Neandertallased nakatasid inimesi vähki tekitava papilloomiviirusega ({{commentsTotal}})

Neandertallase rekonstruktsioon.
Neandertallase rekonstruktsioon. Autor/allikas: Wikimedia Commons

Inimvaeses maailmas, kus teisi ringi rändavaid hõime võis kohata heal juhul vaid paar korda aastas, oli genofondi rikastamise seisukohalt hinnas iga seksuaalkontakt – isegi neandertallastega. Mõnel juhul sündis viimase tulemusel isegi paljunemisvõimeline järeltulija. Uus analüüs viitab, et tegu polnud tasuta lõunaga ja inimesed said neandertallastelt vähki tekitava papilloomiviiruse tüve.

''Kui haigustekitaja areneb ühes populatsioonis ja kohtab seejärel teist populatsiooni, milles levida, teeb see seda tavaliselt väga edukalt, kuna inimeste immuunsüsteem pole sellega võitlemiseks kohastunud. Kuna laiemas plaanis olid neandertallased nüüdisinimestele küllaltki sarnased, on ohutu oletada, et meie esivanemad nakatusid viirusesse väga hõlpsalt,'' selgitas uurimuse juhtivautor Ville Pimenoff Katalaani onkoloogia instituudist ERR Novaatorile.

Arvestades, et teadlased on leidnud tänaseks kümneid inimesi nakatavaid papilloomiviirusi, ei pruugi see tunduda eriti olulise sündmusena. Ent erinevalt enamikest teistest nakkustest, mille tõrjumisega immuunsüsteem hõlpsalt hakkama saab, päädib HPV 16-sse nakatumine mõnikord vähki haigestumisega. Näiteks on see kõige sagedasem emakakaelavähi tekitaja.

Erinevalt mitmetest teistest papilloomiviirusest, on üllatavalt rikkalik ka selle geneetiline mitmekesisus. Eristada võib nelja alatüüpi: a, b, c ja d. ''Seejuures leidub A-tüüpi peamiselt vaid Euraasias, ent Sahara-taguses Aafrikas pole seda peaaegu üldse. Muidugi oli see juba varem teadlastele silma jäänud, kuid oletati, et see tulenes lihtsalt inimeste rände eripäradest,'' laiendas geeniteadlane.

Pimenoffi ja ta kolleegide analüüsi kohaselt võib tõenäolisemaks pidada veidi teistsugust stsenaariumi. Nüüdisajal pahandust tekitava HPV 16 esivanemaga puutusid Aafrikas kokku nii nüüdisinimesed kui ka neandertallaste esivanemad. Pärast viimaste väljarännet hakkas nende poolt kantud papilloomiviirus arenema aga omasoodu ning tekkis teistest eristatav HPV 16a alatüüp. Inimeste ja neandertallase kokkupuutel kandus uus alatüüp üle nüüdisinimestele.

Järeldus põhineb pea 120 maailma eri paigust kogutud HPV 16 viiruse genoomi täielikul järjestamisel ja viiruste omavaheliste sugulassuhete lahkamisel, mis võimaldas saada aimu haigustekitaja evolutsioonist. Tegu on suurima omataolise uuringuga.

Neandertallaste pärand
Pimenoff märkis, et viimastel aastatel geneetika vallas tehtud avastused on teadlaste maailmapilti oluliselt arvardanud. ''Kuid samal ajal on muutunud meie evolutsiooniline ajalugu ka üksjagu keerukamaks. Sama võib öelda haigustekitajate rolli kohta,'' laiendas geeniteadlane.

''Peamised erinevused, mille poolest eurooplaste immuunsüsteem aafriklaste omast erineb, taanduvad just neandertallastelt saadud geenidele. Teisisõnu olid neandertallaste geenialleelid, mida tänapäeval meie geenipagasist leiab, meie esivanematele kasulikud. See näitab suurepäraselt, kuidas haigustekitajad meie evolutsiooni mõjutavad,'' mõtiskles Pimenoff. Kuigi see on kergelt kummastav, on inimeste evolutsioonilise mineviku uurimine tema sõnul seega kasulik kliinilises kontekstis.

Pikemas perspektiivis loodab ta täiendavate papilloomiviiruste ja nendesse nakatunud inimeste geenijärjestuse uurimisega paremini mõista, miks suudab mõne inimese immuunsüsteem vabaneda HPV 16st suhteliselt kergelt, mil teiste jaoks võib nakkus päädida elu ohustava vähiga. Vastus võib peituda neandertallaste geenipärandis.

Seni on Pimenoffil vaid üks soovitus. ''Hoolimata meie uurimuse tulemusest on tänapäeval kõige kindlam viis end papilloomiviirusest lähtuva vähi eest kaitsta lasta end vaktsineerida,'' rõhutas mees.

Uurimus ilmus ajakirjas Molecular Biology and Evolution.

Lastele tasub õpetada, et kui ta näeb midagi, mis tekitab temas halva tunde või mida ta ei mõista, on tegelikult tema enda käes voli panna see video kinni.Lastele tasub õpetada, et kui ta näeb midagi, mis tekitab temas halva tunde või mida ta ei mõista, on tegelikult tema enda käes voli panna see video kinni.
Meediauurija 5 soovitust Jänku-Jussi paroodiate taolise sisuga toimimiseks

Noored ei loo parodeerivat sisu peamiselt raha teenimise eesmärgil, vaid soovist saada eakaaslaste tähelepanu, heakskiitu või ärritust, leiab Tartu ülikooli sotsiaalmeedia lektor Maria Murumaa-Mengel. See muudab omakorda keerulisemaks taolise sisuga ilmnevate probleemide ennetamise ja lahendamise.

Kooliõpilased presidendi vastuvõtul Kadriorus.Kooliõpilased presidendi vastuvõtul Kadriorus.
Soovitused, kuidas vältida koolides valimiskampaaniat

Sel sügisel saavad esimest korda osaleda valimistel noored alates 16. eluaastast. See tähendab ühtlasi, et koolid on üha suurema poliitikute surve all – paljud otsivad võimalust oma töö tutvustamise egiidi all teha koolis valimiskampaaniat.

Uuendatud: 18:27
Vahetab tihti töökohti, pelgab rutiini ja tahab paindlikkust – tänapäeva noorte soovid seoses töökohaga erinevad nende vanemate omadest üsna palju.Vahetab tihti töökohti, pelgab rutiini ja tahab paindlikkust – tänapäeva noorte soovid seoses töökohaga erinevad nende vanemate omadest üsna palju.
Psühholoog: haridus suunaku mõnna-mõnna põlvkond ka vastikuid töid tegema

Vahetab tihti töökohti, pelgab rutiini ja tahab paindlikkust – need on mõned elemendid, mis iseloomustavad kaasaja noort tööturule astujat. Aga pakutav on üksjagu teistsugune, sest nagu kirjeldavad noortega tegelevad karjäärispetsialistid, pole tööturg selliste noorte jaoks veel päriselt küps. Samal ajal küsib hariduspsühholoog, mida saab ära teha üldharidus, et tuua noored ametite juurde, mis ei ole nii mõnusad – või on suisa vastikud.

Südame säilitamiseks kasutatakse spetsiaalset masinat.Südame säilitamiseks kasutatakse spetsiaalset masinat.
Erakordne operatsioon: Eesti mehele siirdati Helsingis uus süda

Juulis tehti Helsingi ülikooli keskhaiglas ajalugu, kui sealse haigla kardiokirurg prof Karl Lemström ja regionaalhaigla kardiokirurg Günter Taal siirdasid ühiselt 54-aastasele Eestist pärit mehele uue südame.

Loimuri makett.Loimuri makett.
Maailma vastupidavaimate loomade saladused hakkavad paljastuma

"Oh mind rumalukest! Bob jõudis meist ette! Miks küll me ometi ise midagi ei avaldanud? Meil olid ju andmed juba aastaid olemas," kirus Edinburghi ülikooli genoomikaprofessor Mark Blaxter ühel 2015. aasta novembrikuu hommikul oma postkasti potsatanud kirja avades. Bob kirjeldas kolleegidega maailma vastupidavaimate olendite DNA-d. See oli aga alles #Tardigate'i algus.

Rasvatihase vastkoorunud pojad kaaluvad napilt 1,5 grammi, kuid kasvavad kiiresti ning saavutavad maksimaalse kasvukiiruse 5.-6. elupäeval.Rasvatihase vastkoorunud pojad kaaluvad napilt 1,5 grammi, kuid kasvavad kiiresti ning saavutavad maksimaalse kasvukiiruse 5.-6. elupäeval.
Külm kevad viis paljude tihasepoegade hukkumiseni. Video

Tihaste pesitsus on lõppenud või kohe lõppemas. Mõnes õõnsuses võivad veel olla väljalennuks kosuvad rasvatihase pojad, kuid ilmselt lahkuvad ka nemad lähipäevil. Kuidas rasvatihastel 2017. aastal läks – oli see hea või halb pesitsusaasta? Vaata videost kuidas tihasepojad kasvavad.