Superarvuti toetab tetraneutroni olemasolu ({{commentsTotal}})

Kui paneme kokku neli neutronit, siis saame kokku tetraneutroni. Seni on see vaid teooria, aga kaks Ameerikas töötavat teadlast on nüüd superarvuti peal senisest kindlamini väljaarvutanud, et selline neljast neutronist koosnev osake on tõesti võimalik.

James Vary ja Andrei Shirokov Iowa osariigiülikoolist kirjutavad ajakirjas Physical Review Letters, et tetraneutron püsib koos väga lühikest aega, ainult 5x10-22 sekundit. See on tõesti kujuteldamatult lühike aeg, aga siiski piisavalt pikk aeg, et kummalist neljaneutronilist moodustist saaks põhimõtteliselt uurida.

Ega üksik neutron väga pikalt püsi, keskmiselt 15 minutiga muundub see teisteks osakesteks, aga huvitav on see, et kahest, kolmest ja viiest neutronist pole lootust niigi püsivat struktuuri kokku panna, kui tundub nüüd neljast neutronist saavat. Võib vabalt olla, et suuruselt järgmine neutronitest moodustunud struktuur on juba neutrontäht. Taevakeha, mis koosneb umbes 1057 neutronist.

Vary ja Shirokovi edukas arvutisimulatsioon lisab usutavust Jaapani ekperimentaatorite teadetele selle aasta alguses, et nad on oma katses tetraneutroneid saanud. Seda enam, et simulatsioonis ilmnevad tetraneutronil mõned üsna samasugused omadused, mis paistsid välja ka katsetes.

Tetraneutron pakub füüsikutele suurt huvi, sest annab võimalusi paremini mõista osakeste vahel mõjuvaid fundamentaaljõude.