Vett on maa sees seniarvatust sügavamal ({{commentsTotal}})

Vett võib leiduda veel sügavamal Maa sees, kui seni arvatud. Teadlased väidavad, et 400 kuni 600 kilomeetri sügavusel maakera vahevöös leidub mineraalide sees vett.

Mainak Mookherjee Ameerika Ühendriikidest Florida osariigiülikoolist ja Andreas Hermann Šotimaalt Edinburghi ülikoolist uurisid arvuti peal, milline võiks olla täpsemalt mineraal brussiidi struktuur nii kõrge rõhu käes, kui valitseb mitmesaja kilomeetri sügavusel.

Seni on arvatud, et nii suures sügavuses pole brussiit piisavalt stabiilne, et säilitada endas sisaldavat vett pikemat aega. Kui nii, siis tõuseb brussiidist valla pääsenud vesi aja jooksul vulkaanide kaudu maapinnale. Kuid Mookherjee ja Hermann leidsid kvantmehaanikal põhinevate arvutuste abil paljusid võimalikke struktuure läbi uurides ka sellise, mis ei vabasta vett ka kõrge rõhu käes.

Tegelikult olid ka teadlased ise omajagu üllatunud, et sedavõrd põhjalikult läbi uuritud ja lihtsa koostisega mineraalil nagu brussiit võib avalduda selline ootamatu omadus. Kuid kui tal selline omadus juba on, võib arvata, et sügaval maapõues – vahevöös, kus leidub brussiiti, leidub ka vett. Et veel on paljudes tähtsates geoloogilistes protsessides tähtis roll, võib järeldada, et maakera sisemus on seni arvatust aktiivsem.

Oma uurimistööst kirjutavad Mookherjee ja Hermann Ameerika Ühendriikide teadusakadeemia toimetistes.

kõik eesti teaduse hindamisraportist
Inimesed hukkuvad äikesetormide tõttu lõppkokkuvõttes siiski suhteliselt harva.

"Pealtnägija" otsis üles välgutabamuse saanud eestlased

Välk on hirmutanud ja lummanud inimesi aegade algusest. Vanarahvas uskus, et välgu läbi kõneleb jumal või siis hoopis vanapagan. Teadlaste sõnul sünnitas välk elu maal, kui lõi ürgpuljongisse, ja andis inimesele tule. Eestit suve lõpus tabanud äikesetormide valguses otsustas "Pealtnägija" üles otsida need harukordsed inimesed, kes said välgutabamuse ja jäid ellu.

Maa kuult vaadatuna.

Maad võib avastada mitmelt eksoplaneedilt

Mida küll eksoplaneetide asukad maakerast arvavad? Kas nad tunnustavad näiteks meie IT-alaseid saavutusi või hoopis naeravad meie rumalate turvaaukude üle? Selleks, et nad üldse midagi arvama saaksid hakata, peavad nad kõigepealt muidugi üldse teada saama, et maakera on olemas.