Doktoritöö: matemaatikateadmised avaldavad õpilaste motivatsioonile olulist mõju   ({{commentsTotal}})

Algklassiõpilaste matemaatikateadmiste ja motivatsiooni vahelisi seoseid uurinud doktoritööst selgub, et motivatsiooniprobleemid võivad tuleneda vähestest ainealastest teadmistest.

"Töö näitab, et laste teadmised ja motivatsioon on seotud juba algklassides. Paremate teadmistega lapsed tunnevad hiljem aine vastu suuremat huvi ning muretsevad vähem enda võrdlemise pärast teistega. Selleks, et aine algklasside õpilastele meeldiks, tuleb lastel õpitavast aru saada," kinnitas Tallinna ülikooli haridusteaduste instituudi doktorant Anna-Liisa Jõgi.

Lisaks ilmnes tööst, et kehvema eneseregulatsiooniga lapsed tunnevad vajadust õppida n-ö hinnete pärast ja võrrelda enda tulemusi kaaslaste omadega.

Teise olulise tulemusena selgus, et keerulisemaid sisulist arusaamist nõudvaid matemaatikaülesandeid lahendavad paremini õpilased, kes oskavad enda käitumist reguleerida ehk käitumist planeerida, jälgida ja vajadusel muuta. Jõgi rõhutas, et laste matemaatikateadmiste arenguks on vaja tunnis toetada ka nende eneseregulatsioonioskusi ja kognitiivseid võimeid.

Töös põhineb enam kui 800 lapse kohta kogutud andmetel, kelle arengut jälgiti esimese kolme kooliaasta vältel, ja valmis osana Tallinna Ülikooli psühholoogia suuna uurimisprojektist ''Lasteaiast kooli''. Eesti kasvatusteaduste kontekstis paistab töö silma nii uuritavate hulga, pikiuuringu disaini kui andmeanalüüsi põhjalikkuse poolest.

Doktoritöö avalik kaitsmine toimub Tallinna ülikooli auditooriumis M-648 (Uus-Sadama tn 5) kell 14. Doktoritöö juhendajad on TLÜ professor Eve Kikas ja Jyväskylä ülikooli professor Marja-Kristiina Lerkkanen. Oponendid on Tartu ülikooli dotsent Terje Hõim ja Turu ülikooli dotsent Janne Lepola. Töö täistekst on kättesaadav TLÜ akadeemilise raamatukogu keskkonnas ETERA

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



Puuviljad võisid anda hoogu primaatide aju suurenemisele

Inimeste eellaste ja teiste primaatide ajumaht hakkas kasvama puuviljarikka toidusedeli toel, selgub kümneid primaate hõlmanud uuringust. Ajukoore suurust indiviidi ümbritseva sotsiaalse rühmaga seostav Robin Dunbar peab tööd näiteks halvasti tehtud eeltööst.

Psühholoog: sobimatu õpikeskkond tekitab koolinoortes depressiooni

Märtsi-aprilli Horisondile antud intervjuus viitab Tallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse teadur Grete Arro, et tänasel koolisüsteemil on oma roll selles, miks 12–19-aastased Eesti noored tarvitavad rohkem kui eales varem rahusteid ja antidepressante.

WMO: maailma kimbutavad jätkuvalt äärmuslikud ilmaolud

Möödunud aasta läks ajalukku rekordilise õhutemperatuuri, erakordselt väikese merejää ulatuse ning enneolematult kiire süsinikdioksiidi suhtelise sisalduse tõusuga, näitab Maailma Meteoroloogia Organisatsiooni raport. Aastat vürtsitasid mitmed äärmuslikud ilmaolud.