Suur täht on ümaraim keha, mida kunagi mõõdetud ({{commentsTotal}})

Nii nagu maakera pole tegelikult ideaalselt ümmargune kera, ei ole seda ka Päike ega teisedki tähed. Telje ümber pöörlemisest tekkiv tsentrifugaaljõud teeb muidu ümarad tähekehad natuke lapikuks. Päikese raadius on seetõttu ekvaatori suunas umbes kümme kilomeetrit pikem kui pooluste suunas.

See on Päikese-suuruse kera kohta küll väga väike erinevus, aga nüüd on teadlased avastanud tähe, mis mitte ainult et on veel ümaram kui Päike, vaid on üleüldse kõige ümmargusem taevakeha ja teadlaste eneste väitel kõige ümmargusem looduslik ese, mida üleüldse mõõdetud-

Laurent Gizon Saksamaal Göttingenis asuvast Max Plancki Päikesesüsteemi uuringute instituudist kasutasid tähtede mõõtmete leidmiseks astroseismoloogilist meetodit ehk uurisid tähe sees levivaid mehaanilisi lainetusi, õigupoolest küll tunnusmärke, mida see need lainetused tähe valguse heleduse muutustesse sisse kodeerivad.

Rakendades seda uurimisvõtet ühe meist 5000 valgusaasta kaugusel asuvale tähele, tuli välja, et selle tähe ekvatoriaal- ja polaarraadius erinevad ainult kolme kilomeetri võrra, pluss-miinus üks kilomeeter. Arvestades, et tähe läbimõõt on kolm miljonit kilomeetrit, üle kahe korra rohkem kui Päikesel, on tähe ümarus tõesti muljetavaldav. Abiks on talle muidugi asjaolu, et ta pöörleb Päikesest kolm korda aeglasemalt.

Teadlased uurisid tähte Kepleri kosmoseteleskoobi abil neli aastat järjest. Tulemustest kirjutavad nad ajakirjas Science Advances.

Kuula, mis häält teevad lohukivid

Mis on lohukivid? Kuidas lohukivid seostuvad loodusmaastiku, üksteise ja muististega? Millist häält lohukivid teevad? Millist tüüpi kividega on kõige tõhusam lohke kivi sisse toksida? Kui kaua ühe lohu tegemine üldse aega võtab?

Paastupäevik | kirjutab Allan: patuga pooleks paastudes

Novaatori paastueksperiment on jõudnud 22. päevani. Selles paastupäeviku sissekandes jagab katsealune Allan oma viimase kahe nädala paastukogemust, mis tema hinnangul on olnud äärmiselt valgustav ning kogemuste rohke.

Ka emased tihased laulavad

Talvise pööripäeva järel päevade pikenedes hakkavad linnud üha aktiivsemalt laulma. Kui mitte varem, siis hiljemalt jaanuari lõpu päikselistel päevadel võib rasva- ja sinitihaseid laulmas kuulda.