Suur täht on ümaraim keha, mida kunagi mõõdetud ({{commentsTotal}})

Nii nagu maakera pole tegelikult ideaalselt ümmargune kera, ei ole seda ka Päike ega teisedki tähed. Telje ümber pöörlemisest tekkiv tsentrifugaaljõud teeb muidu ümarad tähekehad natuke lapikuks. Päikese raadius on seetõttu ekvaatori suunas umbes kümme kilomeetrit pikem kui pooluste suunas.

See on Päikese-suuruse kera kohta küll väga väike erinevus, aga nüüd on teadlased avastanud tähe, mis mitte ainult et on veel ümaram kui Päike, vaid on üleüldse kõige ümmargusem taevakeha ja teadlaste eneste väitel kõige ümmargusem looduslik ese, mida üleüldse mõõdetud-

Laurent Gizon Saksamaal Göttingenis asuvast Max Plancki Päikesesüsteemi uuringute instituudist kasutasid tähtede mõõtmete leidmiseks astroseismoloogilist meetodit ehk uurisid tähe sees levivaid mehaanilisi lainetusi, õigupoolest küll tunnusmärke, mida see need lainetused tähe valguse heleduse muutustesse sisse kodeerivad.

Rakendades seda uurimisvõtet ühe meist 5000 valgusaasta kaugusel asuvale tähele, tuli välja, et selle tähe ekvatoriaal- ja polaarraadius erinevad ainult kolme kilomeetri võrra, pluss-miinus üks kilomeeter. Arvestades, et tähe läbimõõt on kolm miljonit kilomeetrit, üle kahe korra rohkem kui Päikesel, on tähe ümarus tõesti muljetavaldav. Abiks on talle muidugi asjaolu, et ta pöörleb Päikesest kolm korda aeglasemalt.

Teadlased uurisid tähte Kepleri kosmoseteleskoobi abil neli aastat järjest. Tulemustest kirjutavad nad ajakirjas Science Advances.

Täisnimekiri võitjatest: tänavused parimad õpilastööd

Parimad õpilasteadlased üle Eesti kogunesid Tallinnasse lauluväljakule esitlema oma uurimistööde tulemusi ning reede pärastlõunal jagati välja riiklikud tunnustused parimate tööde autoritele ja juhendajatele.

Uuendatud: 16:04
Steve.Steve.
Kodanikuteadlased leidsid uut tüüpi virmalise

Kodanikuteadlased on üheskoos elukutseliste füüsikutega kirjeldanud uut tüüpi virmalist. Steve'iks nimetatud atmosfäärinähtus toob esile sotsiaalmeedia kasvava olulisuse teadusuuringutes.

ALICE eksperiment.
Põrgutis võis tekkida tilgake noort universumi

Vaid mõni miljondik pärast Suurt Pauku täitis universumi aine algosakestest – kvarkidest ja gluoonitest – koosnev ülikuum supp. Suure Tuumaosakeste Põrguti juures töötavad füüsikud teatavad nüüd, et sarnast ainet saab tekitada ka tavaliste vesinikutuumade põrgutamisega. Avastus võib hõlbustada nii universumi algusaegade uurimist kui ka füüsika alustõdede mõistmist.