleb välja, et otse meie Linnutee galaktika tähtede taga asub hiiglaslik galaktikate superparv, millel on pikkust üle 380 miljoni valgusaasta. Kaua varjatud struktuur on saanud nimeks Purjede superparv, sest asub Purjede tähtkujust meist umbes 800 miljoni valgusaasta kaugusel.

Superparve avastasid Lõuna-Aafrika Kaplinna ülikooli astronoom Renée Kraan-Korteweg ja ta kolleegid, tehes vaatlusi Lõuna-Aafrika Vabariigis ja Austraalias asuvate teleskoopidega. Nad määrasid enam kui 4000 galaktika kaugused ja panid tähele, et neist paljud on ruumis üksteisele lähedal. Superparv koosneb õige mitmest galaktikaparvest, millest igaühes on sadu või lausa tuhandeid galaktikaid.

Kraan-Korteweg ja kaasautorid kirjutavad Briti Kuningliku Astronoomia Seltsi kuukirjas, et Purjede superparv võib oma hiigelsuure kogumassiga mõjutada ka meie lokaalse galaktikarühma liikumist, millesse kuulub ka Linnutee ja aidata seletada selle liikumise seni veidi mõistatuslikuks jäänud liikumise eripärasid.

Purjede superparv on suhteliselt võttes ainult natuke kaugemal kui meile kõige lähem Shapley superparv Kentauri tähtkujus, mis on meist umbes 650 miljoni valgusaasta kaugusel, aga Purjede parv on Shapley parvest suurem sedavõrd palju, et katab hoolimata oma veidi suuremast kaugusest suurema taevaala. Kui suur ja massiivne Purjede superparv täpsemalt on, selgub edasistes vaatlustes.

Kaader saatest "Uudishimu tippkeskus".

Video: millal muutuvad plast ja nanoosad kasulikuks ja millal ohtlikuks

„See on jah huvitav, et kui me räägime juuspeenest ja selle all me mõtleme midagi, mis on hästi peenikene, siis tegelikult saab palju peenemaks minna,“ märgib Andres Krumme, Tallinna tehnikaülikooli polümeeride tehnoloogia professor. Õigustatult tekib küsimus, miks ülipeenike on parem kui lihtsalt peenike?