Matus kui toode – tarbimiskultuur on juurdunud ka traditsioonidesse
Matusetraditsioon on olnud meie ühiskonna osa kauem kui keegi mäletada suudab. Aga isegi kui tundub, et matus on universaalne rituaal, kus üks suurus sobib kõigile, pole see kaasajal ammugi enam päris nii. Matusebüroosse astunud inimene seisab samasuguste dilemmade ees nagu internetipaketti valides – kas võtta kallim, odavam, keskmine? Internetikiirust valides me selle peale liigselt ei mõtle, küll aga tekib matuste kontekstis küsimus, kuivõrd sobilik on elu sellist ebamugavat osa kaubastada?
Kuigi suurem osa matusebüroodest on otsustanud võimalikud tooted ja teenused hinnakirjaga üles loetleda, on üksikud teised pakkujad koostanud tellijatele valimiseks paketid. Kui Tartu matusebüroo OÜ Matuselahendused kasutab teenusepakettide tähistamiseks numbreid – 1, 2 ja 3 – siis Tallinna matusebüroo Memoris on nii haua-, puumatuse kui ka tuhastusmatuse puhul jaotanud paketid hinnaklassi alusel nimedega Lihtne, Lihtne+, Premium, Elite ja Eriline.
Selline üsna selge klassipõhine jaotus aga võib matuse tellijas – kes tavaliselt soovib kadunud lähedase ära saata parimal võimalikul viisil – tekitada tunde, et lahkunu "lihtne" ärasaatmine on viimase suhtes kuidagi vähem väärikam. Olenemata sellest, et matusebüroo on suure tõenäosusega võimeline korraldama korraliku matuse ka kõige odavama paketiga.
"Kui eetiline see [matuseteenuse pakettidesse jaotamine] on, on iseküsimus. Kuid eks matuste uhkuse või kasinusega on inimesed end sotsiaalsetes suhetes ja hierarhiates eristanud aegade algusest peale. Matus on väga oluline rituaal kõigis inimkultuurides. Antud juhul lihtsalt pakub tarbimisühiskonna kaubastatud matuseteenus ette valmis pakendatud rituaali," selgitas Tartu ülikooli sotsiaalse kommunikatsiooni vanemteadur Margit Keller.
Ebaratsionaalne majanduslik mõtlemine on tarbijaühiskonnas, kus väärtustatakse tarbimise suurendamist, väga levinud. Sama pädeb mis tahes teenuse puhul – me eelistame teinekord kallimat teenust puht seepärast, et näib meile parem ja pakub seetõttu suuremat rahuldust. Kelleri sõnul ei ole midagi imestamisväärset ka selles, et matusebürood oma teenuseid pakettidena pakuvad, sest juba mainitud tarbimisühiskond kaubastab pea kõike, mida annab vähegi müüa.
Oma märgi on Kelleri hinnangul kindlasti jätnud ka kaasaajale omane ajavaesus ja inimeste vajadus saada praktiline informatsioon kiirelt kätte. "Jah, võib möönda, et näiteks mingisugune Elite matuseteenuse pakett võib olla niimoodi üsna räigelt veebis pakutuna sündsustunnet riivav, aga ju siis on loodetud, et nii on lihtsam ja kliendi aega säästvam kui hakata igaühele personaalselt seletama."
Matuseteenuste pakettidena pakkumine on lihtsalt veel võõras
Matusetalituse kultuuri võib mõnes mõttes pidada ka ühiskonna heaolu peegliks. Näiteks üleminekuajal, 1990. aastatel oli inimestel raha nii vähe, et paljud inimesed ei suutnud peielauda korraldada ja pärast lahkunu muldasängitamist pakuti suupistet jms ainult kalmistu väravas. Sellist tõdemust jagas ERR-iga folklorist Marju Kõivupuu, kes aastatuhande vahetusel Lõuna-Eestis inimesi küsitles.
Kõivupuu leidis, et tänapäevane matus on piltlikult öeldes "toode matusekeskusest", ja nagu kauba puhul ikka, on ka matusekeskuste hinnaklassid erinevad, et igaüks leiaks endale sobiva.
"Aga ka varasematel aegadel on matuseid korraldatud n-ö erinevas hinnaklassis, vastavalt lahkunud lähedaste võimalustele, külas ja linnas on olnud inimesed majanduslikult ebavõrdsed ka varasemal ajal. Kuigi jah, seda ei sildistatud nimetustega nagu neid kohtame tänapäeva matusekeskustes," lisas folklorist.
Kõivupuu märkis, et kuigi matusekeskuste hinnapaketid on emotsionaalselt keeruline ja tundlik teema, siis me pole veel sellega lihtsalt veel harjunud. Ta lisas, et kui matuste korraldamine matustekeskuste kätte juba on läinud, siis on ilmselt parem, kui leinajatel on võimalus valida oma majanduslikele võimalustele sobiv pakett.
"Tundmatutena maetakse meie väikses riigis niigi piisavalt palju inimesi, et tuleks luua elanikele võimalikult mitmekesised valikud, et iga inimene saaks väärikalt meie hulgast ära saadetud, ka siis, kui selleks on minimaalsed võimalused," lisas ta.
Matusekorraldajad: inimesed emotsionaalseid valikuid ei tee
Tallinna matusebüroo Memoris tegevjuht Tarko Tuisk ütles, et nemad pole oma töös veel kordagi tajunud, et inimene tunneb piiratud rahaliste võimaluste tõttu valehäbi. "Juhul kui inimene soovib matust, mida ta ei saa endale lubada, oleme leidnud selleks lahenduse ja/või hinnas oluliselt vastu tulnud."
Samuti ei nimetaks Tuisk nende büroo pakettide jaotust klassipõhiseks. "See on eelkõige meie turu-uuringu tulemus, mille alusel paketid on disainitud. Matusekultuur on tänaseks muutunud ja lähedase käitumine teenuse valikul ei pruugi sõltuda alati sissetulekust. Pigem ei sõltugi."
Saaremaal Kuressaares tegutseva Saare Matusebüroo juhatuse liikme Helju Välissoni sõnul ei lähtu inimesed põhimõttest, et kallim matus on parem ning ei tee hapra emotsionaalse seisundi tõttu valikuid emotsioonide põhjal. "Kallim matus võib olla suursugusem, aga paremaks teeb matuse tellijale soov täita lahkunu soovid."
"Olen oma töös aru saanud, et ka emotsionaalselt pinnalt jäävad inimesed ratsionaalseks, kui nendega suhtlemisel jäädakse ise matusebüroo töötajaks, kes jälgib meile antud teadmisi, kogemusi, professionaalsust ja loomulikult eetilisi tõekspidamisi," ütles Välisson.
Tartu matusebüroo OÜ Matuselahendused juhataja Malvar Vijari sõnul üritavad nad inimeste emotsionaalsest seisundist olenemata ühiselt välja selgitada, millised tooted ja teenused on taskukohased, püüdes samal ajal meenutada ka kadunukese endi eelistusi. "Omaksetele on see raske periood, siis aitame oma nõu ja teadmistega esialgsest kokkupuutest kuni pärgade kalmukünkale sättimiseni."
Kui palju inimesed matuste korraldamisele kulutavad?
Matusebürood, kellega ERR ühendust võttis, oskasid keskmise matusele kulutatava summa puhul välja tuua ainult orienteeruvad vahemikud. Suured käärid keskmise matustele kulutatava summa vahele tekitab enamasti otsus, kas tellitakse peielaud või mitte – ilma selleta saab matuse korraldada ka summa eest, mis jääb umbes 400 euro ümber. Peielaua tellimisel peab matuse tellija arvestama tavaliselt rohkem kui tuhande eurose väljaminekuga. Peale tekivad hinnavahed matuste korraldamisel sellest, milline puusärk või urn valitakse, millised on lilleseaded ja kui palju on tellitud matusele muusikuid.
Saare Matusebüroo juhatuse liikme Helju Välissoni sõnul on nende büroos võimalik matust korraldada minimaalselt 350 euro eest, misjuhul oleks tegemist tuhastamismatusega, millele ei eelne leinatalitust. Hinna sisse kuulub kadunukese transport, tuhastamine ja urni perele tagastamine, kes hiljem saavad selle omakeskis maha matta.
Kõige kallim matus 70 matuselisega läheks Välissoni hinnangul maksma umbes 1400 eurot, millele lisandub peielaud summas 910 eurot ehk kokku tuleks tellijal välja käia ümmarguselt 2500 eurot. "Saaremaal selles hinnas matuseid võib kõige rohkem olla kaks tükki aastas, kui sedagi."
Tallinna Matusebüroo juhi Toomas Daumi sõnul neil oma büroos maksimaalset matuse korraldamise hinda ei ole, sest kõik sõltub tellija soovidest ja võimalustest. "Matus on nii isikupärane, et kõiki numbreid saab kokku panna ainult koos tellijaga. Summa võib jääda vahemikku 3500–6000 eurot."
Ratsionaalne mõtlemine ei ole küsitav ainult tarbimisotsuste tegemisel
"Nn ratsionaalne valik tuleb mängu suuremate tehingute puhul ja ka siis ei tingi ostu mitte alati indiviidi arutelu, vaid näiteks tähtsad teised – pereliikmed, kolleegid, igasugused struktuursed tegurid nagu ressursid – aeg, raha, ruumilised, logistilised võimalused, või ka varasematest ostudest tulenev rajasõltuvus," rääkis Keller.
Kuigi ebaratsionaalsetest otsustest räägitakse sageli just nimelt ostu- ja tarbimistegevuse kontekstis, on sotsioloogid Kelleri sõnul laiemalt skeptilised mis tahes igapäevakäitumise ratsionaalsuses, sest suur osa käitumisest ongi rutiinne, harjumuslik ja kehaline.
Seega ehk ei peaks ka matuste korraldamisel muretsema üleliia emotsionaalsete valikute tegemise pärast, sest inimene ei pruugi seda ka suurima tahtmise juures kontrollida. Nagu asjatundjad nentisid, tõstatub eetikaküsimus eelkõige seepärast, et inimesed pole veel harjunud matuse kui kaubastatud teenusega. Võib-olla tasub paketistamist pigem vaadata praktilisest vaatenurgast – matuseteenuste pakettidena pakkumine teeb leinajale raske perioodi vähemalt valikute võrra kergemaks.
Toimetaja: Greete Palmiste